جزئیات تاسیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور/ اساسنامه سازمان تا ۳ ماه دیگر آماده می‌شود

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح جزئیات تاسیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: اساسنامه سازمان تا ۳ ماه دیگر آماده می‌شود.

سید جلال موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ضرورت راه‌اندازی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، اظهار کرد: موضوع ساماندهی و تقویت نظام‌های نظارت، ارزیابی و اعتبارسنجی در حوزه علم و فناوری سال ۹۳ در سیاست‌گذاری‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد.

نظام آموزش مهارتی کشور جزیره‌ای مدیریت می‌شود

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین در سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش کشور هم ابلاغی مقام معظم رهبری سال ۹۲ هم به استقرار نظام جامع رصد نظارت و ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزشی تاکید شده است. پس از آن، در فصل‌های هفتم، هشتم و بیان ارزش‌های سند تحول آموزش و پرورش بر ایجاد سنجش و ارزیابی و تضمین کیفیت در تربیت رسمی یا عمومی کشور تاکید شده است.

 وی گفت: از طرف دیگر، نقشه جامع علمی کشور به صراحت موضوع ایجاد نظام سنجش و ارزیابی تضمین کیفیت را مطرح کرده است. در راهبرد کلان ۶ و راهبرد ملی ۲،  ضمن تاکید بر ارتقا و توان‌بخشی و یکپارچگی در سنجش و ارزشیابی و اعتبارسنجی تضمین کیفیت، ایجاد نهاد ملی مدیریت ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت مطرح شده است.

موسوی با بیان این که در اسناد بالادستی تاکید بسیاری بر ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور شده است، یادآور شد:  اما در ۱۰ سال گذشته این امر محقق نشده است تا این که ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از حدود ۷ ماه پیش ما پژوهش بر روی این موضوع را آغاز کرد. نهایتا چند روز پیش توانستیم ایجاد این سازمان را تصویب کنیم.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۳ وزارتخانه و حدود ۶ مرکز سنجش و ارزشیابی در کشور وجود دارد. این مراکز شامل؛ مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، سنجش آموزش کشور، مرکز نظارت و ارزیابی کیفیت وزارت علوم، موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، مرکز توسعه و هماهنگی و ارزیابی تحقیقات در وزارت بهداشت، مرکز سنجش و آموزش پزشکی است. 

وی با تاکید بر این که تعدد این نهادها و جزیره‌ای عمل کردن دغدغه اصلی ما برای طرح ایجاد سازمان ملی سنجش بود، افزود: تعارض منافع بین مجری و ناظر، تاکنون مانع از تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزیابی شده است. به این معنا که ناظر باید عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی را بررسی کند؛ اما وقتی رئیس مرکز نظارت حکمش را از وزیر گرفته باشد، نمی‌تواند از وزیر انتقاد کند و بگوید در دوره شما بهره‌وری پایین بوده است، مانند این است که در گذراندن پایان‌نامه استاد راهنما همان داور باشد.

موسوی با تصریح بر این که  ناظر باید بیرونی باشد، گفت: در حالی که در ایران، ناظر در هر سه وزارتخانه ذیل مجری تعریف شده است. به همین دلیل، کیفیت آموزش در کشور ما شرایط مناسبی ندارد. این یک مشکل زیربنایی است.

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وظایف سازمان ملی سنجش بیان کرد: ای سازمان دو بال خواهد داشت یکی سنجش که بیشتر با افراد سروکار خواهد داشت و دیگر نهادی که سازمان‌ها را ارزشیابی و اعتبارسنجی می‌کند. بخش سنجش مخالفان چندانی ندارد. مخالفان اصلی با ارزشیابی و اعتبارسنجی نهادی مشکل دارند.

وی افزود: حدود ۱۵ کشور جهان را در این زمینه به صورت تطبیقی بررسی کردیم. برای مثال آمریکا بیش از ۶۰ سال است که سازمان ملی سنجش دارند. این سازمان در برخی کشورها دولتی و در برخی دیگر غیردولتی‌اند. سازمان ملی سنجش در آمریکا و کانادا، غیر دولتی هستند. در انگلستان نیمه دولتی و در سوئد، فنلاند و آلمان دولتی است. این سازمان‌ها چه دولتی باشند چه غیر دولتی، معمولا حکمشان را از نخست وزیر می‌گیرند و ذیل وزارتخانه‌ها فعالیت نمی‌کنند.

موسوی با اشاره به این که عربستان هم در سال‌های اخیر در نظام آموزشی پیشرفت‌های خوبی داشته است، گفت: به طور کلی در آسیا، کشورهایی مثل عربستان، عمان، امارات و کویت بیش از یک دهه است که سازمان ملی سنجش تاسیس کرده‌اند.

اساسنامه سازمان ملی سنجش تا ۳ ماه دیگر آماده می‌شود

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جزئیات تاسیس سازمان ملی سنجش خاطرنشان کرد: در مصوبه آمده است که سازمان ملی سنجش مبتنی بر اسنادی مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش ذیل ریاست جمهوری تشکیل شود. اساسنامه این سازمان باید تا ۳ ماه دیگر آماده شود. در اساسنامه مواردی مانند ادغام یا انحلال سازمان‌ها دیگر هم ذکر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به نظر من، بهتر است که ارزشیابی درونی را خود نهادها انجام دهند. وظیفه سازمان ملی سنجش، ارزشیابی بیرونی و اعتبارسنجی است. به عبارت دیگر، مراکز سنجش ارزیابی درونی خود را انجام می‌دهند و خروجی را به سازمان ملی سنجش تحویل دهند.

موسوی افزود: سازمان ملی سنجش لازم نیست یک سازمان عریض و طویل باشد. می‌تواند سازمانی سامانه بیس باشد که ارزشیابی درونی وارد این سامانه می‌شود و ارزیابی بیرونی و اعتبارسنجی هم از طریق سامانه انجام می‌شود. 

معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جهان مخصوصاً کشورهای اروپایی و آمریکایی، کانون‌های ارزیابی مستقل متشکل از متخصصان علوم تربیتی و صاحب نظران حوزه آموزش شکل می‌گیرد. این کانون‌ها از سازمان ملی سنجش مجوز گرفته و اعتبارسنجی و ارزشیابی را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که مانع اصلی شکل‌گیری سازمان ملی سنجش، تعارض منافع است و اینکه مجری دوست ندارد، از بیرون نظارت شود، اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ تشکیل سازمان ملی سنجش، حذف کنکور است. چرا که این سازمان دانشگاه‌ها را ارزیابی کرده و بر این اساس، مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند. این که کشورهای جهان بدون کنکور، دانشجو پذیرش می‌کند، این است که سازمان ملی سنجش دارند و مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =