اختصاص ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه برای پژوهش کم است/ آسیب‌زایی افزایش نرخ ارز برای دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان معتقد است که اختصاص ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه برای پژوهش کم است و این که همین ۱۵ درصد هم به دلایلی برای پژوهش هزینه نشود، آسیب‌زننده است.

جمال داودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که پژوهش در ایران هزینه دیده می‌شود نه درآمد، اظهار کرد: امسال دانشگاه‌ها به دلیل افزایش حقوق استادان به مشکل برخوردند، البته این مشکل مختص دانشگاه زنجان نبود و برای همه دانشگاه‌ها وجود داشت که مجبور شدند درصدی از حقوق را خودشان پرداخت کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان با اشاره به این که پژوهش معمولا به بودجه زیادی نیاز دارد و خروجی اش هم توسط دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: مثلا یک فارغ‌التحصیل دانشگاه، در نهایت خارج از دانشگاه مشغول به کار می‌شود. منظورم این است که دانشگاه برای این فرد هزینه کرده؛ اما خروجی اش برای دانشگاه نیست. پژوهش هم همینطور است و خروجی‌اش مورد استفاده خود مراکز پژوهشی نیست.

وی با تصریح بر این که اختصاص ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه برای پژوهش کم است، تاکید کرد: این که همین ۱۵ درصد هم به دلایلی برای پژوهش هزینه نشود، آسیب‌زننده است.

داودی درباره میزان بودجه پژوهشی دانشگاه زنجان، گفت: دانشگاه زنجان همیشه ۱۵ درصد بودجه کل را به پژوهش اختصاص داده است که بر این اساس، رقم بودجه جاری پژوهشی این دانشگاه ۱۰ میلیارد است. البته بخشی که در پایان‌نامه‌ها هزینه می‌شود، در بودجه جاری قید نمی‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان با بیان این که اغلب دانشگاه‌های کشور به دلیل تعطیلی ۲ ساله کرونا، برای تجهیز دچار مشکل هستند، افزود: چون بسیاری از تجهیزات فرسوده شده‌اند. برخی مواقع هزینه‌های خوبی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها شده است؛ اما ادامه نداشته است.

وی با اشاره به این که هزینه‌های پژوهش معمولا ارزی هستند، گفت: یعنی وسایل مورد نیاز پژوهش وارداتی هستند. در نتیجه، افزایش نرخ ارز به دانشگاه‌ها ضربه زده، چون بودجه دانشگاه‌ها به این نسبت افزایش پیدا نکرده است.

داودی در پایان با تصریح بر این که هزینه‌های پژوهشی افزایش چشمگیری داشته؛ اما هزینه‌های آموزشی تغییر چندانی نداشته، اظهار کرد: چون حقوق استادان افزایش زیادی نداشته، اما نرخ ارز خیلی بالا رفته است. برای مثال سال ۹۸ هزینه‌ای ارزی برای آزمایشگاه‌ها اعطا شد که این هزینه برای امروز کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =