حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران با رویکرد مساله‌محوری/ فعالیت باشگاه پایش درراستای شبکه‌سازی و تشکیل تیم‌های تخصصی است

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعضای شبکه هیات علمی همچون گذشته به فعالیت پرداخته و برای ایجاد ارتباط و فعالیت بهتر دانشجو طرح پژوهش دانشجویی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی محلی برای پرورش نخبگان و از سوی دیگر بررسی نارسایی‌ها و مشکلات کشور و ایجاد زمینه برای حل آن از سوی محققین و نخبگان را فراهم کرده است، از این رو باشگاه درصدد است با استفاده از ظرفیت طرح‌هایی همچون طرح پایش و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در راستای حل مسائل واقعی و بحران اشتغال کشور گام بردارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت و گو خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با حامد حسن‌پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است.

حمایت‌های برون سازمانی در قالب طرح‌های دانشجویی مورد توجه قرار می‌گیرد

  برای توسعه پژوهش‌های حل مساله و توجه بیش از پیش به این مهم از سوی واحدهای دانشگاهی و نهادهای علمی چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

سال گذشته مقام عالی ریاست دانشگاه،  دکتر طهرانچی برنامه  پنج ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کردند که ماموریت‌های مهمی از این برنامه به باشگاه سپرده شده است. بنابراین باشگاه برای تحقق این ماموریت ها، برنامه هایی را در شش محور در سطح ستاد مرکزی و در سطح باشگاه‌های واحدهای دانشگاهی برنامه‌ریزی کرده است. اولین محور، شبکه‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت دانشگاهیان اعم از شبکه اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران، فارغ التحصیلان و نخبگان فارغ التحصیل و نخبگان بیرون از دانشگاه است. این طرح در ابعاد مختلف ذیل فعالیت های باشگاه پایش برای تشکیل تیم های تخصصی پژوهش های پایان نامه و رساله، شبکه استعدادهای درخشان، عضویت و شبکه سازی دانشجویان نخبه، شبکه فارغ التحصیلان و از همه مهمتر ساماندهی حمایت های معنوی و مادی بهره برداران پژوهش در کشور برای حمایت از پژوهش های مبتنی بر چالش های آنان است. یکی از مسیرهای ایجاد این هم افزایی صنعتی-دانشگاهی برگزاری رویدادهای سکوی پرتاب است که برای انتخاب و تعریف پایان نامه و رساله های مبتنی بر نیاز سازمان ها می‌تواند موثر باشد. امیدواریم امسال حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی متناسب با مسائل هر منطقه برنامه‌ریزی شود و رویکرد حل مسأله در باشگاه های مراکز بعنوان یک راه کنش تحول آفرین مورد توجه قرار بگیرد.

یادگیری پژوهش محور برای دانشجویان مقطع کارشناسی در دستور کار قرار گرفته است

  برای توسعه اقدامات پژوهش محور و ایجاد تمایل در بین دانشجویان و اعضای هیات علمی چه اقدام جدید در دستورکار قرار گرفته شده است؟

از مشکلات اساسی بسیاری از نهادهای آموزشی، فاصله بین عرصه علم تا میدان عمل و پهنه کاربرد است. یادگیری مبتنی بر پژوهش، مسائل و مشکلاتی را که نیاز به تفکر انتقادی و خلاق دارند در اولویت قرار می دهد. از طریق این نوع یادگیری و تعریف طرحهای پژوهشی برای دانش آموزان و دانشجویانی که هنوز به مرحله پژوهش رسمی نرسیده اند و باید تمرین پژوهش کنند می توان مهارت های تفکر خلاقانه را در آن ها توسعه داد.

پژوهشگر کشف مساله را بیاموزد

   تاکنون برای پژوهش‌های حل مساله دانشجویان برنامه‌ریزی شده تا کیفیت‌ها مشخص شود؟

مسئله از جامعه درک می‌شود و براساس توان افزایی که در دانشگاه به دست می‌آید، حل خواهد شد. این الگو باید درست ترویج شود. یک ساز و کار برای ترویج پژوهش و گسترش فعالیت‌های تخصصی دانشجویان و ارتباط آنها باهم و نیز با گروه های فرادانشگاهی، شکل گیری انجمن های علمی مهارتی است. فرایندی که در دانشگاه های ما وجود دارد، پژوهشگران را به سمت کشف مسئله یا پیشنهاد راهکار برای حل موضوعات کشف شده هدایت نمی کند. حل مسئله باعث می‌شود افراد ایده‌ها را شناساسی کنند و در مسئله غرق ‌شوند و به توانایی خود برای یافتن راه حل فکر کنند. تعریف و حل مشکلات، اغلب افراد را ملزم به انجام تحقیق می‌کند و این ممکن است یک جستجوی ساده در گوگل یا یک پروژه تحقیقاتی دقیق‌تری باشد.

 تحول اساسی در زمینه ارائه تسهیلات دانشجویی ایجاد می‌شود/ عقد قرارداد پژوهشی با دانشجویان پژوهشگر

   برخی از اساتید در پژوهش با دانشجو و پژوهشگرهمراه نیستند. برای فعالیت مثمرثمر اساتید چه برنامه‌ای دارید؟

طرح های پژوهشی در باشگاه پژوهشگران و نخبگان، یا طرح دانشجویی است و عضو هیئت علمی همکار طرح محسوب می شود. از محورهای اصلی برنامه ی باشگاه، سازماندهی حمایت و تسهیلات به پژوهشگران چه از طریق بودجه باشگاه و چه از طریق هدایت حمایت‌های خارج دانشگاه خواهد بود. عمده این تسهیلات به صورت ایجاد فرصت فعالیت پژوهشی هدفمند طراحی شده است. مشخصه اصلی حمایت باشگاه، استفاده از ظرفیت بخشنامه دستیاری تخصصی اعم از آموزشی، پژوهشی و تخصصی دانشگاهی برای دانشجویان شاخص است. در طول دوره دستیاری، بخشی یا تمام هزینه تحصیل دانشجو در ازای آن فعالیت تخصصی به دانشجو تخفیف داده می‌شود. ترویج مسابقات و رویدادهای علمی کیفی سازی خواهند شد و در مسابقات علمی بدنبال شناسایی و حمایت از تیم های تربیت شده، شبکه سازی نیروی انسانی مستعد و دارای مهارت هستیم و زنجیره فعالیت های باشگاه تکمیل شود.

ایجاد حایل بین صنعت و دانشگاه ممنوع!

طرح پویش یکی از اقدامات موثر برای توسعه فعالیت‌های دانشجویی در صنعت محسوب می‌شود. از سوی دیگر برای اعتماد بیش از پیش صنعت به دانشگاه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

تاکنون برخوردهای شعارگونه در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه انجام گرفته و تا زمانی که برای این امر فضای واقعی اختصاص داده نشود یک حایل بین پژوهشگر و صنعت‌گر است و طبیعتا کار از مسیر منحرف می‌شود. برای مثال چندی قبل مسابقات ملی بتن در دانشگاه آزاد واحد قم با همکاری باشگاه پژوهشگران و نخبگان و انجمن بتن برگزار گردید و صنایع فعال در زمینه تولید و تکنولوژی بتن به معرفی اخرین دستاوردها و پروژه های صنعتی خود پرداختند. حدود صد تیم دانشجویی در این دوره از مسابقات حضور داشتند و بالغ بر ۲۰ سازمان، شرکت‌ دولتی و غیردولتی فعال در این حوزه شاهد رقابت و فعالیت دانشجویان شرکت کننده در این مسابقه بودند. همین مسابقات بهترین فرصت برای ایجاد ارتباط بین صنعتگر و پژوهشگر است. پژوهشگر در باشگاه دوره‌های تخصصی، مهارتی و منجر به اشتغال را بعنوان مکمل برنامه های اموزشی کلاسیک دانشگاهی می گذراند و باشگاه بسترهای لازم برای همکاری با سازمان‌های خارج دانشگاه را در قالب انعقاد تفاهم نامه و طرح فراهم می آورد.

امیدوار هستیم تطابق برنامه های طراحی شده با ماموریت های محوله در سند تحول و تعالی دانشگاه، موجب نقش آفرینی موثرتر باشگاه در عرصه رشد و ارتقا انگیزه و شادابی در دانشجویان و دانش آموزان شود و نقش دانشگاه آزاد در عرصه جامعه بعنوان دانشگاه نسل چهارمی تکمیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =