اُفت ۴۹ درصدی سرانه درآمد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت/ فقط ۵ درصد استادان در ارتباط با صنعت فعال هستند

آمارهای حوزه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت نشان می‌دهد که سرانه درآمد ارتباط با جامعه و صنعت کاهش ۴۹ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرانه درآمد ارتباط با صنعت اعضای هیئت علمی یکی از معیارهای بررسی سطح تعامل دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت است.

فقط یک درصد پژوهش‌ها در جهان کاربردی می‌شوند

آخرین گزارش منتشر شده از سوی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مجموع قراردادهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت جذب شده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دولتی در سال۱۳۹۹ مبلغ ۹۹۷ میلیاردتومان بوده است.

در این گزارش آمده است که پنج هزار و ۵۵۲ عضو هیئت علمی به عنوان مجری و چهار هزار ۸۷۲ عضو هیئت علمی به عنوان همکار در قراردادهای ارتباط با صنعت مشارکت داشته‌اند. این تعداد عضو هیئت علمی فعال در صنعت در مقایسه با جامعه حدود ۳۵ هزار نفری اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم نشان می‌دهد که حدود ۵ درصد از استادان دارای ارتباط فعال با صنعت و جامعه هستند.

اطلاعات مربوط به حجم تجمیعی قراردادهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت جذب شده مؤسسات آموزش عالی دولتی در سال‌های مختلف در جدول زیر آمده ‌است:

اُفت ۴۹ درصدی سرانه درآمد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت/ فقط ۵ درصد استادان در ارتباط با صنعت فعال هستند

بر اساس این جدول، در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت هم از نظر تعداد مجریان و هم از نظر مجموع مبالغ قراردادها افزایش پیوسته و چشمگیری را تجربه کرده‌ است؛ به طوریکه مجموع مبالغ جذب شده قراردادها در این سال‌ها حدود ۸ برابر و تعداد مجریان حدود ۴ برابر شده ‌است.

رشد ۷۸ درصدی سرانه درآمد اعضای هیئت علمی از قراردادهای صنعتی در دهه گذشته

ارتباط دانشگاه با صنعت از نظر سرانه درآمد اعضای هیئت علمی مجری این قراردادها در دهه گذشته، رشدی ۷۸ درصدی را تجربه کرده است. همانگونه که از خط آبی نمودار برمی‌آید سرانه درآمد پژوهشگران دارای قرارداد از رقم ۱۰۴ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ به مبلغ ۱۸۶ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده ‌است. باتوجه به شرایط تورمی اقتصاد کلان کشور برای ارزیابی دقیق‌تر سرانه درآمد
ارتباط با صنعت اعضای هیئت علمی مبالغ یاد شده براساس نرخ تورم عمومی سالیانه اعلامی توسط مرکز ملی آمار ایران تعدیل و در خط قرمز نمودار آمده است؛

اُفت ۴۹ درصدی سرانه درآمد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت/ فقط ۵ درصد استادان در ارتباط با صنعت فعال هستند

همانگونه که از نمودار برمی‌آید سرانه درآمد ارتباط با صنعت اساتید دانشگاه در سال ۱۳۹۹ معادل ۵۴ میلیون تومان سال ۱۳۹۲ است؛ اما اگراین مبالغ را براساس نرخ تورم سالیانه اعلامی مرکز ملی آمار و بر پایه سال ۱۳۹۲ تعدیل کنیم، سرانه درآمد ارتباط با جامعه و صنعت با احتساب تورم تا سال ۱۳۹۷ نزدیک ۷۰ درصد کاهش و با کمی بهبود در سال ۱۳۹۹ کاهش ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که براساس اطلاعات بانک جهانی سرانه تولید ناخالص ملی (برابری قدرت خرید) در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بر اساس نرخ دلار ثابت سال ۲۰۱۷ میلادی تغییرات ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

محور سمت چپ این نمودار، نمایانگر سرانه درآمد ارتباط با جامعه و صنعت به میلیون تومان و محور سمت راست نمایانگر سرانه تولید ناخالص ملی به دلار است. به عبارت دیگر اگر سرانه تولید ناخالص ملی را شاخصی برای ارزیابی حجم اقتصاد و کاهش آن را معیاری برای رکود و عدم تمایل بخش اقتصادی برای ارتباط با دانشگاه به دلیل ایجاد مشغله‌های اقتصادی در نظر بگیریم، تأثیر کاهش حجم اقتصاد با کاهش سرانه درآمد ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها در این سال‌ها نشان می‌دهد افت سرانه درآمد ارتباط با صنعت سه برابر بیشتر از افت تولید ناخالص داخلی بوده است.

اطلاعات نمودار نشان‌دهنده افت بیشتر نرخ ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت در مقایسه با افت وضعیت اقتصادی کشور از منظر شاخص سرانه تولید ناخالص ملی است. به عبارت دیگر علاوه بر عوامل اقتصادی مانند تورم، رکود و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی که کشور در دهه گذشته با آن مواجه بوده عوامل دیگری نیز در کاهش نرخ ارتباط با صنعت دانشگاه‌های کشور مؤثربوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =