تاکید وزیر علوم بر تغییر سرفصل‌های دروس براساس آموزش مهارتی/ پیوست اشتغال برای راه‌اندازی رشته‌ها ارائه شود

«تاکید وزیر علوم بر تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها براساس آموزش مهارتی، اعلام نحوه ادامه تحصیل دانشجویان خارجی در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور درباره کلاهبرداری تلفنی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تاکید وزیر علوم بر تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها براساس آموزش مهارتی، اعلام نحوه ادامه تحصیل دانشجویان خارجی در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور درباره کلاهبرداری تلفنی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

نظام آموزش مهارتی کشور جزیره‌ای مدیریت می‌شود

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «ضرورت ارائه پیوست اشتغال برای راه‌اندازی رشته‌ها، حضور ۶۵ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی جدید تایمز و اعلام آخرین مهلت ثبت نام در کاردانی به کارشناسی سال ۱۴۰۲» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

تاکید وزیر علوم بر تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاه‌ها براساس آموزش مهارتی 

محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: همه در جورچین آموزش عالی و مهارتی می‌توانیم جایگاه خاص خود را داشته باشیم. اول اینکه ما راهی جز این نداریم که خودمان را بنا به تغییرات اقلیم آموزش جهانی تغییر دهیم.

وی افزود: در حال حاضر ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت در حال تغییر است. ما راهی جز این نداریم که با تغییرات گسترده در شیوه‌های آموزش خود را با شغل‌های آینده تطبیق دهیم و منعطف باشیم راهی جز این نداریم که آموزش‌های جدید را در حد توان بومی کرده و خود را با آن وقف بدهیم والا از اثر گذاری طرد می‌شویم.

وزیر علوم گفت: ویژگی آموزش عالی این است که قدرت پیشگویی و نیاز آفرینی داشته باشد. دانشگاه باید برای دانشجویان فعلی و دانش آموختگان آموزش هدفمند داشته باشد و حتی بازآموزی فارغ‌التحصیلان شاغل هم در دستور کار ما باشد.

ضرورت ارائه پیوست اشتغال برای راه‌اندازی رشته‌ها 

قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از امسال هر رشته توسط دانشگاه ها درخواست شود باید یک پیوست اشتغال داشته باشد. امسال در کد رشته هایی که شغل نداشتند پذیرش دانشجو متوقف شد. هزار کدرشته محل کارشناسی ارشد از دفترچه کنکور حذف شد .

وی به بورس صنعت اشاره کرد و گفت :دانشگاه ها می‌توانند ۴۰ واحد طبق خواست صنعت واحد ارائه کنند. همچنین مصوب کرده ایم استاد صنعتی در کنار اساتید دانشگاه آموزش لازم را ارائه کنند.

 تقاضای جهانی برای استفاده از ظرفیت علمی جمهوری اسلامی ایران 

وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان این که هم اکنون حدود ۱۰۸ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور مشغول به تحصیل هستند و تقریباً به همین میزان دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور حضور دارند.

وی افزود: وزارت علوم در هفتاد سازمان جهانی عضویت دارد؛ اما همچنان به خوبی از توانمندی این سازمان‌ها استفاده نشده است و دانشگاه‌ها به ویژه در بخش خصوصی، می‌توانند از پتانسیل این سازمان‌ها از جمله یونسکو بهره‌مند شوند.

اعلام نحوه ادامه تحصیل دانشجویان خارجی در پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت بهداشت، نحوه ادامه تحصیل دانشجویان غیرایرانی در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را مشخص کرد.

در این نامه آمده است: «بر اساس مصوبه بیست و یکمین جلسه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه های آموزشی برای دانشجویان بین المللی مورخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در خصوص امکان ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی پس از گذراندن دو و نیم سال (۲.۵ سال) از دوره Life Science و قبولی در آزمون جامع علوم پایه پزشکی و داشتن شرایط پذیرش در یکی از سه رشته مقطع پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی به شرح زیر ابلاغ می شود:

با توجه به اجرای برنامه آموزشی Life Science مقرر شد دانشجویان غیر ایرانی که دو و نیم سال (۲.۵ سال) از دوره Life Science را با موفقیت گذرانده اند بتوانند پس از قبولی در آزمون جامع علوم پایه پزشکی و داشتن شرایط پذیرش در یکی از سه رشته مقطع پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی ادامه تحصیل دهند.»

حضور ۶۵ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی جدید تایمز

مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۳ خود که در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، نام ۶۵ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر آسیا منتشر کرده است.بر اساس این گزارش، دانشگاه صنعتی شریف در جایگاه نخست ملی و ۶۴ آسیا جای گرفته است. جایگاه دو مؤسسه ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسه‌هایی که رتبة آسیایی آنها «reporter» است، آنهایی هستند که داده‌های خود را به «مؤسسه آموزش عالی تایمز» داده‌اند، ولی کمینه لازم برای به دست آوردن رتبه آسیایی را نداشته‌اند.

اعلام جایگاه ۴۴ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی موضوعی ISC

در رتبه‌بندی موضوعی ISC ۲۰۲۲ از جمهوری اسلامی ایران ۴۴ دانشگاه حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده‌اند. مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، پس از قریب به یک دهه انجام موفق رتبه بندی ملی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور و نیز رتبه بندی دانشگاه های جهان و دانشگاه های جهان اسلام، با توجه به تجارب ارزنده در این زمینه و شناخته شدن به عنوان تنها مرجع رتبه بندی در کشور، در سال ۹۹ برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس حوزه های موضوعی به انجام رسانده است.

در رتبه بندی جهانی ISC براساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی موسسه همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) استفاده شده است.

خبرهای آزمون هفته گذشته

هشدار سازمان سنجش به داوطلبان کنکور درباره کلاهبرداری تلفنی

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای در مورد کلاهبرداری تلفنی از داوطلبان کنکور سراسری و خانواده های آنها هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است؛ برخی از مؤسسات و آموزشگاه‌های کنکور با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری اقدام به ارسال و یا تبلیغ شماره تلفن‌هایی جهت ارائه راهنمایی و مشاوره به داوطلبان و خانواده‌های آنان کرده و خود را از طرف سازمان سنجش و یا وابسته به سازمان سنجش معرفی می‌کنند و پس از تماس داوطلبان و یا خانواده‌ها با این مؤسسات مبلغ زیادی بابت این تماس‌ها در صورتحساب تلفن آنها درج می‌شود.

آغاز ثبت نام آزمون زبان MSRT

آزمون زبان MSRT صبح روز جمعه ۲۳ تیر۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.مهلت ثبت‌نام در این دوره از آزمون زبان MSRT از ساعت ۱۲ روز ‌دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ساعت ۱۶ روز چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ادامه دارد.

آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس ۲۹ تیر برگزار می‌شود

آزمون کتبی پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ در سه حوزه امتحانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. دفترچه آزمون پس از امتحان در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

مهلت اعتراض داوطلبان حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ روز یکشنبه اول مردادماه ۱۴۰۲ است و اعتراضات در سایت EXAM.TUMS.AC.IR با نام کاربری (کدملی) و رمز ورود (کد داوطلبی) در قسمت پنل ثبت می شود. این مورد در انتهای دفترچه آزمون درج شده است. نتایج آزمون کتبی پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز ۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

اعلام آخرین مهلت ثبت نام در کاردانی به کارشناسی سال ۱۴۰۲

ثبت‌نام و شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ از یکشنبه ۲۸ خرداد آغاز شد و پس از تمدید، این فرصت چهارشنبه ۸ تیر به پایان رسید. متقاضیانی که دارای شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته هستند، می‌توانند در آزمون مذکور ثبت‌نام کنند.

پذیرش در ۶ مجموعه ثبت‌نامی به صورت با آزمون و پذیرش در ۳۵ مجموعه ثبت نامی بدون آزمون است. براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (برای آن دسته از مجموعه‌های ثبت‌نامی که پذیرش آنها با آزمون است) در روز جمعه سوم شهریور ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =