دانشگاه تهران نشان دانشگاه بدون دخانیات دریافت می‌کند

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه تهران از دریافت نشان دانشگاه بدون دخانیات از سوی سازمان بهداشت جهانی در مردادماه خبر داد.

زهره عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه پیشینه مبارزه با استعمال دخانیات به سال ۹۵ بر می‌گردد، گفت: طرح «دانشگاه بدون دخانیات» به صورت رسمی از سال ۹۶  در دانشگاه تهران اجرا شده است.  

تجربه استعمال دخانیات برای دانشجویان، پیش از ورود به دانشگاه/ قدرت متولیان فرهنگی کاهش یافته است

وی با تصریح بر اینکه با همکاری سازمان جهانی بهداشت who و جمعیت مبارزه با دخانیات طرح «دانشگاه بدون دخانیات» در دانشگاه تهران اجرا شد، گفت: فعالیت‌های اساسی و فراهم کردن زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته انجام شد؛ اما به دلیل کرونا و به دنبال آن تعطیلی دانشگاه‌ها و حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه‌، تقریبا اجرای این طرح مسکوت ماند. البته با تلاش مضاعف، از سال گذشته این طرح دوباره راه اندازی شد.

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه تهران درباره زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح «دانشگاه بدون دخانیات» عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح در دانشگاه تهران تبدیل شدن به دانشگاه سبز است. در این دانشگاه هیچگونه دخانیاتی  استعمال نمی‌شود. بنابراین طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری در شورای سیاست گذاری مطرح و تصویب شد که در نهایت در دانشگاه به اجرا در آمد.

وی افزود: یکی از بندهای طرح «دانشگاه بدون دخانیات» این است که تا حوالی ۱۰۰ متری دانشگاه نباید هیچگونه دخانیاتی خرید و فروش شود. بنابراین از چند سال گذشته تا کنون برای دکه‌های نزدیک دانشگاه یا بوفه‌های دانشکده‌ها که در آنها دخانیات به فروش می‌رسید، محدودیت اعمال کرده‌ایم.

عزیزی تصریح کرد: طرح «دانشگاه بدون دخانیات» در فضاهای بسته و باز دانشگاه پیاده سازی شد. مثلا عکس‌های «نه به استعمال دخانیات» در تمام ساختمان‌های اداری و دانشکده‌های دانشگاه تهران نصب شد. همچنین پویش‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی نیز برگزار شد.

مدیر دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همیاران سلامت در اجرای طرح «دانشگاه بدون دخانیات» با دفتر سلامت دانشگاه تهران همکاری کرده‌اند، گفت: بنده امیدوارم که در آینده نزدیک این طرح در سایر دانشگاه‌های کشور همانند دانشگاه تهران اجرا شود و شاهد فعالیت دانشگاه‌های سبز در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت تقریبا بیش از ۹۸ درصد از شاخص‌های مبارزه با استعمال دخانیات مد نظر این سازمان در دانشگاه تهران اجرا شده است، مطرح کرد: بنابراین ما به دنبال انجام مراحل پایانی هستیم تا اولین دانشگاهی باشیم که نشان «دانشگاه بدون دخانیانت» را در خاورمیانه دریافت می‌کنیم. البته زمان دریافت این نشان به صورت دقیق مشخص نیست ولی به احتمال فراوان اویل مردادماه است. 

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران به عنوان دومین دانشگاه در دنیا برنامه‌های مبارزه با استعمال دخانیات را در اختیار تمام دانشگاه‌های دنیا قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =