چرا ترکیه از تنش میان روسیه - اوکراین می‌هراسد؟

اظهارات محتاطانه و محافظه کارانه اردوغان رئیس جمهور ترکیه نشان داد که در ماجرای تنش بین روسیه و اوکراین، سیاست حفظ موازنه برای آنکارا اهمیت حیاتی دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به دنبال افزایش تنش بین روسیه و اوکراین و حساس شدن ناتو به این موضوع، رئیس جمهور ترکیه سفر خود به سه کشور آفریقایی را نیمه کاره رها کرد و به آنکارا بازگشت.

بیشتر بخوانید:

ترکیه حمایت خود از اوکراین را اعلام کرد

قرار است اردوغان در یک کنفرانس آنلاین با سران دیگر کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، درباره اوکراین نظر دهد.

امروز اغلب روزنامه های چاپ آنکارا و استانبول، تیتر و عکس صفحه نخست خود را به موضوع روسیه و اوکراین اختصاص دادند و برخی از روزنامه های پرتیراژ و مهم همچون سوزجو، به این اشاره کردند که تاثیر و تبعات جنگ روسیه برای اقتصاد ترکیه، امری اجتناب ناپذیر است و دولت اردوغان نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

اوج احتیاط اردوغان در عبور از میدان مین
رئیس جمهور ترکیه به عادت چند سال گذشته، در مسیر بازگشت و در داخل هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اما بررسی اجمالی مواضع اردوغان، نشان می دهد برخلاف بسیاری دیگر از پرونده های سیاسی و دیپلماسی، وقتی که پای روسیه به میان می آید، کلمات و عبارات خود را با حساسیت ویژه انتخاب می کند.

اظهارات محتاطانه و محافظه کارانه اردوغان نشان داد که در ماجرای تنش بین روسیه و اوکراین، سیاست حفظ موازنه برای آنکارا اهمیت حیاتی دارد. اغراق آمیز نیست اگر موضوع روسیه را برای اردوغان به مثابه یک میدان مین توصیف کنیم. چرا که تلاش برای حفظ منافع و در عین حال، به چالش کشیدن تصمیمات مسکو، برای تیم اردوغان دشوار است.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، در سخنان انتقادی خود درباره مواضع سیاسی آنکارا، به اردوغان متلک انداخته و به این اشاره کرده که معطل نگه داشته شدن اردوغان پشت درهای اتاق کرملین، یک برخورد تحقیرآمیز بوده و پوتین هنوز هم با اردوغان به همان شکل برخورد می کند.

جالب اینجاست که برخی از خبرنگاران همراه اردوغان، به دنبال ایجاد یک فضای حماسی و ملی گرایانه بوده و از اردوغان پرسیده اند: آیا ممکن است ترکیه تصمیم بگیرد که روسیه را تحریم کند؟ اردوغان محتاطانه از کنار واژه تحریم گذشته و به آن جواب نداده است.

او پاسخ های خود را در این سه بند مهم و متفاوت گنجانده که هر سه محافظه کارانه و نشان دهنده اوج احتیاط ترکیه در برابر روسیه است: «1.ما نباید دچار هیجان شویم. این موضوع، بسیار بسیار حساس است. ما باید به درستی تصمیم بگیریم. ما باید به فکر منافع کشورمان باشیم. 2.ما با اوکراین، منافع سیاسی، دفاعی و اقتصادی بسیار مهمی داریم و نمی توانیم از این کشور دست بکشیم. 3.ما با روسیه نیز منافع حیاتی و مهمی داریم و نمی توانیم از این کشور دور شویم. 4.باید ببینیم سران ناتو چه می گویند تا ما نیز بر مبنای آن، تصمیمات و دیدگاه های خود را بیان کنیم.»

چرا ترکیه به روسیه احتیاج دارد؟

چند روزنامه مهم ترکیه امروز به بررسی مساله حمله روسیه به اوکراین پرداخته و به این اشاره کرده اند که بدون تردید، بروز یک جنگ بزرگ، تهدیدی جدی برای اقتصاد ترکیه خواهد بود.

1.روابط اقتصادی ترکیه و روسیه، بسیار گسترده تر از آن است که آنکارا بتواند خود را از مسکو دور نگه دارد. حالا روسیه بزرگترین مبدا واردات به ترکیه شده است. آمارها حاکی از آن است که حجم واردات از روسیه به ترکیه در سال 2021 میلادی 29 میلیارد دلار بوده که البته بخش اعظم آن، مربوط به خرید گاز طبیعی است. حالا روسیه، بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه است. اگرچه میزان صادرات، در سال 2021 نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش یافت، اما روسیه 30 درصد نیاز ترکیه را تامین کرد.

2.همکاری دو کشور در زمینه انرژی محدود به گاز طبیعی نیست. آنکارا 10 درصد نیاز نفت و یک سوم زغال سنگ خود را از مسکو تامین می کند.

3.نیروگاه هسته ای آک کویو در مرسین توسط شرکت روسی Rosatom در حال ساخت است.

4.گردشگران روسیه به تنهایی 20 درصد از درآمد گردشگری ترکیه را تامین می کنند.

5.ترکیه سامانه موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کرده و احتمالاً در آینده نیز برای تجیهز نیروی هوایی خود به روسیه محتاج خواهد بود.

کد خبر: 1131084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =