وجود بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار در کشور وجود دارد، گفت: با جلب مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله شوراها، می‌توان ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد پایدار به جای آن ساخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست هم‌اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها با حضور محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی و  پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها عصر امروز برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به موضوع بافت‌های فرسوده شهری، گفت: مسئولیت اصلی در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و مجموعه شوراها در کشور است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: با جلب مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله شوراها، می‌توان ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد پایدار به جای آن ساخت که این امر موجب می‌شود بیش از ۵ میلیون واحد جدید برای اسکان افراد و سایر مردم تدارک دیده شود و تعداد بیشتری در کشور صاحب خانه شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: نوسازی بافت فرسوده باعث بهسازی معابر و محله‌ها، زیباسازی و توسعه خدمات می‌شود.

آئینی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد معابر در سکونتگاه‌های شهری، خاکی هستند و این وضعیت به هیچ وجه زیبنده نیست.

در ادامه این نشست، رضائیان نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه اعتماد اجتماعی برتر از سرمایه اقتصادی است، گفت: اگر این اعتماد در مردم باشد، قطعاً برای طرحی مانند نوسازی بافت‌های فرسوده همکاری مؤثرتری خواهند کرد.

وی افزود: شوراها در سراسر کشور و به ویژه شورای عالی استان‌ها، به دلیل اینکه نمایندگانی از تمام شهرها و روستاها در آن حضور دارند، بهترین ظرفیت برای تقویت اعتماد اجتماعی هستند.

هادیانفر

خسارت ناشی از تصادفات به اندازه 7 درصد از تولید ناخالص داخلی است

همچنین در ادامه، سردار سید کمال‌هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با حضور در نشست هم‌اندیشی نمایندگان شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ۹۴ درصد حمل و نقل کشور به صورت زمینی انجام می‌شود گفت: از این رو بیشترین جابجایی بار و مسافر به صورت زمینی انجام‌ می‌شود و وضعیت ما در حوزه ناوگان حمل و نقل وضعیت مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه کشور ما کشور پهناوری با 240 هزار کیلومتر راه ارتباطی است، توضیح داد: 45 هزار کیلومتر از این مقدار راه اصلی است.

سردارهادیانفر اضافه کرد: راه‌های روستایی بیش از ۱۲ درصد از کشته شدگان رانندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که از این بین پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد. ما باید متناسب با توسعه شهرها رشد سازمانی داشته باشیم اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته در ۷۰۳ شهری که ما حضور نداریم همکاران پلیس راه حضور دارند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

هادیانفر اضافه کرد: همچنین در کشور ۵۲ میلیون دارنده گواهی‌نامه رانندگی و بالغ بر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۱۲ میلیون آن را موتور سیکلت تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: در کشور ۳۵ درصد متوسط فرسودگی وسایل نقلیه داریم که در حوزه ناوگان عمومی این رقم به ۸۰ درصد می‌رسد.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: شهرهای ما رفته رفته در حال تبدیل شدن به پارکینگ‌های بزرگ هستند، چرا که ساختمان‌هایی بدون ظرفیت پارکینگ ساخته می‌شوند و رشد برخورداری از وسیله نقلیه زیاد است.

وی با اشاره به روند رشد مولفه‌های موثر بر ترافیک گفت: از سال ۷۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک 672 درصد افزایش وسایل نقلیه را داریم این درشرایطی است که واردات خودرو ممنوع است. اگر واردات آزاد شود کنترل ترافیک سخت‌تر می‌شود.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه کنترل ترافیک به مدیریت شهری هم مربوط می‌شود و براساس قانون هوشمندسازی مدیریت ترافیک برعهده شهرداری‌هاست اظهار داشت: تاکی باید بر روی عامل انسانی برای مدیریت ترافیک تکیه کنیم؟ بنابراین تمرکز ما مانند کشورهای توسعه یافته به‌جای افزایش نیرو؛ هوشمندسازی کنترل ترافیک است.

رئیس پلیس راهور خاطر نشان کرد: در همه حوزه‌های حمل و نقل مانند چراغ‌ها، سنسورها، دوربین‌ها و ... باید هوشمند شود و متکی بر عامل انسانی نشود و نقش شوراها در این مسئله مهم است چرا که می‌توانند این را از شهرداری‌ها مطالبه کنند.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل در ترددها تصریح کرد: این مسئله را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم و برای به نتیجه رسیدن تلاش می‌کنیم.

سردارهادیانفر اظهار داشت: استفاده از تاکسی‌های اینترنتی گران است و استفاده از ناوگان حمل و نقل همگانی به سختی انجام می‌شود از این رو مردم ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی تردد کنند که این مسئله به افزایش حجم ترافیک منجر می‌شود. بنابراین ما به دنبال این هستم که حمل و نقل را به سمت استاندارهای جهانی ببریم.

رئیس پلیس راهور تاکید کرد: چیزی که باید بیشتر توجه شود بحث تصادفات است. تصادفات یک امر اجتناب ناپذیر در تمام دنیاست. بنابراین باید هدف ما در تصادفات به حداقل رساندن میزان خسارت‌ها باشد. اما این اتفاق در کشور ما اتفاق نمی‌افتد و ما در ۵ عنصر تاثیر گذار یعنی عامل راه، عامل خودرو، عامل انسانی، قوانین و مدیریت نتوانسته‌ایم خسارت‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: خسارت‌های ناشی از تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و هیچ دولتی نتوانسته است این را کاهش دهد. این درحالی است که در بهترین شرایط رشد سالانه تولید ناخالص داخلی درصد است.

سردارهادیانفر ادامه داد: این در حالی است که ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به خسارت شخص ثالث پرداخت می‌شود. برای برخی از مجروحین ناشی از تصادفات ۳ دیه از سوی بیمه پرداخت می‌شود ولی باز هم سلامتی فرد را باز نمی‌گرداند.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه به ازای هر ساعت ۲ نفر در جاده می‌میرند و ۴۰ نفر مجروح می‌شون، توضیح داد: اینها فقط خسارت مادی است. در حالی که خسارت معنوی هم بسیار زیاد است و این خسارت اصلا محاسبه نمی‌شود. فردی که یک یا چند عزیز خود را از دست می‌دهد دچار خسارت معنوی شده است. ما برخلاف دنیا هیچ سازمانی برای اندازه‌گیری، کاهش یا درمان این مسئله وجود ندارد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه، اعضای شورای عالی استان‌ها به ارائه نظرات و طرح پرسش‌های خود پرداختند و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز پاسخگوی آنان بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =