غزه مظهر عدم رعایت عدالت بین المللی و تکرار اشتباهات تاریخی

استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای با بیان اینکه جامعه بین‌المللی خواستار حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین و توقف فاجعه انسانی در آن است اظهار کرد: وقتی عدالت بین المللی رعایت نشود و اشتباهات تاریخی اصلاح نشود، بشریت باید هزینه سنگینی مشابه آنچه در غزه رخ می‌دهد، بپردازد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که تنش در خاورمیانه همچنان ادامه دارد و رژیم صهیونیستی به جنایات خود در نقاط مختلف علیه مردم فلسطین به ویژه در غزه ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد بحث‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد تغییر نظم جهانی و پدیدار شدن ائتلاف‌ها و اتحادهای جدید مطرح می‌شد، در حال محقق شدن است. نمونه بارز آن را در نشست‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌توان مشاهده کرد که دو کشور روسیه و چین حمایت‌های سیاسی خوبی از ایران در ارتباط با مسئله حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دیپلماتیک دمشق و همچنین عملیات «وعده صادق» انجام دادند. به نظر می‌رسد چنین رفتارهایی ناشی از افراط گرایی ایالات متحده در عرصه جهانی و یک‌جانبه‌گرایی‌های این کشور باشد. به منظور بررسی تحولات اخیر خاورمیانه، مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داد.

بیشتر بخوانید:

تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- فکر می‌کنید اوضاع در خاورمیانه چطور پیش خواهد رفت و احتمال وقوع یک جنگ بزرگ را چقدر جدی می‌دانید؟

تلاش برای تقویت استقلال داخلی در بین کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر رو به افزایش است. حل مشکلات اقتصادی اولویت اصلی دولت‌هاست. به نفع منافع ملی هر کشور است که وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد تا درگیر جنگ نشود.

از آنجایی که جنگ در خاورمیانه به دلیل سرریز بحران غزه تکرار می‌شود، ناظران بین المللی نگران هستند که اوضاع در خاورمیانه وخیم‌تر شود. با این حال، درگیری فعلی در خاورمیانه با حملات دقیق هدفمند و با شدت کم به عنوان شکل اصلی رویارویی تداوم یافته است. حملات بیشتر جنبه نمادین دارند. شکل گیری یک جنگ تمام عیار به معنای شرکت کنندگان بیشتر در جنگ و سرمایه گذاری نظامی بیشتر است. در حال حاضر نه تنها در خاورمیانه بلکه کشورهای بزرگ جهان نیز باید راه حل‌هایی در جهت رشد اقتصادی و رفع نارضایتی داخلی را در اولویت قرار دهند. در عین حال، بازیگران مهم نظامی غیردولتی و توانایی آنها برای سرمایه گذاری در یک جنگ در مقیاس بزرگتر نیز محدود است.

این واقعیت که منازعات اسرائیل و فلسطین منجر به بروز درگیری‌های چند نقطه‌ای شده، نشان می‌دهد که وقتی عدالت بین المللی رعایت نشود و اشتباهات تاریخی اصلاح نشود، بشریت باید با هم هزینه سنگینی بپردازد.

- پس از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در دمشق، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا لفاظی‌های خود را علیه ایران افزایش داده‌اند و از احتمال تحریم‌های بیشتر صحبت می‌کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه سرپیچی و پایمال کرن عدالت بین‌المللی است. تحریم‌ها معیشت، زندگی مردم و توسعه دولتی را تضعیف می‌کند. تحریم‌ها ابزار اساسی برای حل مشکلات نیستند. برعکس، آنها می‌توانند رنج پیچیده‌تری را در قالب تضاد، نفرت و انتقام ایجاد کنند که تأثیر منفی گسترده‌ای دارد. صرفا گفتگو و مشورت در حل اختلافات مؤثر است.

ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 است. تأثیر نگرش رای دهندگان و احزاب سیاسی آمریکایی، درگیری بین ایران و اسرائیل و همچنین درگیری اسرائیل و فلسطین در ماه‌های پیش‌رو بیشتر در لفاظی‌های خارجی آمریکا ظاهر خواهد شد که برای نشان دادن موضع دولت بایدن و دموکرات‌ها در مورد مسئله خاورمیانه و انتخاب‌های استراتژیک آینده آنها استفاده می‌شود.

- روسیه و چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل حمایت خوبی از جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. فکر می‌کنید در صورت تشدید تنش بین ایران و اسرائیل حمایت سیاسی و دیپلماتیک پکن از تهران همچنان تداوم خواهد داشت؟

ایران شریک جامع استراتژیک چین است. چین حمله به سفارت ایران در سوریه را به شدت محکوم و با قاطعیت با آن مخالف کرد و این حمله را نقض جدی قوانین بین‌المللی دانست. طرف چینی ضمن اذعان به اقدامات ایران در حق دفاع از خود تاکید کرد که پاسخ ایران کاملا محدود، بازدارنده و با توجه به جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه انجام شده است. چین به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها متعهد است. چین به پایبندی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متعهد است. چین به چشم انداز امنیت مشترک، جامع، همکاری و پایدار متعهد است.

خاورمیانه عرصه مهمی برای چین است تا مفهوم جامعه جهانی با آینده مشترک و همچنین سه ابتکار جهانی: ابتکار امنیت جهانی، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار تمدن جهانی را عملی کند. چین از تقویت استقلال استراتژیک و همبستگی کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند و معتقد به استفاده از گفتگو و مشورت برای حل مناقشات به روشی مسالمت آمیز است. حفظ صلح جهانی و جلوگیری از جنگ، هدف مشترک جهان است. ساختن جهانی با صلح پایدار و امنیت جهانی، آرمان مشترک مردم جهان و مسئولیت مشترک همه دولت‌ها و سازوکارهای بین المللی است.

چین همیشه در مسیر درست تاریخ ایستاده و دست در دست با همه کشورها و دولت‌های صلح‌دوست در تعقیب سعادت بشر برای حفظ امنیت و ثبات در جهان کار کرده است. از زمان های قدیم، چین از مفهوم «صلح با ارزش‌ترین است» دفاع کرده است. جنگ و تحریم راه اساسی برای حل و فصل اختلافات نیست و باید گفتگو و مشورت سرلوحه همه کارها قرار بگیرد.

- مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که در صورت حمله مجدد اسرائیل به منافع ایران، پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بار به سرعت اتفاق خواهد افتاد. از آنجایی که به نظر می‌رسد غربی‌ها حداقل در ظاهر موافق تقابل مستقیم ایران و اسرائیل نیستند، به نظر شما نتانیاهو می‌تواند بدون هماهنگی با غربی‌ها تهدید خود را عملی کند؟

گرفتار شدن در چرخه انتقام جویی با شتاب صلح آمیز توسعه جهان سازگار نیست. جهان نمی‌پذیرد که با وضعیت بین المللی رویارویی نظامی مستقیم و گسترده ایران و اسرائیل به عنوان دو قدرت منطقه‌ای مواجه شود. اگرچه ممکن است ایالات متحده در واقع با دفاع از اسرائیل در سازمان‌های بین‌المللی و حمایت تسلیحاتی از اسرائیل در جنگ سهیم باشد، اما تحریک عمومی برای رویارویی مستقیم نظامی بین ایران و اسرائیل در جریان اصلی افکار جهانی نیست. علاوه بر این، اسرائیل هنوز این قدرت را ندارد که تهدید خود را بدون مشورت با ایالات متحده انجام دهد.

از یک سو، نتانیاهو با تهدیدی جدی برای جایگاه خود و شکاف و فروپاشی دولت اسرائیل مواجه است، از سوی دیگر، این جنگ بسیار طولانی شده قدرت ملی اسرائیل را بیش از پیش کاهش می‌دهد؛ بنابراین اسرائیل نمی‌تواند این موضوع را نگرش ایالات متحده و حتی کل جهان غرب نادیده بگیرد. تشدید وضعیت کنونی بین اسرائیل و ایران سرریز بحران غزه است. جامعه بین المللی خواستار حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین و راه حلی اساسی برای توقف تشدید فاجعه انسانی در خاورمیانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =