تنها یک سوم بیماران اس‌ام‌ای دارو دریافت کرده‌اند / اختلافات میان سازمان‌ها مانع واردات

مدیرعامل انجمن بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای گفت: توزیع دارو برای تقریبا یک سوم از بیماران در حال انجام است و برای بقیه دارویی وارد کشور نشده است. درحالی که بارها ریاست جمهوری دستور تامین دارو را ابلاغ کرده‌اند. خود وزیر هم وعده داده بود که دارو را تامین کند.

سعید اعظمیان مدیرعامل انجمن بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره وضعیت توزیع دارو در بین این بیماران گفت: قولی که بارها از سوی ریاست جمهوری به ما داده شد، این بود که داروی همه بیماران در مدت زمان ۶ ماهه یا یک ساله تامین شود. بررسی‌هایی هم توسط گروه علمی وزارت بهداشت انجام و گزارشی تهیه شود تا اثربخشی مورد تائید قرار گیرد.

۲۰۰ بیمار ام اس در تهران در درب منزل دارو دریافت می‌کنند

وی افزود: البته این دارو در بیش از ۹۰ کشور استفاده می‌شود و اثربخشی آن تایید شده است و الزامی به بررسی مجدد نبود اما قرار شد که وزارت بهداشت تحقیقات خود را انجام دهد. متاسفانه بیش از یک سال از دستور رئیس جمهور برای توزیع دارو می‌گذرد و تنها سه ماه است که توزیع آغاز شده که آن هم برنامه‌ریزی بسیار ضعیفی دارد.

اعظمیان توضیح داد: توزیع دارو برای تقریبا یک سوم از بیماران در حال انجام است و برای بقیه دارویی وارد کشور نشده است. درحالی که بارها ریاست جمهوری دستور تامین دارو را ابلاغ کرده‌اند. خود وزیر هم وعده داده بود که دارو را تامین کند.

وی با اشاره به دلایل وزارت بهداشت در تعلل واردات دارو عنوان کرد: وزارت بهداشت می‌گوید که سازمان برنامه و بودجه، مبلغ مورد نیاز را تامین نمی‌کند. مجلس و سازمان برنامه و بودجه هم می‌گویند که ما بودجه مورد نیاز را در قالب صندوق بیماری‌های خاص اختصاص داده‌ایم. صندوق هم می‌گوید که این بودجه ربطی به واردات دارو بیماران اس ام ای ندارد. اختلافاتی که این بین وجود دارد، واردات دارو را با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل انجمن بیماران اس ام ای بیان کرد: دنیا به این نتیجه رسیده که این داروها شاید درمان قطعی نباشند اما در افزایش کیفیت زندگی این بیماران موثر هستند. در کنار تامین دارو باید غربالگری گسترده هم باید انجام شود که تعداد این بیماران افزایش پیدا نکند اما برنامه‌ریزی درستی در وزارت بهداشت نیست و هنوز کاری برای این موضوع انجام نشده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1172258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =