رشد ۴ برابری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌های کشور در پنج سال اخیر

دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌های کشور در پنج سال اخیر بیش از چهار برابر رشد داشته‌اند، به این معنا که تعداد دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها از ۲۲ دوره در سال ۱۳۹۶، به ۱۰۷ دوره در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهارت‌افزایی دانشجویان همواره یکی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها بوده است، به خصوص از زمانی که نسل چهارم دانشگاه‌ها مطرح شد. پیش‌تر وظیفه دانشگاه‌ها تنها در آموزش دانشجویان خلاصه می‌شد؛ اما به تدریج این وظیفه به فعالیت‌های پژوهشی در کنار آموزش گسترش یافت و سپس مهارت‌آموزی اولویت پیدا کرد. تا جایی که اگر امروز دانشگاهی فرصت‌های اشتغال را به دانشجویان خود معرفی نکند، در انجام رسالت خود ناموفق بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هر دانشگاه‌ کشور حدود ۱۰۷ دوره مهارت‌افزایی در سال ۱۴۰۰، برگزار کرده ‌است. در ادامه نمودار میانگین دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار شده در هر دانشگاه آمده است؛

 رشد ۴ برابری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌های کشور در پنج سال اخیر

این نمودار نشان‌دهنده رشد بیش از چهار برابری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌های کشور در پنج سال اخیر است. به این معنا که تعداد دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها از ۲۲ دوره در سال ۱۳۹۶، به ۱۰۷ دوره در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در سال ۹۷ تعداد میانگین دوره‌های مهارت‌افزایی هر دانشگاه، ۳۰ دوره بوده که در سال ۹۸ با افزایش بیش از ۲ برابری به ۷۷ دوره رسیده است. از سال ۹۹ و تا ۱۴۰۰ این افزایش با شیب ملایم‌تری به ۹۳ و نهایت به ۱۰۷ دوره رسید.  

این دوره‌ها معمولا با عناوین و محورهای موثر در توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان از جمله؛ اطلاعات و آمار بازار کار، بازنگری و متناسب‌سازی مستمر برنامه‌های درسی، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی مشاغل، پایش مستمر وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، ارائه مشاوره‌های شغلی در حوزه‌های تخصصی مختلف، ساماندهی و افزایش کیفیت دوره‌های کارآموزی و کارورزی، برگزاری بازدیدهای صنعتی با همکاری صنایع مختلف، تدوین مهارت‌های شغلی متناسب با مشاغل مختلف و برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی مشترک دانشگاه و صنعت متناسب با نیازهای شغلی و اطلاع رسانی مستمر فرصت‌های شغلی برگزار شدند.

میانگین تعداد شرکت‌کنندگان در هر دوره بر اساس اعلام وزارت علوم سه هزار و ۲۵۶ نفر در سال ۱۴۰۰ بوده است که این تعداد نشان‌دهنده رشد بیش از ۹ برابری شرکت‌کنندگان در این دوره‌هاست. در ادامه نمودار میانگین تعداد شرکت‌کنندگان در هر دوره آمده است؛

 رشد ۴ برابری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌های کشور در پنج سال اخیر

پایش سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که هشت هزار و ۲۴۵ دوره مهارت‌آموزی سالانه برگزار شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۲۵۳ دوره تخصصی بوده و هزار و ۹۹۲ دوره عمومی بوده‌اند. ۲۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر هم در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =