باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال فعال کردن کنشگران حوزه فرهنگی است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال فعال کردن کنشگران حوزه فرهنگی است، تصریح کرد: درس ادبیات فارسی محل ورود شما به حوزه هنر و ادبیات است و باید سیاست‌های صحیح برای تدریس این درس بکار گرفته شود. باشگاه باید در این عرصه مدیریت کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه جشنواره هنر و ادبیات امید دانشگاه آزاد اسلامی با تبیین موضوع هنر و ادبیات به عنوان هویت‌ساز نسل جوان گفت: هنر و ادبیات پلی از گذشته به آینده و مهم است که به دانشجویان و دانش‌آموزان به صورت درست منتقل شود. اگر ما بچه‌های خود را با هنر و ادبیات این سرزمین آشنا نکنیم، باعث می‌شویم که جوانان به آلزایمر دچار شوند و فردی که آلزایمر داشته باشد، آینده‌ای نخواهد داشت؛ بنابراین بحث هنر و ادبیات یک بحث بنیادین است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد یک جنگ شناختی در سطح دانشگاه‌ها و برخی خیابان‌ها هستیم، به ارائه مطالبی از مجلات علمی آمریکا و کشورهای غربی برای تحلیل چرایی به وجود آمدن این جنگ شناختی پرداخت و تصریح کرد: سالنامه Science and Engineering Indicators که هرساله توسط بنیاد ملی علوم آمریکا منتشر می‌شود، در سال ۲۰۱۶ مطرح کرده که «توسعه اجتماعی و روند رشد در مناطق مختلف یک جابه‌جایی شگفت‌انگیز در جغرافیای جهانی تحقیق، آموزش و فعالیت‌های تجاری علم و مهندسی پدید آورده است. پدیدار شدن یک دنیای چندقطبی فزاینده در علم و مهندسی پس از دهه‌ها رهبری علم توسط ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بوده است.» این موضوع حائز اهمیت است که توسط خود آمریکایی‌ها مطرح شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: موضوع شکل‌گیری جغرافیای جدید با مفهوم از آسیای غربی تا آسیای شرقی توسط خود آمریکایی‌ها مطرح شده و اهمیت دارد. آمریکایی‌ها رهبری جهانی خود را از طریق رهبری علم تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز پژوهش انگلستان که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است، گفت: در این سند آمده است که ایالات متحده در حال بررسی جایگاه خود است و نقاط ضعف خود را به شیوه‌های قابل ملاحظه‌ای درک کرده است. گزارش «فراتر از طوفان پیش‌رو» یک فراخوان بیدارباش برای ایالات متحده مبتنی بر تهدیداتی است که پیش روی سلطه آنها قرار دارد. این گزارش اثر چشمگیری بر مدیریت اوباما داشته است. این عقیده در ایالات متحده وجود دارد که نه تنها در ارتباط با آموزش، بلکه در زمینه صنایع دانش بنیان پیشتازی آمریکا در دنیای مشترک به سرعت در حال تحلیل رفتن است. این گزارش علمی در واقع تأکید می‌کند که کشوری مانند ایران که چهارمین کشور در تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، پنجمین کشور در رشد آموزش عالی در جهان و پیشتاز در شتاب علمی بوده است، تهدیدی پیش روی سلطه به شمار می رود. این موضوع از این لحاظ مهم است که آمریکا تأکید می کند که به جای امور نظامی، توسعه علم و فناوری به عنوان تهدید محسوب می شود.

طهرانچی با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۰۵ از جایگاه ۵۶ به ۳۴ دنیا در علم و مقالات رسیده بود، اظهار داشت: آمریکایی ها در آن زمان در حال تحلیل این مسئله بودند و بر این اساس؛ در مجله نیچر که مجله اول علم دنیا در پژوهش و سیاست های علمی است، گزارشی تهیه و مقاله‌ای با عنوان رژه بزرگ ایرانیان چاپ شد. رژه بزرگ ایرانیان در مرجعیت علمی موردنظر است و راه مبارزه با این مرجعیت علمی را اغتشاش سیاسی و یا تحریم مضاعف می داند. این مقاله واکاوی می کند که این مرجعیت علمی چگونه در حال وقوع است و پاسخ می دهد که رهبر ایران مردم کشورش را با صحبت در مورد علم هدایت کرده و علم و پیشرفت را به هم گره زده است و درواقع خواستار توسعه همه‌جانبه درون‌زای علم به عنوان سیاست این کشور شده است و بر همین اساس؛ کشوری که مقلد بود به مولد تبدیل شد و جرأت حرف زدن در دنیا پیدا کرد به طوری که ۷۱ هزار مقاله منتشر می کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ سال پیش مؤسسات آمریکایی در نانو فناوری پیشتاز بودند اما امروز این سیطره شکسته شده و در میان ۲۰ مؤسسه برتر در حوزه فناوری نانو در دنیا، دانشگاه های کشور دیگر و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان بیستمین مؤسسه حضور دارند. آمریکایی ها از این موضوع آگاه هستند و می دانند که ایران در آینده رهبری علم دنیا را برعهده می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ توسط آمریکایی ها منتشر شده، آمده است در دنیای امروز قرن ۲۱ که این ارتباطات هر روز گسترش پیدا می کند، نیروی انسانی با مهارت علوم و مهندسی منشأ جمع‌کنندگی ظرفیت نوآورانه ملت ها و اقتصاد رقابتی است. دولت ها در برخی از کشورها دسترسی به آموزش عالی را با اولویت بالایی فراهم کرده‌اند. در همین ایام آنها با افزایش جابجایی نیروهای ماهر خود که در حوزه علوم و مهندسی تحصیل و یا کار می کردند، مواجه شده‌اند به طوری که کشورها در جذب استعدادهای درخشان با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه این مطالب تحلیل جنگ شناختی که امروز در کشور در حال اتفاق است را ساده می کند، اظهار داشت: این موضوع که چرا رشته های فنی و مهندسی را مورد هدف قرار داده‌اند، دانشگاه شریف را درگیر کرده و بین دانش‌آموزان یک جنگ شناختی راه انداخته‌اند، حاصل همین دیدگاه غربی است.

طهرانچی با بیان اینکه کلیدواژه هایی که در مقاله مجله نیچر چاپ شده، «ایران»، «پیشرفت» و «رهبری معظم انقلاب» است، گفت: این مقاله تأکید کرده که باید جلوی به مرجعیت علمی رسیدن ایران که توسط رهبر این کشور به پیش می رود، گرفته شود. می توان گفت این مقاله نقطه ننگی بر چهره غرب است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در تمام دوره های تاریخی این امر واضح و روشن است که ایران برای کشورهای غربی، یک ملت با تاریخ بزرگ است و برای آنها خطرناک است و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رشد و پیشرفت این کشور انجام خواهند داشت.

وی با اشاره به مطالبی درخصوص جنگ سرد، گفت: یک رقابت از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۶ مبتنی بر تکنولوژی هسته ای و فضایی بین آمریکا و روسیه، جنگ سرد را تشکیل داد. پس از فراز و فرودهای فراوان، جنگ سرد به اتمام رسید و با اتمان آن، فروپاشی بلوک شرق انجام شد. در آن زمان آمریکایی ها دوباره تا سال ۲۰۰۱ بی رقیب شدند و علم برای اقتصاد را مطرح کردند. در سال ۲۰۰۱  چین، روسیه و ایران وارد عرصه تولید علم جهانی شدند و آمریکا در این مقطع جنگ علیه تروریسم را مطرح کرد. این مطالب از کتاب «فراسوی اسپوتنیک، سیاست علمی آمریکا در قرن ۲۱» که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه میشیگان چاپ شده، آمده است. در این کتاب آمده که مسیری که آمریکا پیش می رود، درنهایت با یک جنگ بیولوژیک یا پاندمی جهانی روبرو خواهد شد. همچنین این کتاب تأکید می کند که نیازمند یک اسپوتنیک دیگر هستیم تا یک شوک به ما وارد شود.

طهرانچی ادامه داد: امروز یک جنگ سرد دوم دارد شکل می گیرد که یک طرف آن آمریکاست و یک طرف دیگر ایران و چین و روسیه است. ایران یکی از بازیگران اصلی صحنه است و دشمن در حال ایجاد یک جنگ شناختی برای جلوگیری از پیشرفت کشور است که این جنگ ترکیبی از فناوری سخت و نرم است و ما را مورد هجمه قرار می دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه در مقابله با هجمه ها، گفت: آنچه دانشگاه باید در جنگ شناختی به جوان خود ارائه دهد، شامل دانش تخصصی، دانش مهارتی و دانش اجتماعی است. دانشگاه باید بتواند در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و محیط رفاقتی را احیا کند. این موضوع باید با شبکه پاسخ داده شود. نیاز بچه ها باید به درستی پاسخ داده شود. ورود به جهان شبکه ای تمام شئون تربیتی را هدف قرار داده است. فطرت آدم ها از هزار سال پیش تا امروز تغییر نکرده و یک فطرت دارند. باید با هنر و ادبیات بر این فطرت اثر گذاشت. درواقع هنر و ادبیات بخشی از وجود افراد است. راه مقابله ما در عرصه جنگ شناختی، این است که به دنبال احیای حکمرانی فرهنگی دانشگاه هستیم.

وی با بیان اینکه جشنواره هنر و ادبیات امید شروعی برای این اتفاق است، گفت: این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این جشنواره با قوت برگزار شده و استعدادها را شناسایی کند. مخاطبان این جشنواره، سالیانه ۳۰۰ هزار جوان ۱۸ ساله و دانش آموزان مدارس سما هستند که باید به آنها توجه کرد.

طهرانچی با بیان اینکه باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال فعال کردن کنشگران حوزه فرهنگی است، تصریح کرد: درس ادبیات فارسی محل ورود شما به حوزه هنر و ادبیات است و باید سیاست‌های صحیح برای تدریس این درس بکار گرفته شود. باشگاه باید در این عرصه مدیریت کند.

وی با تأکید بر اینکه امروز، علم، فرهنگ و فناوری درون دانشگاه به عنوان یک ابزار است، گفت: باید روش‌های سنتی را با روش‌های نوین در دانشگاه درآمیزید. تولید در فضای مجازی را در دستورکار قرار دهید.  امروز فناوری وارد دانشگاه شده  و نباید نگاهتان به فناوری به عنوان یک مهمان غریبه باشد. لازم است در دانشگاه تربیت قوه عاقله صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =