ضعف نظام تنقیح قوانین، آسیب‌ مهم قانون‌گذاری/ پایش مستمر کارآمدی و اثرگذاری قانون، امری ضروری است

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی گفت: یکی از آسیب‌های مهم در کلیات قانون‌گذاری، ضعف نظام تنقیح قوانین است که پیامد آن در سطح قانون‌گذاری و اجرا قابل مشاهده خواهد بود.

عمادالدین صفایی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون آسیب‌شناسی عملکرد تقنینی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عملکرد تقنینی در مجلس شورای اسلامی را در چهار سطح، کلیات نظام قانون‌گذاری، پیش از آغاز فرآیند قانون‌گذاری، حین تقنین و پس از تصویب آن می‌توان آسیب‌شناسی کرد.

وی افزود: یکی از آسیب‌های مهم در کلیات قانون‌گذاری، ضعف نظام تنقیح قوانین است که پیامد آن در سطح قانون‌گذاری و در سطح اجرا قابل مشاهده خواهد بود. تنقیح قوانین در ادبیات حقوقی به معنای گردآوری و تدوین مقررات مربوط به یک رشته یا مبحث حقوقی خاص با نظم منطقی و فهرست های لازم و تعیین مقررات مغایر و متعارض، ناسخ و منسوخ در یک مجموعه است و لذا خود تعریف، گویای اهمیت موضوع در تمامی نظام‌های حقوقی است.

صفایی با تاکید بر اهتمام جدی‌تر مجلس شورای‌اسلامی بر تنقیح قوانین، گفت: مجلس شورای‌اسلامی باید در راستای ارتقا نظام تنقیح قوانین با اهتمام جدی در روند بازبررسی، از مرحله پیش نویسی قانون تا مرحله اجرای آن، اهدافی چون جلوگیری از تورم قوانین، ساده و قابل فهم نمودن آنها و رفع ابهامات را مد نظر قرار دهد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: همچنین تنقیح قوانین، از محورهای اساسی سیاست‌های کلی قانون‌گذاری است به طوری که در بند ۹ و ۱۰ این سیاست‌ها، انسجام قوانین، تعیین شناسه تخصصی قوانین موجود و بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌ها و علت پیشنهاد آن‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

او در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات مثبتی که در معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در راستای بهبود وضعیت نظام تنقیح قوانین انجام شده است، هنوز پراکندگی و وجود احکام یک موضوع در قوانین متعدد وجود دارد که موجب سردرگمی مخاطبان و جامعه هدف مجریان قانون شده است. همچنین پایش مستمر قوانین در آثار اجرا، میزان کارآمدی و اثر بخشی ضروری است.

خبرنگار: علی بابازاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1164826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =