چگونه بفهمیم عملکرد روده‌های ما ضعیف است یا نه؟

گفته می شود که روده دومین مغز بدن است و زمانی که روده ناسالمی دارید، می تواند تمام بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش بگروه اجتماعی ایسکانیوز، دستگاه گوارش شما از دهان شروع می شود و به مقعد ختم می شود. وظیفه آن جذب غذا، هضم آن، جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد باقی مانده است. اما چگونه می توان فهمید که خوب کار می کند؟

در صورت ابتلا به بیرون‌روی شدید چه باید کرد؟

روزیا پریش، ND ، یک پزشک طبیعی در مرکز سلامتی طبیعی در بولدر، کلرادو، می گوید: «روده سالم معمولاً زمانی به درستی کار می کند که یک تا دو بار در روز اجابت مزاج داشته باشید که به خوبی انجام می شود و به راحتی دفع را انجام می دهید. این حرکات روزانه روده باید عاری از علائمی مانند اسهال، یبوست و مدفوع شل باشد. سایر علائم روده سالم شامل عاری بودن از علائم مشکلات رکتوم مانند هموروئید و علائم شکمی مانند تولید گاز، نفخ و درد شکم است.

دکتر پریش می گوید: «با عملکرد سالم سیستم گوارش، شما نسبت به غذاها یا عوامل خارجی مانند استرس یا عوامل محیطی واکنش نشان نمی دهید. شما همچنین نسبت به شرایطی مانند اختلالات پوستی، شرایط خودایمنی، پاسخ های التهابی و سایر نگرانی های سلامتی حساسیت کمتری دارید.»

علائم رایج روده ضعیف

به گفته پریش، روده ناسالم و ضعیف می تواند با علائم مختلفی در سراسر بدن مرتبط باشد، از جمله:

ناراحتی معده

اگر معده شما اغلب با علائمی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و درد شکم ناراحت است، اینها می توانند نشانه های سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشند، یک بیماری شایع که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. یک مطالعه مروری نشان داد که عدم تعادل در باکتری های روده، به نام دیسبیوز، می تواند در ایجاد IBS در برخی افراد نقش داشته باشد.

خستگی

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن ممکن است در میکروبیوم روده که متشکل از باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در دستگاه گوارش است، عدم تعادل داشته باشند. محققان همچنین دریافتند که تقریباً نیمی از افراد مبتلا به خستگی به IBS نیز مبتلا هستند.

هوس های غذایی

خوردن بیش از حد قند می تواند منجر به فراوانی باکتری های «بد» در روده و دیس بیوزیس شود. تحقیقات نشان داده است که یکی از راه‌های تغییر عادات غذایی، تغییر آنچه در میکروبیوم وجود دارد، می باشد.

تغییرات غیر عمدی وزن

تحقیقات تفاوت هایی را در میکروبیوم های روده افراد لاغر و چاق پیدا کرده است. یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی به سبک غربی سرشار از چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است باعث ترویج باکتری های روده شود که با چاقی مرتبط هستند.

تحقیقات تحریک پوست

همچنین ارتباطی بین روده ناسالم و مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما وجود دارد. براساس یک مطالعه، میکروبیوم روده از طریق مکانیسم‌های پیچیده ایمنی بر پوست تأثیر می‌گذارد و پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها ممکن است به تعادل روده کمک کنند و در نتیجه از این مشکلات التهابی پوست پیشگیری یا درمان کنند.

آلرژی
بررسی مطالعه دیگری نشان داد که روده ناسالم می‌تواند نقش پیچیده‌ای در شرایط آلرژیک از جمله آلرژی‌های تنفسی، آلرژی‌های غذایی و آلرژی‌های پوستی داشته باشد. بنابراین، میکروبیوم روده ممکن است بر تغذیه، سلامت پوست و حتی ریه ها تأثیر بگذارد.

شرایط خودایمنی

یک مطالعه بیان کرد که یک باکتری روده به نام Bacteroides fragilis پروتئینی تولید می کند که ممکن است باعث شروع شرایط خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو و مولتیپل اسکلروزیس شود.

مشکلات خلق و خوی

یک ارتباط کاملاً مستند بین روده و مغز وجود دارد و تأثیر روده ممکن است به خلق و خوی شما نیز گسترش یابد. یک مطالعه نشان داد که اختلالات روده و التهاب در سیستم عصبی مرکزی ممکن است علل بالقوه اضطراب و افسردگی باشند و پروبیوتیک ها ممکن است به درمان این شرایط کمک کنند.

میگرن

یک مطالعه نشان داد که ارتباط روده و مغز ممکن است بر میگرن نیز تأثیر بگذارد. این بررسی نشان داد که بین میگرن و سایر شرایط مرتبط با سلامت روده، از جمله IBS نیز ارتباط وجود دارد.

چگونه سلامت روده خود را متعادل کنید

اگر هر یک از این علائم مختلف را تجربه کردید، بهتر است توسط پزشک معاینه شوید تا مشخص شود که آیا علائم شما به دلیل روده ناسالم است یا عوامل دیگری نیز دخیل می باشند.بنابراین، ممکن است بخواهید به یک پزشک طبیعی یا متخصص تغذیه که در سلامت روده تخصص دارد، مراجعه کنید.

یک متخصص طبیعی ممکن است تصمیم بگیرد که شما را تحت یک رژیم غذایی تخصصی قرار دهد یا آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند آیا محرک های غذایی و حساسیت هایی دارید که ممکن است باعث عدم تعادل در روده شما شود یا خیر. اولین قدم در بهبود روده، شناسایی و حذف غذاهای مزاحم است. پریش می‌گوید: «اگر از خوردن غذاهایی که بر پوشش روده‌ها تأثیر می‌گذارند دست بکشید، این کار می‌تواند به دستگاه گوارش شما استراحت داده و به آن فرصتی برای بهبودی بدهد.»

یک متخصص همچنین می‌تواند رشد بیش از حد باکتری، مخمر یا انگل‌هایی که بر سلامت روده شما تأثیر می‌گذارند را شناسایی کند. او احتمالاً غذاها و مکمل‌هایی را توصیه می‌کند که می‌توانند به ترمیم روده شما کمک کنند، از جمله پروبیوتیک‌ها، پری بیوتیک‌ها، آنزیم‌ها، گلوتامین ، روغن ماهی و غیره.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1188885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =