ساخت سد جدید چاره حل بحران کم‌آبی نیست

فعال محیط زیست گفت: می‌توان با استفاده از بازچرخانی آب و تصفیه پساب‌های بخش کشاورزی مشکل کمبود آب در کشور را حل کرد و نیازی به ساختن سد نیست.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به اینکه ساخت سدها با توجه به بحران کم‌ آبی فعلی در کشور ضرورتی ندارد، گفت: ساخت سد به تجارتی برای پیمانکاران و شرکت‌های مهندسی تبدیل شده‌است که درصد قابل توجهی از بودجه‌های اختصاص یافته برای ایجاد سد به این شرکت‌ها می‌رسد و باعث درآمدزایی برای آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید

بارش‌ها کمکی به کمبود آب تهران نکرد/ مخازن سدها یک‌سوم میزان نرمال

وی با اشاره به نفوذ شرکت‌های مهندسی در گرفتن بودجه برای ساخت سد افزود: پیمانکاران اظهار می‌کنند که کشور برای مهار سیلاب، رونق کشاورزی و گسترش صنایع، نیاز به احداث سدهای بیشتری دارد و به این ترتیب مجوز ساخت را دریافت می‌کنند.

فعال‌ محیط زیست در ادامه از اینکه آیا ضرورتی برای احداث سد در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: می‌توان با استفاده از بازچرخانی آب و تصفیه پساب‌های بخش کشاورزی مشکل کمبود آب در کشور را حل کرد و نیازی به ساختن سد نیست.

درویش در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با استفاده از فناوری آب‌شیرین‌کن معضل کمبود آب در کشور را حل کرد یا خیر، گفت: با رفع فرسودگی لوله‌های‌ آب شهری که بخشی از هدررفت آب به‌ خاطر آنها است و تصفیه پساب‌ها می‌توان مشکل کمبود آب را حل کرد و نیازی به استفاده از فناوری گران‌قیمت شیرین کردن آب دریا نیست.

 وی درباره مدیریت غلط منابع آبی در کشور اظهارکرد: پساب‌های تولید شده در بخش کشاورزی ۶ برابر حد مجاز است و این موضوع نشان‌ می‌دهد که ۲۶/۷ میلیارد متر مکعب آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، به هدر می‌رود؛ همچنین فرسودگی‌ لوله‌های آب شهری برطرف نمی‌شود که ناشی از مدیریت غلط منابع‌آبی است.

 فعال‌محیط‌ زیست درباره کشت تعدادی از محصولات کشاورزی که نیاز به استفاده آب فراوان دارند، گفت: باید تولیدات استراتژیک مثل گندم،‌ برنج، جو و ذرت در داخل کشور انجام شود و نیاز به کشت محصولاتی مثل هندوانه، پسته، مرکبات و سیب که مستلزم استفاده از آب فراوان و در اصطلاح آب مجازی هستند، نیست و می‌توان با واردات آنها نیاز مردم را برطرف کرد.

 درویش همچنین افزود: اگر بتوان اقتصادی را معرفی کرد که آب‌محور نباشد،‌ با همین منابع موجود هم می‌توان نیاز کشور به آب را مدیریت کرد.

خبرنگار: فاطمه قشقایی

انتهای پیام /

کد خبر: 1165353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =