تعیین قیمت گندم همچنان در مدار بلاتکلیفی/ دلیل این همه معطلی چیست؟

کشاورزان بیش از یک‌ماه است که در انتظار اعلام قیمت نهایی گندم از سوی دولت هستند،‌اما همچنان اعلام آن به روزهای آینده موکول می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بیش از یک‌ماه است که خبرهای تعیین قیمت گندم در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما کشاورزان همچنان در انتظار اعلام قیمت گندم هستند. این درحالی است که مسئولان وعده داده‌اند که هر چه زودتر قیمت این کالا اعلام شود،‌ اما اعلام قیمت نهایی گندم هنوز به جایی نرسیده است. تاجایی که مسئولان در جلسه روز گذشته شورای قیمت‌گذاری هیچ‌گونه توافقی حاصل نکردند و این جلسه به چهارشنبه هفته جاری موکول شد.

قیمت نهایی گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟ / کشاورزان چشم‌انتظار تصمیم مسئولان

اما رئیس بنیاد ملی گندمکاران در آخرین مصاحبه خود وعده داد که قیمت نهایی گندم فردا چهارشنبه ۶ اردیبهشت اعلام خواهد شد. 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران افزود: تلاش می‌کنیم که قیمت خرید تضمینی گندم را بر روی ۱۷ هزار تومان نگه داریم، ولی فردا قطعا قیمت نهایی تصویب می‌شود.

هفته گذشته نیز در ۳۱ فروردین ماه علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کرد و  نوشت: «بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان عزیز هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد».

سخنگوی دولت افزود: دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان عزیز تصویب کرد.

اعلام این قیمت از سوی سخنگوی دولت نیز سبب اعتراض کشاورزان شد و عده‌ای از نمایندگان مجلس نیز بر این باور بودند که قیمت اعلام شده گندم منصفانه نیست. این درحالی است که نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته(۱۴۰۱) با تصویب شورای قیمت‌گذاری و تأیید این مصوبه در جلسه هیأت دولت، به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و اعلام شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه هیأت دولت به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته اما بعد از این اعتراض‌ها هنوز قیمت نهایی آن اعلام نشده است.

نرخ گندم باید متناسب با قیمت جهانی تعیین شود

فرشید شکرخدایی؛ عضو هیات‌نمایندگان اتاق ایران در این باره اظهار کرد: در تولید محصولاتی مانند ماکارونی، قیمت و کیفیت آرد و گندم بسیار اهمیت دارد. ساده‌سازی این موضوع و تعیین یک قیمت ثابت باعث می‌شود اگر قیمت اعلامی پایین‌تر از قیمت جهانی باشد، گندم تولید کشاورز صرف خوراک دام شود چراکه سود کشاورز در فروش گندم برای خوراک دام به دلیل افزایش قیمت محصولات پروتینی بیشتر است و اگر قیمت گندم از قیمت جهانی بالاتر باشد، قاچاق معکوس شکل می‌گیرد و گندم تولید داخل به‌عنوان گندم صادراتی به دولت فروخته می‌شود.

شکرخدایی تاکید دارد نرخ گندم باید متناسب با قیمت جهانی تعیین شود و نگاه پوپولیستی در این زمینه نباید مدنظر قرار بگیرد و اگر سوبسیدی قرار است پرداخت شود، این سوبسید ‌باید مستقیم به کشاورز، کارخانه‌ها و مردم داده شود و قیمت‌ها جهانی و متناسب با قیمت مرز و گمرک تعیین شود و از همه مهم‌تر قیمت‌ها نباید ثابت بماند.

فروش گندم زیر ۱۷ هزار تومان برای کشاورزان سودی به همراه نخواهد داشت

ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه فروش گندم زیر ۱۷ هزار تومان برای کشاورزان سودی به همراه نخواهد داشت، افزود: کشاورز سرمایه و عمر خود را در بیابان می‌ریزد و امروز همان پول را جمع می‌کند و عایدی و سودی از این هزینه ندارد. بر همین اساس، بنیاد گندمکاران نامه‌ای برای مقام معظم رهبری نوشته است و در این نامه به این موضوع پرداخته‌ایم که رشد تولید و مهار تولید با بی‌مهری کردن به تولید اتفاق نخواهد افتد؛ باید از تولید حمایت شود چراکه در سایه رونق تولید، امکان مهار تورم وجود دارد.

عضو شورای قیمت‌گذاری با بیان اینکه آنالیز قیمت گندم براساس هزینه‌های تولید به اضافه سود کشاورز در نظر گرفته است، گفت: هزینه حمل و نقل، دستمزد کارگر، نهاده‌های تولید، آب و ….. افزایش پیدا کرده است؛ حتی اگر نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را ضرب در قیمت سال گذشته کنیم ۱۷ هزار تومان به‌دست می‌آِید.

ایمانی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس نرخ ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم را منطقی و معقول نمی‌داند.

گفتنی است؛‌ اعلام نرخ ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم، سبب اعتراض گندمکاران و کشاورزان شد، بنابراین کشاورزان انتظار دارند تا تمامی جوانب برای اعلام قیمت نهایی گندم در نظر گرفته شود تا در این میان کشاورزان و گندمکاران انگیزه‌ای برای کاشت گندم برای سال آتی را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 0
      فکر میکنید با 17 هزار کشاورز سود میکند؟؟؟!!! و با این قیمت تحویل میدیم؟ ؟!!! اگه اینجوری هست اشتباه میکنید