شبکه گروه‌های علوم انسانی، اختیارات اجرایی گسترده‌تری خواهند داشت/ هیئت‌های اندیشه‌ورز؛ شاید وقتی دیگر

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر گفت: حوزه فعالیت این گروه‌ها و مدیران آن‌ها در طرح تحول ساختاری معاونت علوم انسانی گسترش می‌یابد و به گروه‌ها و مدیرگروه‌های کشوری تبدیل می‌شوند و با مدیران گروه‌های استانی و آن‌ها نیز با واحدها ارتباط برقرار می‌کنند.

مجید شمس رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد:  از ابتدای تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ایده راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز برای بررسی مطالعات استانی پیرامون تدوین و تصویب سرفصل‌ها، منابع و رشته‌ها، بومی‌سازی آن‌ها و بخشنامه‌های مختلف، متناسب با نیازهای هر استان طراحی و اجرا شد. این هئیت‌ها امکان دریافت نظرات و پیشنهادات اعضای هیئت علمی واحدهای گوناگون را برای ما فراهم کرد که سبب شد دستورالعمل‌های معاونت، واقعی‌تر، عملیاتی‌تر و کاربردی‌تر شود. هیئت‌های اندیشه‌ورز توانستند در چند استان مانند اصفهان، آذربایجان شرقی و .... عملکرد مطلوبی داشته باشند اما فعالیت استان‌های دیگر سرعت خوبی نداشت.

وی افزود: هیئت‌های اندیشه‌ورز در ابتدا نیز به عنوان بازوهای مشورتی در نظر گرفته شدند که گزارشاتی را بر مبنای مطالعات خود از نقاط ضعف و قوت واحدها به ما ارائه دهند تا تصمیم‌گیری‌ها در مرکز، خصوصا در رابطه با تاسیس رشته‌های بین‌رشته‌ای بر اساس این گزارش‌ها صورت گیرد؛ بنابراین هیچ گونه تلقی اجرایی از اول نسبت به این هیئت‌ها وجود نداشت زیرا باعث بروز تداخل در عملکرد بخش‌های مختلف دانشگاه مثل معاونت آموزشی و پژوهشی و پراکندگی در تصمیم‌گیری‌های آموزشی می‌شد و نیاز به مدیریت جدیدی را به‌وجود می‌آورد.

شمس ادامه داد: توقع نادرستی در رابطه با نحوه اجرای ایده‌ها و تصمیمات هیئت‌های اندیشه برای بعضی از اعضای هیئت علمی به وجود آمد که معتقد بودند تصمیماتشان در دانشگاه اجرا نمی‌شود. ما به آن‌ها اعلام کردیم که از اول هم قرار نبود که هیئت‌ها نقش مجری داشته باشند و هیئت‌های اندیشه‌ورز صرفا برای ارائه کمک‌های فکری به معاونت راه‌اندازی شدند.

او معتقد است که نمی‌توان گفت هیئت‌های اندیشه‌ورز ناکارآمد بودند بلکه فعالیت‌ آن‌ها در بعضی استان‌ها روند کندی داشت. مثلا یکی از ماموریت‌های اصلی این هئیت‌ها مطالعه همه‌جانبه پیرامون نیاز به تاسیس رشته از طریق ظرفیت‌پذیری تعداد داوطلبین دروس دانشگاهی در هر استان بود که نوع رشته مورد نیاز و میزان علاقه‌مندی داوطلبین و دانشجویان به تحصیل در هر رشته‌ و زیرساخت‌های موجود در هر واحد را مشخص می‌کرد که در همه استان‌ها انتظاری که ما داشتیم برآورده نشد؛ البته استان‌هایی هم بودند که عملکرد خیلی خوبی داشتند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر گفت: ۳۳ گروه تخصصی علوم انسانی زیر نظر مرکز مطالعات معاونت مشغول فعالیت هستند که مدیران آن‌ها نقش‌های اجرایی مانند مغایرت‌گیری و بازنگری سرفصل‌ها، داوری طرح‌های پژوهشی، گروه‌بندی داوران پیش دفاع متمرکز، برگزاری مصاحبه‌های دکتری، بررسی و ارزیابی نیازمندی‌های کتب درسی و ... نیز دارند. حوزه فعالیت این گروه‌ها و مدیران آن‌ها در طرح تحول ساختاری معاونت علوم انسانی گسترش می‌یابد و به گروه‌ها و مدیرگروه‌های کشوری تبدیل می‌شوند و با مدیران گروه‌های استانی و آن‌ها نیز با واحدها ارتباط برقرار می‌کنند.

وی بیان کرد: ارزیابی و نظارت بر روی گروه‌های تخصصی در استان‌ها، برگزاری همایش‌ها، برگزاری دوره‌های توانمندسازی و ... از جمله اختیارات جدید گروه‌های کشوری در طرح تحول ساختاری است. به این صورت شبکه‌ای از اعضای هیئت علمی سراسر کشور از کوچک‌ترین واحدها تا مراکز استانی در تصمیم‌گیری‌های معاونت علوم انسانی نقش موثری ایفا می‌کنند. اعضای گروه تخصصی مرکز مطالعات به عنوان دبیران کمیته‌های بازنگری سرفصل‌ها، تدوین کتب، مجلات و نشریات و ... انتخاب شده‌اند و مدیر گروه‌های استانی زیرمجموعه آن‌ها قرار گرفته‌اند.

به گفته مجید شمس، با راه‌اندازی شبکه گروه‌های کشوری علوم انسانی مدیریت هرمی معاونت به حالت توزیع افقی در آمده‌است و خرد جمعی اعضای هیئت علمی همگی در گروه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

مقام مسئول دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز تعطیل نشده‌اند بلکه فعالیت‌ آن‌ها فعلا متوقف شده است. پیش نویس جدیدی برای نحوه کار این هیئت‌ها متناسب با اهداف سند تحول ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شده است که بر اساس آن هیئت‌های اندیشه‌ورز منطقه‌ای می‌شوند و بجای آن‌که هر استان یک هیئت داشته باشد، مطالعات مربوط به هر یک از مناطق ده‌گانه دانشگاه برعهده یک هیئت انیشه‌ورز خواهد بود. البته مدیران گروه‌های کشوری قابلیت پوشش حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از عملکرد هیئت‌های اندیشه‌ورز را دارند که در صورت تحقق این امر امکان تعطیلی کامل هیئت‌های اندیشه‌ورز و جایگزینی آن‌ها با شبکه گروه‌های علوم انسانی وجود خواهد داشت؛ در غیر این‌صورت هردوی آن‌ها در کنار هم فعال خواهند بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1153687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =