روابط عمومی پویا، کلید موفقیت هر سازمان است

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان با تأکید بر نقش مهم این سازمان در اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های درست، به تبیین اهمیت رسالت انتقال افکار عمومی به مسئولین سازمان‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روز ارتباطات، با اولین ارتباط تلگرافی بشر مصادف است. ارتباطات بخش جدانشدنی زندگی اولیه و مدرن انسان‌ها است. پس از پیشرفت‌های بی وقفه نسل بشر، ارتباطات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت به طوری که تمام ارتباطات سازمان یافته افراد در سراسر جهان توسط ارگانی به نام «روابط عمومی» انجام می‌شود. این سازمان وظیفه ایجاد ارتباط میان طبقه‌های مختلف یک ارگان را بر عهده دارند. دانشگاه روابط عمومی آزاد اصفهان طی سالیان متمادی با پیگیری‌های خود برای ایجاد راه‌های ارتباطی متنوع میان دانشجویان و مسؤلین تلاش کرده‌است. گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان با غنیمت دانستن این مناسبت مصاحبه‌ای با اصغر عالمیان، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان تدارک دید و در آن پیگیر مطالبات دانشجویان از روابط عمومی شد.

عموماً دید جامع و دقیقی از حیطه فعالیت روابط عمومی در سازمان‌ها وجود ندارد. روابط عمومی -به ‌خصوص در نهاد آموزش عالی- از چه نقشی برخوردار است؟

روابط عمومی پل ارتباطی میان مردم و سازمان‌های ارائه‌ کننده خدمات و نمایان‌گر مطالبات جامعه به مسئولان است. بنابراین رمز موفقیت روابط عمومی، ارتباط هرچه بیش‌تر با مردم در چارچوب مطالبات عمومی از سازمان مورد نظر است. مثلاً مطالبه مردم از دانشگاه، برخورداری فرزندان آنان از آموزش‌های عالی معتبر و با کیفیت، با مؤلفه‌های تربیتی و پرورشی مؤثر است؛ یعنی دانشجویان در طول دوران دانشجویی، علاوه بر تحصیل، آداب و مهارت‌های اجتماعی را نیز یاد بگیرند و در آینده به نسل‌های بعدی منتقل کنند. روابط عمومی این نیازها را متناسب با خواست عمومی مردم شناسایی و برای تحقق آن‌ها در محل، سطح توان و استعداد سازمان متبوع خود برنامه‌ریزی می‌کند.

کیفیت آموزش مطلوب، خواسته مردم است

به‌طور مشخص، نقش روابط عمومی را در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان خانواده‌ای چند میلیون نفره در گستره کل استان‌های کشورمان چیست؟

مردم از دانشگاه آزاد اسلامی به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور توقع دارند که در قبال شهریه پرداختی، از آموزش با کیفیت بهره‌مند شوند و پس از فارغ‌التحصیلی، ضمن کسب دانش و مهارت کافی، بتوانند با مدرک تحصیلی خود جذب بازار کار شوند. در این بین، روابط عمومی می‌تواند نیازهای مردم را به مدیران و تصمیم‌گیرندگان دانشگاه انتقال دهد تا آن‌ها تصمیمات خود را مطابق با واقعیت‌های موجود اتخاذ کرده و روز به ‌روز کیفیت خدمات دانشگاه را بهبود بخشند.

موفقیت روابط عمومی در ارتباطات فرادانشگاهی

روابط عمومی دانشگاه در ایجاد تعامل مؤثر با ارگان‌های دیگر چه دستاوردهایی داشته است؟

ما در تعامل با نهادهای سایر حوزه‌ها مثل سازمان آموزش‌ و پرورش، نهادهای حاکمیتی مانند استانداری و فرمانداری و دیگر نهادهای همکار در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی، به‌طور نسبی موفق عمل کرده‌ایم. هم‌چنین ارتباطات موفقی با ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی داشته‌ایم. با این حال، هنوز ظرفیت‌های خالیِ قابل توجهی باقی‌مانده است.

ارتباط دانشجو با بازار کار به وسیله طرح پویش آسان می‌شود

در بُعد اطلاع‌رسانی طرح پویش به‌عنوان یکی از طرح‌های تأثیرگذار در دوران تحصیل و پساتحصیل دانشجویان، ضعف وسیعی احساس می‌شود. بی‌اطلاعی دانشجویان به طرح نیز آسیب می‌زند. چه برنامه‌ای برای رفع این خلاء پیش‌بینی کرده‌اید؟

طرح پویش از برنامه‌های آتیه‌دار برای تحصیل دانشجویان است. این طرح با هم‌زمان کردن تحصیل و اشتغال، ایده‌ای بود که از استان اصفهان شروع شد و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد این ایده را به‌عنوان یک ایده ملی مطرح کرد. هدف این طرح معرفی دانشجو به یکی از بخش‌های اجرایی، صنعتی و کشاورزی در مقیاس عمومی و خصوصی در قالب کارآموزی است؛ مثلاً دانشجوی رشته کامپیوتر می‌تواند در شرکت‌های رایانه‌ای که طرف تفاهم‌نامه طرح پویش با دانشگاه هستند، وارد کار شود. این شرکت‌ها، دانشجویانی که کیفیت کار مطلوب و مؤلفه‌های تحصیلی قابل قبولی داشته‌اند را در قالب قرارداد پیمانی جذب خواهند کرد. حال این‌که ما چه‌قدر در طی این سال‌های طی شده از آغاز این طرح موفق عملکرده‌ایم، به نظر معاونت فناوری دانشگاه و دیگر بخش‌های مرتبط بستگی دارد.

شرکت در فعالیت‌های دانشجویی باعث پیشرفت دانشجو است

 در بحث عدم اطلاع دانشجویان از ظرفیت فعالیت‌های دانشجویی چه تدبیری اندیشیده شده است؟

تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی زیرمجموعه هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه، شورای فرهنگی و حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی هستند. فعالیت در این نهادها به‌منظور ایجاد انگیزه در دانشجویان، به‌طور مستمر اطلاع‌ رسانی‌ شده‌است. اگر از طرف هیأت نظارت بر تشکل‌ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی به ما موضوعی جهت پوشش رسانه‌ای منتقل شود، حتماً اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. معتقدم حضور دانشجویان در یکی از تشکل‌ها، کانون‌ها، نشریات و مجامع دانشجویی با هر عنوانی، فی‌نفسه باعث ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانشجو می‌شود. در نتیجه پس از اتمام دوره‌ تحصیل، شما با جوانی رو به رو خواهید شد که ضمن داشتن مدرک تحصیلی، فعالیت تشکیلاتی را نیز به ‌خوبی یاد گرفته، مقاله‌نویسی مطبوعاتی و کار در نشریات را بلد است و به مهارت سخن‌وری هم تسلط یافته است. این‌ معیارها باعث توان‌مندی شخص می‌شود. توصیه‌ من به‌ عنوان یک مدیر دانشگاهی که تجربه حضور گسترده در تشکل‌های دانشجویی را در دوران تحصیل داشته این است که دانشجویان حتماً عضو یکی از این مجموعه‌ها شوند و در کنار تحصیل، فعالیت‌های جانبی هم داشته باشند.

هر دانشجو، یک رسانه مستقل/ دانشجویان پیگیر مسائل دانشجویی باشند

پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دانشجویی اعم از کانال‌ها، پیج‌ها و خبرگزاری‌ها چه همکاری‌ای با روابط عمومی دارند؟

درحال حاضر رسانه، منحصر به خبرگزاری، روزنامه و سایت نیست؛ امروزه پیام‌رسان‌های گوناگونی که در اختیار افراد قرار دارد، هر شخص را به یک رسانه تبدیل کرده است.در فضای دانشجویی با توجه به نیازمندی‌های مختلف دانشجویان در امور درسی، فعالیت‌های فرهنگی، تفریحی و علایق شخصی آنان مثل موسیقی، تئاتر، نمایش، هنرهای دستی و تمایل دانشجویان به پیگیری اخبار خاص محیط دانشگاهی مثل وضعیت سلف، خوابگاه‌ها، فضای سبز و غیره، همه سوژه‌هایی هستند که برای دانشجویان جذابیت دارند. ایجاد پایگاه‌های دیداری متعدد و متنوع امر طبیعی است. اما این‌که چه‌قدر از این ظرفیت در اختیار اهداف دانشگاه قرار می‌گیرد، به هدایت شورای فضای مجازی دانشگاه بستگی دارد.

 باید از ظرفیت دانشجویان در راستای اهداف دانشگاه استفاده شود. تعامل ما در روابط عمومی با کانال‌ها و گروه‌ها نه به ‌عنوان تعامل ساختاری، بلکه روابطی دوستانه است. بر همین اساس بعضی از این کانال‌ها در انتشار اطلاعیه‌های روابط عمومی یاری می‌دهند. این همکاری مفید دانشجویان، شکل دهنده ارتباط دوستانه دوطرفه است و ما از آن استقبال می‌کنیم. امید است تا در ادامه این راه دانشجویان، فعال‌تر شوند و نسبت  فعالیت‌ها رغبت بیشتری نشان دهند. تا با کسب تجارب و تواندمندی‌های ارزش‌مند خود، آینده مطلوب خود را بسازند.

خبرنگار: سارا سکوت

انتهای پیام./

کد خبر: 1181884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =