دلیل نارضایتی مردم ترکیه از اردوغان چیست؟

نتایج نظرسنجی‌های چند موسسه معتبر افکارسنجی، نشان دهنده این است که سیاست‌های اقتصادی اردوغان به طور کامل زیر سوال رفته و نارضایتی عمومی در ترکیه موج می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها در ترکیه، تشکیل ائتلاف گسترده مخالفین اردوغان به خبر مهم رسانه ها و محافل سیاسی تبدیل شده است. حتی اتفاق مهمی همچون حمله روسیه به اوکراین نیز این موضوع را به محاق نبرده و مخالفین، به طور مداوم از رفتن اردوغان حرف می زنند.

بیشتر بخوانید

چرا ترکیه از تنش میان روسیه - اوکراین هراس دارد؟

نگاهی به مطالب و تحلیل های سیاسی خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری اینترنتی ترکیه نشان می دهد که گردهمایی رهبران ۶ حزب مهم برای کنار زدن اردوغان و باغچلی، به هدف مهمی تبدیل شده و شواهد نشان می دهد که این اتفاق جدید، معادلات سیاسی انتخابات ۲۰۲۳ میلادی را به طور کامل برهم خواهد زد.

کمال کلیچدار اوغلو، تمل کارا ملا اوغلو، احمد داود اوغلو، علی باباجان، مرال آکشنر و آیتکین اویسال، رهبرانی هستند که با وجود همه تفاوت هایی که در دیدگاه های سیاسی و اقتصادی دارند، در دو نکته مهم اتفاق نظر دارند:

۱.ضرورت کنار زدن اردوغان و باغجلی از صحنه قدرت.

۲.ضرورت بازگرداندن ترکیه به نظام پارلمانی و پایان دادن به نظام عجیب و غریب ریاستی که در آن، چیزی به نام تفکیک قوا بر جای نمانده و رئیس جمهور را به یک عنصر سیاسی و اجرایی تمامیت خواه و قادر مایشاء تبدیل کرده است.

مردم ترکیه از چه چیزی ناراضی هستند؟

زندگی در ترکیه، برای میلیون ها خانوار متوسط و فقیر این کشور، بسیار دشوار شده است. اگر چه سریالهای تلویزیونی ترکیه، تصویر کشوری شاد و پر از رفاه و خوشی را از استانبول و آنکارا به نمایش می گذارند، اما واقعیت عینی و حقیقی، این است که میلیون ها خانوار در این کشور، از پرداخت هزینه قبض برق و گاز طبیعی ناتوان هستند و مواد غذایی چنان گران شده که خرید اقلام ساده ای همچون بادمجان، خیار، گوجه و بسیاری از مواد دیگر، از معیار کیلویی به معیار عددی، نزول کرده است.

نتایج نظرسنجی های چند موسسه معتبر افکارسنجی، نشان دهنده این است که سیاست های اقتصادی اردوغان به طور کامل زیر سوال رفته و نارضایتی عمومی در ترکیه موج می زند. موسسه نظرسنجی ماک (MAK Araştırma) به تازگی در ترکیه یک تحقیق میدانی انجام داده و از مردم پرسیده است: به نظر شما مهمترین مشکل کشور چیست؟ ۵۴ درصد از مردم ترکیه «گرانی و هزینه های سنگینی زندگی» را بالاترین مشکل دانسته و ۱۲ درصد نیز، بیکاری را به عنوان مشکل مهم قلمداد کرده اند.

از آنجایی که این دو متغیر، ماهیت اقتصادی دارند، ماک در گزارش نهایی خود اعلام کرده که به باور ۶۶ درصد مردم ترکیه، مشکلات اقتصادی، مهمترین مشکل این کشور و در عین حال، مهمترین رقیب اردوغان است. به عبارتی دیگر، اردوغان، پیش از آن که به رقبایی همچون کلیچدار اوغلو و دیگران ببازد، بازی را به گرانی و بیکاری واگذار می کند و ممکن است پس از ۲۱ سال زمامداری، به یک باره از صحنه قدرت، محو شود.

۱۰ درصد از پاسخ دهندگان، بی عدالتی را مشکل مهم ترکیه می دانند، ۱۴ درصد از مردم این کشور به اهمیت مشکلات اخلاقی و اجتماعی اشاره کرده اند و ۴ درصد نیز گفته اند: نظری ندارم.

کمال اوزکیراز مدیرعامل موسسه نظرسنجی اوراسیا (AVRASYA Araştırma) نیز گفته است: «منصور یواش شهردار آنکارا و اکرم امام اوغلو شهردار استانبول در غالب نظرسنجی های ما، با چنان فاصله ای از اردوغان جلو هستند که می توانند او را به راحتی له کرده و پیروز شوند. آخرین فاصله رای یواش با اردوغان به ۱۰ درصد رسیده که رقم بالا و قابل توجهی است. با توجه به این وضعیت، من شخصاً از شکست اردوغان متعجب نخواهم شد و اما در عین حال، پیش بینی من این است که آکپارتی به نظرسنجی ها بی اعتنا نخواهد بود و وقتی که از شکست حتمی اردوغان اطمینان حاصل کند، موضوعی را بهانه می کند تا فردی غیر از رئیس را به عنوان نامزد نهایی به میدان بفرستد و شکست به نام خود اردوغان ثبت نشود.»

قادر آتالای مدیرعامل موسسه نظرسنجی پیار (PİAR Araştırma)  گفته است: «قبلاً به طور معمول، ائتلاف اردوغان – باغچلی، با فاصله ای جدی از ائتلاف اپوزیسیون جلو بود. اما حالا شانه به شانه حرکت می کنند.»

آخرین نظرسنجی رای احزاب، چنین نتیجه ای را در اختیار موسسه پیار گذاشته است:

۱.حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان  ۲۶.۵ درصد.

۲.حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلیچدار اوغلو ۲۱.۲ درصد.

۳.حزب خوب به رهبری مرال آکشنر ۹ درصد.

۴.حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی ۷.۱ درصد.

۵.حزب دموکراتیک خلق ها (اقماری پ.ک.ک)  ۹.۷ درصد.

ما اصلاً مشکلی نداریم، با تمام سرعت پیش می رویم

در شرایطی که روزنامه های مخالف و منتقد دولت اردوغان، عکس های فراوانی از صفوف طولانی نان بیات و ارزان در آنکارا و استانبول را منتشر می کنند، مقامات حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان، غالباً منکر وجود هر نوع مشکل اقتصادی هستند.

عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم، نباتی وزیر اقتصاد، دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی و شریک اردوغان در ائتلاف جمهور، به طور مداوم، طرح مسائلی نظیر فقر و بحران اقتصادی را به دشمنان خارجی و مزدوران داخلی ربط داده و این جملات را تکرار می کنند: ما اصلاً مشکلی نداریم، با تمام سرعت پیش می رویم.

رجب طیب اردوغان به تازگی اعلام کرده که رقم صادرات ترکیه رکورد طلایی و تاریخی بزرگی را ثبت کرد و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه بدون تعلل و وقفه در مسیر تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰۲۳ حرکت می کند و در پایان سال مزبور، ترکیه صاحب یکی از ۱۰ قدرت بزرگ اقتصادی جهان خواهد بود!

در پایان باید گفت، برجسته شدن مشکلات اقتصادی در ترکیه از یک سو و بالا گرفتن  انتقاد از سیاست های پولی و مالی دولت اردوغان از دیگر سو، فضای سیاسی و اجتماعی این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه در انتخابات سال ۲۰۲۳ میلادی، اشاره به بحران اقتصادی، تورم، بیکاری و تبعیض در توزیع درآمدها و منابع، از مهم ترین نقاط اتکای مخالفین اردوغان خواهد بود.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1131237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =