ChatGPT یک ماشین حساب پیشرفته یا ابزار تقلب برای نوشتن مقاله؟

دانشگاهیان در مورد مفید یا مضر بودن استفاده از ربات  ChatGPT اختلاف نظرهای جدی دارند. برخی استفاده از آن را به اندازه یک ماشین حساب پیشرفته مفید می‌دانند، در حالی که برخی مراکز دانشگاهی استفاده از آن را ممنوع کرده‌ و نگرانند دانشجویان برای تقلب در انجام تکالیف درسی یا نوشتن مقالات دانشگاهی از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اختلاف نظر دانشگاهیان در مورد مفید یا مضر بودن استفاده از ربات  ChatGPT در روزهای اخیر شدت گرفته است. (ChatGenerative Pre-trained Transformer) ChatGPT یک تولید کننده متن هوش مصنوعی است که توسط OpenAI در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. این ربات به عنوان جدیدترین ابزار متنی شناخته می‌شود.

بیل گیتس: ChatGPT به اندازه اختراع اینترنت اهمیت دارد

سیستم‌های پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند بر اساس درخواست کاربران متنی منسجم از چند جمله یا پاراگراف تا یک مقاله کامل را تولید کنند. موضوع، حجم و سبک نوشتن مقاله در این فناوری قابل تغییر است.

ChatGPT هنوز در ۴۵ کشور جهان در دسترس نیست؛ اما راه‌هایی وجود دارد که کشورهای مسدود شده هم می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

دانشگاهیانی که مخالف استفاده از ChatGPT هستند، بر این باورند که این ابزار منجر به سورفتار تحصیلی خواهد شد و مانع انجام تحقیقات صادقانه می‌شود. از طرف دیگر، موافقان معتقدند که ChatGPT فقط یک برنامه کاربردی است که لازم است همه دانشجویان استفاده از آن را یاد بگیرند.  

برخی دانشگاهیان استفاده از این ربات را به اندازه یک ماشین حساب پیشرفته مفید می‌دانند و از توسعه آن استقبال می‌کنند، در حالی که برخی مراکز دانشگاهی استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند؛ چرا که نگرانند دانشجویان برای تقلب در انجام تکالیف درسی یا نوشتن مقالات دانشگاهی از آن استفاده کنند.

برخی معتقدند که مخالفت با ChatGPT به معنای مخالفت با پیشرفت است. به همین دلیل، نباید مانع استفاده مراکز علمی از این ربات شد؛ اما می‌توان با آموزش مهارت‌ها و تفکر اخلاقی برای فعالیت در محیط هوش مصنوعی مانع از بروز آسیب شد.

یکی از استدلال‌های مخالفان استفاده از ChatGPT این است که ربات مورد نظر از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده کرده و پاسخی منحصر به فرد برای سوالات چند قسمتی و پیچیده پیدا می‌کند. به همین دلیل، نرم‌افزارهای شناسایی سرقت ادبی قادر به تشخیص اصل یا تقلبی بودن متن نیستند.

خنثی کردن اثرات منفی ChatGPT با تمرکز بر تفکر انتقادی و اخلاقی دانشجویان 

موافقان استفاده از ChatGPT معتقدند که برای خنثی کردن اثرات منفی این ربات، دانشگاه‌ها باید برنامه‌های درسی را به سطوح بالاتری از تفکر انتقادی، تفکر اخلاقی، خلاقیت، حل مسئله و راه‌حل آینده‌محور برسانند.

در این بین، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که همه چیز مزایا و معایبی دارد. ChatGPT هم از این قاعده مستثنی نیست. راهکار این است که خطرات آن را شناسایی کرده و برای دستیابی به نتایج بهتر کنترل کنیم.

از آنجایی که ChatGPT توانایی تفکر انتقادی ندارد و کارش فقط جمع‌آوری اطلاعات است، تهدیدات احتمالی آن را می‌توان با بازطراحی تکالیف بر اساس خلاقیت دور زد. به همین دلیل، دانشگاه‌ها نباید از رقابت آینده یا فناوری‌های آن فرار کنند، بلکه باید از طریق مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی جامع که بر توسعه قابلیت‌های دانشجویان در استفاده اخلاقی و حرفه‌ای از فناوری‌های مدرن برای مشکلات پیچیده تمرکز دارد، در مورد تولید فارغ‌التحصیلان آماده برای آینده کار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =