جایگاه برتر ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۳/ ۲۴۹ مورد شبکه مدعی تقلب در کنکور دستگیر شدند

«دستگیری ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور ۱۴۰۲، جایگاه برتر ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۳ و افزایش ظرفیت فلوشیپ ناباروری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «دستگیری ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور ۱۴۰۲، جایگاه برتر ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۳ و افزایش ظرفیت فلوشیپ ناباروری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

نظام آموزش مهارتی کشور جزیره‌ای مدیریت می‌شود

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «شرکت ۱۵ هزار نفر در طرح ملی کارآفرینی، قطع نشدن اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ و شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر در کنکور ۱۴۰۲» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

جایگاه برتر ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۳

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، جایگاه ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۳ را اعلام کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۴۶ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۴۱۱ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این در حالی است که در سال قبل ۴۴ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور داشته اند.

لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه‌ی پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

شرکت ۱۵ هزار نفر در طرح ملی کارآفرینی

 امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره طرح ملی ترویج کارآفرینی اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی از سال گذشته تدارک مقدمات طراحی و نگارش آیین نامه طرح ملی ترویج کارآفرینی بود که در نهایت هفته آخر اردیبهشت با حضور وزیر علوم به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری امیرکبیر رونمایی شد.

وی ادامه داد: هدف گذاری نهایی این طرح ۳۰ هزار دانشجو است و در مرحله اول با ۱۵ هزار دانشجو آغاز خواهد شد. در ابتدا کلاس‌های خودشناسی، روانشناسی و سنجش فردی برای این دانشجویان برگزار می شود و در ادامه برای ادامه مسیر حرفه ای در آموزش هایی شامل تیم سازی و هدایت شغلی و امور مالی توسط مربی ها و استادان آموزش های لازم را می بینند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: بعد از این دوره ها تحت هدایت مربی، گروه های مختلف دانشجویی یکی از مسائل یا مشکلات منطقه‌ای، محلی یا حتی ملی را به صورت آزمایشی حل می کنند و تا حد زیادی به صورت واقعی با آن روبرو می شوند تا به پیشنهاد اجرایی قوی دست یابند و در نهایت در رویدادی از گروه های برگزیده تقدیر خواهد شد.

اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ قطع نمی‌شود

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش با تشریح نحوه برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ گفت: همانطور که از سال گذشته برای امنیت آزمون تلاش کرده ایم و سازمان سنجش تمام قد پای کار آمده است تا آزمونی سالم را در پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ با تمهیداتی که اندیشیده شد که حتی یک مورد تقلب گزارش نشد. ما یک نرم افزار قوی داریم که تمام داوطلبان را سوال به سوال و جواب به جواب مقایسه می کند.

پورعباس گفت: در بحث تشابه سوالات صحیح و سفید را کنار می گذاریم و سوالات غلط را بررسی می کنیم و اگر بیش از ۴۰ درصد تشابه باشد امکان تقلب وجود دارد. در نوبت اول ۱۴۰۲ هیچ موردی گزارش نشد. در سال گذشته به دلیل همین تشابه هزار نفر مجبور به گذراندن آزمون رفع شبهه شدند. امسال هم این نوید را می دهم که امانت دار هستیم. پاسخنامه های شخصی سازی شده و تعدد دفترچه برای این منظور است که زمانی که دفترچه در اختیار داوطلب خواهد بود، کاهش یابد.

دستگیری ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور ۱۴۰۲

محمدحسین حاجیلو گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با سازمان سنجش آموزش کشور همکاری گسترده‌ای دارند و تمامی ۱۹۵۵ حوزه اصلی و فرعی با ۱۲۴ هزار عامل حفاظتی و اجرایی که تعیین صلاحیت شده اند، آماده برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ هستند.

وی افزود: کلیه اقدامات سازمان سنجش در چارچوب قانون انجام می‌شود و برخورد با تعداد اندکی که توسط گروه‌های معاند به دام تقلب می‌افتند نیز بر اساس وظایف قانونی پیش بینی شده است. این گروه‌ها و شبکه‌های معاند از ساده لوحی تعداد اندکی از داوطلبان سوء استفاده می‌کنند و ادعا می‌کنند که سوال در اختیار دارند. داوطلبان و خانواده‌های آنها بدانند که تمام ادعاها مبنی بر خرید سوالات کنکور کذب است.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر در کنکور ۱۴۰۲

علی صدر سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تعداد کل ثبت نام کنندگان در نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر است که از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر معادل ۶۱ درصد زن و تعداد ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر معادل ۳۹ درصد مرد هستند.

وی افزود: تعداد ثبت نام کنندگان در تهران ۱۰۴ هزار و ۴۹۵ نفر است که از این تعداد ۶۱ هزار و ۴۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد زن و تعداد ۴۳ هزار و ۸۵ نفر معادل ۴۱ درصد مرد هستند. تعداد ثبت نام کنندگان در خارج از کشور ۲۴۰ نفر هستند که در ۱۳ کشور خارجی کنکور برای آنها برگزار می شود.

صدر خاطرنشان کرد: تعداد ۴۱۷ شهرستان محل برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ هستند و ۶۶۲ محل حوزه های امتحانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و در نهایت یک هزار و ۹۵۵ حوزه فرعی هستند.

ظرفیت پذیرش ۴ هزار و ۶۰۰ نفری در آزمون دستیاری پزشکی

انتخاب رشته_ محل پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی آغاز شده است و داوطلبانی که حدنصاب مجاز را کسب کرده اند می‌توانند تا شنبه ۱۷ تیرماه نسبت به انتخاب ۱۰۰ کدرشته محل اقدام کنند. فرآیند انتخاب رشته _محل اینترنتی است و داوطلبان باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل را از سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرس http://sanjeshp.ir دریافت کنند و بر اساس شرایط پذیرش، انتخاب رشته خود را انجام دهند.

ظرفیت پذیرش در پنجاهمین دوره دستیاری ۴ هزار و ۶۱۲ نفر است. بیشترین میزان ظرفیت به رشته‌های تخصصی بیماری‌های داخلی و کودکان و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی اختصاص دارد.

افزایش ظرفیت فلوشیپ ناباروری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت

ظرفیت پذیرش رشته فلوشیپ (دوره تکمیلی تخصصی ناباروری) تا سال ۱۴۰۰، ۲۲ نفر در سال بود که با توجه به میزان نیاز کشور و تعداد فارغ التحصیلان و با همکاری همکاری بورد تخصصی زنان و معاونت بهداشت این نتیجه حاصل شد که این میزان فلوشیپ نیاز کشور را برای مدت سه سال برطرف می‌کند.

بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، با طرح و تصویب موضوع در شورای معین و نشست شورا، میزان جذب افراد در رشته فلوشیپ افزایش یافت و غیر از ۲۲ نفر، تعداد ۸ نفر دیگر هم اضافه شد با این شرط که آنها شهریه پرداخت نکنند و به جای آن تعهدات خودت را در دانشگاه‌های محل خدمت تعیین شده بگذرانند.

بر اساس سطح تعریف شده خدمت، کمبود نیرو در زمینه تعداد فلوشیپ در کشور وجود نداشت بلکه مشکل اصلی در توزیع نامناسب این افراد بود که بیشتر تمایل به حضور در شهرهای بزرگ داشتند.

برگزاری دوره هفتادم آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت 

آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) سال ۱۴۰۲ در ۴ نوبت برگزار می‌شود و اولین نوبت آن پنجشنبه، ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۲ به صورت متمرکز در ۲۷ حوزه کشور برگزار می‌شود.

حدود ۸۸۴ نفر داوطلب در این آزمون شرکت کردند که از این تعداد ۶۸ درصد خانم و ۳۲ درصد آقا هستند. کارت ورود به جلسه در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و داوطلبان می‌توانند آن را از سایت پرینت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1188448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =