تسلط چپ‌ها بر آمریکای لاتین / نگاه ایالات متحده به دور دوم انتخابات برزیل

غلامحسین یوسفی معتقد است: اگر داسیلوا بتواند رقیب خود را در دور دوم انتخابات برزیل شکست دهد، رنگ آمریکای لاتین قرمز خواهد شد و می‌توان به نوعی گفت که ایالات متحده از آمریکای لاتین اخراج شده و هیچ پایگاه و جایگاه در منطقه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، آمریکای لاتین از دیر باز روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و به دلیل برخی اشتراکات از جمله تقابل با ایالات متحده منطقه مهمی برای ایران محسوب می‌شده است. اگرچه روابط ایران و آمریکای لاتین در دهه‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده، اما به طور کلی می‌توان گفت که با یک شیب ملایم رو به جلو بوده است. تحولات برزیل به عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین کشورهای این منطقه که روابط خوبی نیز با جمهوری اسلامی داشته، از اهمیت به سزایی برخوردار است. از همین رو، به منظور بررسی نتایج انتخابات این کشور، مصاحبه‌ای با دکتر غلامحسین یوسفی –استاد و کارشناس مسائل بین‌الملل- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

از نظر یوسفی، انتخابات ۲۰۲۲ برزیل در واقع وزن کشی بین دو جریان سیاسی این کشور یعنی «چپ سیاسی مدرن» ودر برابر «راست افراطی پوپولیست» بود. وی در توصیف انتخابات برزیل گفت: «لولا داسیلوا» نماینده جریان چپ مدرن این کشور که در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ دو دوره متوال رئیس جمهور برزیل بود، یک طرف این رقابت و «ژائیر بولسونارو» نماینده جریان راست افراطی که اکنون رئیس جمهور برزیل است و قصد دارد دور دوم را از آن خود بکند، طرف دوم رقابت انتخاباتی را تشکیل دادند.

این کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به نتایج دور اول انتخابات اظهار کرد: جمعیت برزیل اکنون ۲۱۷ میلیون نفر است که ۱۵۶ میلیون واجد شرایط رای دادن بودند که از این میان ۱۱۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۷۰ درصدی را رقم زند. وی در ادامه افزود: در این بین آقای داسیلوا با ۵۵.۵ میلیون رای که حدودا ۴۸.۵ درصد آرا به خود اختصاص داد، نفر اول شد و آقای بولسونارو با ۵۰.۵ میلیون رای و ۴۳ درصد نفر دوم شد؛ سایر نامزدهای انتخاباتی رای قابل توجهی نداشتند. از نظر وی، رقابت اصلی بین این دو نامزد بود که با فاصله ۵ درصدی دور اول به پایان رسید.

یوسفی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند این اختلاف رای را برای آقای داسیلوا شکست تلقی کنند، تصریح کرد: در حالی که داسیلوا ۱۲ سال از قدرت دور بوده و مدتی را در زندان سپری کرده که پس از تبرئه شدن آزاد شده است، نمی‌توان نتایج دور اول را شکست برای او قلمداد کرد. وی از یک شخصیت کاریزماتیک در بین مردم برزیل برخوردار است و در زمان ریاست جمهوری خود توانسته به میزان قابل توجهی فقر را در برزیل کاهش دهد و طبقه فقیر را به طبقه متوسط ارتقاء داد. به اعتقاد این کارشناس آمریکای لاتین، اگر آقای داسیلوا بتواند آراء سرگردان و آراء نامزدهایی که از دور انتخابات خارج شدند را کسب کند، می‌تواند پیروز انتخابات باشد.

وی با اشاره به اینکه برزیل بزرگ‌ترین، پرجمعیت‌ترین، صنعتی‌ترین و موثرترین کشور آمریکای جنوبی و دومین قدرت قاره آمریکاست، اظهار کرد: آمریکای لاتین برای دومین بار از هزاره سوم که آقای چاوز در ونزوئلا به قدرت رسید، به صورت دومینووار دولت‌های راستگرا و دست نشانده آمریکا از قدرت حذف می‌شوند و چپ‌ها به قدرت می‌رسند. وی افزود: در کشوری مثل کلمبیا که سال‌ها متحد استراتژیک ایالات متحده آمریکاست، از دست راستگراها خارج شده و برای نخستین بار در تاریخ این کشور در اختیار چپ‌گراها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دور بعدی انتخابات ۳۰ اکتبر خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر داسیلوا بتواند رقیب خود –که به ترامپ آمریکای لاتین مشهور است را- شکست دهد، رنگ آمریکای لاتین قرمز خواهد شد و می‌توان به نوعی گفت که ایالات متحده از آمریکا اخراج شده و هیچ پایگاه و جایگاه در منطقه نخواهد داشت. از نظر دکتر یوسفی، همین مسئله موجب اهمیت انتخابات ۲۰۲۲ برزیل شده است. وی افزود: یکی از مهمترین عوامل شکست بولسونارا در انتخابات اخیر مدیریت ضعیف در مواجهه با چالش‌های این کشور بوده که ۱۵ ماه پیش منجر به تظاهرات‌هایی علیه سیاست‌های دولت او شد.

یوسفی در ادامه به شبهه افکنی رئیس جمهوری فعلی برزیل اشاره کرد که مدعی شده بود در صورت شکست در انتخابات ۲۰۲۲ نتیجه آن را نخواهد پذیرفت. ایشان با اشاره به مشابهت‌های زیاد بولسونارا با ترامپ، یاداور شد که وی به دلیل سیاست‌های غلط جنگ زدایی متهم به نابودی جنگل‌های آمازون است. علاوه بر این، سیاست‌های وی در مقابله با بیماری کرونا بسیار ضعیف و مشابه دولت ترامپ بود تا جایی که تلفات انسانی این کشور در رتبه دوم جهانی –وحتی بالاتر از هند- قرار گرفت.

این کارشناس آمریکای لاتین در انتها تاکید کرد: فساد بولسونارا و فرزندانش نقش مهمی در شکست او در دور اول انتخابات داشته است. به باور ایشان، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و بولسونارا با پول پاشی و اقدامات پوپولیستی خود تغییری در روند فعلی ایجاد نکند، به احتمال خیلی زیاد، داسیلوا پیروز انتخابات برزیل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156607

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =