روند جذب دانشجومعلمان شفاف نیست

جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: جذب و تعیین مرکز برای خدمت دانشجومعلمان بر اساس دفترچه کنکور انجام می‌شود؛‌ اما متاسفانه این روند خیلی شفاف نیست.

میثاق شمسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به موضوع کمبود معلم اظهار کرد: در حال حاضر مدارس با کمبود معلم مواجه هستند و در سال‌های آینده نیز با بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان این مشکل جدی تر خواهد شد.

وی اجرا نکردن طرح آمایش نیروی انسانی را علت اصلی کمبود معلم دانست و گفت: در حال حاضر هیچ گونه آمار دقیقی مبنی بر اینکه در چه استان یا منطقه‌ای، چند تعداد معلم و با چه تخصصی نیاز است. همچنین هیج اطلاعی از میزان و حد اجرای این طرح وجود ندارد.

جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اکنون برخی از مناطق تهران مازاد معلم دارند در حالی که برخی کلاس‌های درس در استان البرز با 60 دانش آموز برگزار می‌شود یا اصلا معلم برای برگزاری کلاس وجود ندارد. 

وی درباره مشکل کمبود معلم در کشور عنوان کرد: زمانیکه نیازسنجی مناسبی انجام نشود، جذب دانشجومعلمان بر اساس تخصص، رشته و مقطع تحصیلی نیست. به عنوان مثال در جنوب استان کرمان مازاد معلم زبان انگلیسی وجود دارد، اما مدارس در شمال همین استان با کمبود معلم متخصص در این رشته مواجه هستند. 

شمسینی با بیان اینکه مازاد معلم یا دانشجو معلم بیشتر بر اساس تخصص و رشته سنجیده می‌شود، گفت: اگر رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای کشور تقسیم بندی شوند، پدیده کمبود یا مازاد معلم در کشور رخ می‌دهد. 

این دانشجو معلم با اشاره به مولفه‌های جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: هرم جمعیتی، نیاز رشته منطقه یا استان، جنسیت و کیفیت افزایی آموزش از جمله این مولفه‌ها هستند که متاسفانه خیلی مورد توجه مسئولان اعم از وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و اداره جذب و استخدام این وزارتخانه قرار نمی‌گیرد. 

روند جذب دانشجومعلمان شفاف نیست

وی درباره تعیین مرکز دانشجو معلمان پس از اتمام دوران تحصیل بیان کرد: جذب و تعیین مرکز برای خدمت دانشجومعلمان بر اساس دفترچه کنکور انجام می‌شود؛‌ اما متاسفانه این روند خیلی شفاف نیست و در برخی موارد روابط یا سلایق مسئولان نیز دخیل است. 

شمسینی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اعلام نیاز می‌کند که در یک رشته خاص کمبود معلم دارد و از طریق این دانشگاه دانشجو جذب می‌شود.

جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان  کمبود معلم می‌تواند جایگاه دانشگاه فرهنگیان را ارتقا یا افول بخشد، گفت: این موضوع به مدیریت صحیح دانشگاه بر می‌گردد. مثلا اگر پردیس‌های این دانشگاه بتوانند به درستی نیاز سنجی کنند، مشکل کمبود معلم حل خواهد شد؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد، با اجرای گسترده طرح خرید خدمت معلم، دیگر نیازی به دانشگاه فرهنگیان نیست. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1130692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =