رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه سیاست‌های اقتصادی دهه‌های گذشته است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دولت برای اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور مصمم است، گفت: امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم و این مسئله بسیار ضروری است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه فلسطین امروز مسئله نخست جهان اسلام است، اظهار داشت: با وجود سختگیری‌های غیر انسانی در سرزمین‌های اشغالی و ایست‌های بازرسی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اجتماع عظیم نماز جمعه بیت المقدس حضور یافتند که این مسئله بسیار امیدبخش و برای دشمنان اسلام پیام آور یأس و ناامیدی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تا پیش از این در موضع تهاجمی قرار داشت و جنگ شش روزه نماد این تهاجم بود افزود: ظرف شش روز سه کشور اسلامی از جمله مصر، سوریه و اردن مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفتند اما امروز این موضع تهاجمی به حالت تدافعی محض تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: امروز صهیونیست‌ها در محاصره غزه، کرانه باختری، مقاومت اسلامی لبنان، حشدالشعبی عراق و رزمندگان دلیر یمن و مقاومت اسلامی قرار دارند و شرایط کاملا متفاوت شده است و این مسیر تا سرنگونی عاجل رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت هرچند که حضور مردم در راهپیمایی روز قدس مسیر را برای این آرمان هموار کرده است.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به اینکه دولت برای اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور مصمم است، یادآور شد: ما امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم و این مسئله بسیار ضروری است.

امام جمعه موقت تهران در عین حال تاکید کرد: ما نمی‌توانیم اغماض کنیم و باید به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود که رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه ناگزیر و قطعی سیاست‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته است و برون رفت از این تنگناها نیازمند برنامه و اعتماد مردم به ملت و نظام و عزم و اراده راسخ برای تحول است.

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید سیاست پولی کشور باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد:  سیاست چاپ و توزیع گسترده پول و سیاست پولی انبساطی تاثیرات زیانباری بر تولید و رشد اقتصادی داشته و از عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی است. اگر سیاست پولی انبساطی، رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی گره گشا بود و می‌توانست نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد هیچ کشوری امروز با مشکلات اقتصادی مواجه نبود.

خطیب نماز جمعه تهران گفت:‌ مدیران ارشد دولت و چهره‌های اقتصادی باید از طریق رسانه ملی برای مردم توضیح دهند که سیاست نرخ رشد پول در سطح محدود و با ثبات و متناسب با نرخ رشد اقتصادی می تواند نقش موثری در کنترل نرخ تورم داشته باشد و آثار این سیاست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای مردم باید تبیین شود.

وی افزود:‌ بدون تردید می‌توان اذعان کرد که در طول دهه‌های اخیر سیاست پولی و مالی دولت‌ها در راستای رشد اقتصادی ناکارآمد بوده و دولت محترم به این اذعان دارد که این سیاست‌ها را اصلاح کند اما باید برنامه اصلاحات ساختاری برای تحول در شاخص های اقتصادی برای مردم توضیح داده شود.

ابوترابی عنوان کرد: اولا باید طراحی نظام بودجه ریزی مناسب یعنی نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، در پاسخ به سیاست های کلی رهبر انقلاب و تاکیدات مکرر ایشان در دستور کار قرار گیرد و از صاحبنظران و مدیران کارآزموده دعوت شود و مردم در جریان قرار گیرند و برنامه دولت برای اصلاح نظام بودجه ریزی مشخصا تبیین شود.ثانیاً مدیریت صحیح درآمد نفتی و فراهم آوردن زمینه هدایت این درآمدها به صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: باید مردم در جریان تصمیمات اصلاحی قرار گیرند و اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه را اصلاح کند که امروز در اراده دولت است مردم باید قبل از اجرای طرح از نحوه جبران یارانه‌ها مطلع شوند. چراکه مردم باید در کنار دولت باشند تا اصلاحات اقتصادی به درستی در کشور اجرا شود.

کد خبر: 1139353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =