طرح دارویار در افزایش دسترسی مردم به دارو موفق عمل نکرده است / پرداختی‌های با تاخیر بیمه‌ها به داروخانه‌ها

فاطمی گفت: برخی بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح به داروخانه‌ها بدهی دارند و پرداختی‌هایشان با تاخیر است. درخصوص افزایش دسترسی مردم به دارو طرح دارویار موفق عمل نکرده است.

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز دربررسی اینکه طرح دارویار تاکنون چطور پیش رفته، گفت: دارویار دو هدف داشت یکی اینکه نیاز صنایع را به ارز دولتی از بین ببرد و باعث شود که صنایع راحت‌تر کار کنند؛ در نتیجه با تولید بیشتر دست‌رسی به دارو برای مردم راحت‌تر شود و در عین حال هم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند. بیشتر نشدن پرداختی از جیب مردم تاحدودی رخ داده است البته بار این موضوع امروز بر دوش داروخانه‌ها است. برخی بیمه‌ها مانند تامین اجتماعی و نیروهای مسلح به داروخانه‌ها بدهی دارند و پرداختی‌هایشان با تاخیر است. درخصوص افزایش دسترسی مردم به دارو طرح دارویار موفق عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید

اژه‌ای: مسئولان قضایی برای کنترل بازار دارو به دولت کمک کنند

او افزود: کارخانه‌ها نقدینگی بسیار زیادی را متحمل شدند و مجبور بودند که به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی ارزنیمایی با قیمت حدودا ۲۷ هزار تومان بخرند. در حقیقت کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه به نقدینگی بسیار زیادی نیاز داشتند. از طرفی در گذشته مبلغ مالیات بر ارزش افزوده قابل توجه نبود زیرا مواد اولیه ارزان بودند؛ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مالیات بر ازرش افزوده هم افزایش یافت. در پی این اتفاق هزینه کارخانه‌ها افزایش پیدا کرد و نقدینگی در گردشی که برای خرید دارو نیاز بود، بیشتر شد. بهتر بود که این پیش‌بینی‌ها از اول انجام می‌شد. باید پیش‌بینی می‌کردند که مالیات بر ارزش افزوده را در تابستان امسال کاهش دهند و از طریق سیستم بانکی پول در اختیار شرکت‌های داروسازی می‌گذاشتند که بتوانند مواد اولیه تهیه کنند.

فاطمی توضیح داد: داروخانه‌ها دارو را به قیمت جدید به مردم می‌دهند اما پولی که از بیمه می‌گیرند قیمت قدیم است. همه این‌ها دست به دست هم داد تا مشکلات امروز در حوزه دارو رقم بخورد. قیمت‌گذاری دارو هم باید توافقی می‌شد، یعنی مناسبات باید جوری صورت می‌گرفت که شرکت‌های داروسازی سود معقولی داشته باشند چراکه شرکت‌ها برای جلوگیری از زیان تولید را کم کردند. تاثیرکاهش تولید در ماه‌های مرداد و شهریور در پاییز نمود پیدا کرد.

او اضافه کرد: اگر این‌ها در طرح پیش‌بینی‌ می‌شد، در اجرا با مشکل مواجه نمی‌شدیم. تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک موافق قیمت‌هایی که وزارت بهداشت مشخص کرد، نبودند. تولیدکنندگان می‌گفتند که آن‌ها برای تولید آنتی‌بیوتیک بیش از دیگر شرکت‌های دارویی برای خرید مواد اولیه هزینه می‌کنند زیرا سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک در قیمت‌گذاری دو برابر دیگر داروها است. قیمتی که وزارت بهداشت مشخص کرده بود هزینه‌ها را پوشش نمی‌داد. کارخانه‌ها هم باید پاسخگوی سهام‌دارانشان باشند و اگر زیان ببینند، از چرخه تولید خارج می‌شوند. کارخانه‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی تولید خود را کاهش دادند.

فاطمی عنوان کرد: آنچه در حوزه کمبود دارویی به چشم آمد، کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم بود اما بسیاری از شربت‌های اطفال، داروهای سرماخوردگی، تب‌برها، داروهای ضدسرفه دچار کمبود شدند. امروز خوشبختانه وضعیت بهتر شده است و اواسط هفته گذشته شرکت‌های پخش داروی بیشتری به داروخانه‌ها دادند. هنوز کمبود برطرف نشده اما تدریجا خلا موجود در بازار درحال پوشش است. داروهای تنفسی در مقطعی دچار کمبود شد اما امروز وضعیت بهتری دارد. داروهای ضد تشنج در بعضی از اقلام همچنان دچار کمبود هستند.

او تاکید کرد: ظرفیت تولید دارو در کشور ما خیلی خوب است و پیش از این هم تولید خوب بود. سال‌های قبل به اندازه امروز کمبود دارو نداشتیم و صادرات هم انجام می‌شد. کمبود فعلی دارو از پاییز سال گذشته آغاز شد و بخشی از آن به دلیل افزایش مصرف برخی اقلام در دوران کرونا بود اما کمبود در داروهای فصلی و معمولی که امسال تجربه کردیم، کم سابقه بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1159988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =