تلسکوپ "وب" یک هیولای سبز مرموز پیدا کرد

تلسکوپ جیمز وب چند وقتی است که دریچه‌های شگفت‌انگیزی را در مورد عالم هستی و کیهان برایمان باز کرده و این بار تصویری از مرگ یک ابرنواختر ارسال کرده که محققان معتقدند اطلاعات بسیار زیادی را در مورد خودمان خواهد داد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمان عملیاتی شدنش یعنی ژوئیه 2022 تاکنون تصاویر شگفت‌انگیزی از کیهان ارائه کرده است. این یافته‌ها شامل کهکشان‌های «غیر ممکن عظیم» و جامع‌ترین مشخصات جو یک سیاره فراخورشیدی است. اما این تلسکوپ به غیر از یافته‌های شگفت‌انگیز، بینش تازه‌ای از اجرام آسمانی از جمله مشتری و کهکشان‌های مختلف دیگر به دست داده است.

جدیدترین کشف این ابرابزار مربوط به عجایبی از اجرام آسمانی است که دیدگاه ما را از عالم هستی تغییر می‌دهد. جیمز وب توانسته جزئی‌ترین تصاویر را از باقی‌مانده ابرنواختر «کسیوپیای ای» (Cas A) ارائه کند که به قول ستاره‌شناسان سال‌ها طول می‌کشد تا روی آنها مطالعه کنند.

جیمز وب در جستجوی جهان گم‌شده/ همکاری یک محقق ایرانی در پروژه بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان

وقتی سوخت یک ستاره تمام می‌شود، تحت نیروی گرانشی خود فرو می‌ریزد و انفجار درخشانی به نام ابرنواختر ایجاد می‌کند. حال تلسکوپ وب تصاویری از Cas A ارسال کرده که از منظر زمین ۳۴۰ سال پیش منفجر شده است. این رویداد کیهانی نسبتاً اخیر، آن را به جوان‌ترین بازمانده‌ ابرنواختر شناخته شده از زمین تبدیل می‌کند که به نوبه‌ خود سال‌هاست ستاره‌شناسان روی آن مطالعه می‌کنند. این ابرنواختر حدود ۱۱ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی کاسیوپیا وجود دارد. اندازه این صورت فلکی خودش ۱۰ سال نوری است.

دنی میلیساولویچ، محقق دانشگاه پردو، می‌گوید: Cas A بهترین فرصت برای ماست تا نگاهی به میدان زباله یک ستاره منفجر شده داشته باشیم، آن را کالبدشکافی کنیم و بفهمیم که چه نوع ستاره‌ای قبلا در آنجا بوده و چگونه منفجر شده است.

در حالی که Cas A قبلا توسط ابزارهای نجومی مشاهده شده بود، توانایی تلسکوپ وب در تصویربرداری در محدوده نور مادون قرمز میانی همراه با آینه عظیمش به آن امکان می‌دهد که ته تنها عمق بیشتری را در فضا ببیند، بلکه تصاویر واضح‌تری از اجرام نزدیک را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دانشمندان معتقدند که مطالعه روی اطلاعات جدید تلکسوپ وب به آنها امکان می‌دهد که درک قابل توجهی در مورد فرآیندهای ستاره‌ای پیدا کنند؛ حتی فرآیندهایی که منجر به شکل‌گیری خودمان شده است. زیرا ابرنواخترها برخی از عناصر موجود در بدن ما را به فضای بین ستاره‌ای مانند کلسیم و آهن پرتاب می‌کنند.

میلیساولیویچ می‌گوید: با مطالعه فرآیند انفجار ستاره به نوعی در حال خواندن داستان منشاء خود هستیم. به شخصه قصد دارم بقیه دوران حرفه‌ای‌ام را صرف این کنم تا بفهمم در این مجموعه داده‌ها چه چیزی وجود دارد.

در تصویر جدید وب از Cas A، نور مادون قرمز به طول موج‌های قابل مشاهده نور تبدیل شده و تصویری درخشان و رنگارنگ ایجاد کرده است. یکی از جزئیات قابل توجه‌تر، یک حلقه نور قهوه‌ای مایل به سبز در سمت راست مرکز ابرنواختر است که در حال حاضر، محققان را گیج کرده است. محققان این نور را هیولای سبز لقب داده‌اند.

حباب‌های کوچکی در این منطقه سبز رنگ وجود دارد که درک شکل و پیچیدگی آن را غیرمنتظره و چالش‌برانگیز کرده است. سایر جزئیات تازه مشاهده شده شامل نورهای نارنجی و قرمز در نزدیکی بالا و سمت چپ تصویر است که به گفته محققان، نتیجه ناحیه‌ای است که در آن مواد بیرون‌زده از هسته ستاره فروپاشیده به گاز و غبار اطراف برخورد میکند. همچنین مقداری نور صورتی کمی نزدیک‌تر وجود دارد که به دلیل وجود عناصر سنگین مانند آرگون، نئون و اکسیژن می‌درخشد.

کد خبر: 1177102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =