عسکری: در بیش از ۴۰ درصد سبزیجات فلرات سنگین وجود دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وجود فلزات سنگین در سبزی و صیفی‌جات یک خطر جدی است که گاهی بیش از ۴۰ درصد در سبزیجات شاهد وجود فلرات سنگین هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  محمدجواد عسکری بعد از ظهر امروز در همایش روز جهانی ایمنی غذا، به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی ایران و حوزه پیرامونی اشاره و بیان کرد: بخش کشاورزی، محور توسعه است.

طب سنتی / مصرف این سبزی از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند

وی با بیان اینکه امنیت غذایی از مباحث مهم جوامع بشری به ویژه در بخش تولید باکیفیت در دنیا تلقی می‌شود، تصریح کرد: اگر سلامت هر جامعه‌ای در قالب یک نقشه راه طراحی نشود، حتما آسیب تحمیل خواهد شد.

نماینده مردم داراب و زرین‌ دشت در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال مناقشه کشورهای اوکراین و روسیه در ماه‌های گذشته موجب تحت تاثیر قرار گرفتن امنیت غذایی شد.

عسکری به دلیل اقلیم متنوع ایران و ظرفیت منحصر به فردی که در بخش کشاورزی وجود دارد هم اشاره و اعلام کرد که این حوزه سه برابر بخش صنعت بازدهی دارد، همچنان که ۲۵ درصد سهم اشتغال کشور با ۴.۵ میلیون بهره بردار را هم به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: اما در عین حال با چالش‌های جدی از جمله عدم استقاده صحیح از ظرفیت‌های بالقوه این بخش مواجه هستیم و واقعیت این است که از ظرفیت‌های بالقوه حوزه کشاورزی به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ایران به محصولات کشاورزی ما علاقمند هستند، تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به امنیت غذایی، حذف بروکراسی‌های اداری و غیره در راستای استفاده بخش خصوصی از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی داشته باشیم.

عسکری به نامگذاری شعار سال توسط رهبرمعظم انقلاب مبنی بر "رشد تولید، مهار تورم" و اقدامات مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار سال اشاره و بیان کرد: به کمک نمایندگان مجلس آنچه که لازم بوده را در دستور کار قرار دادیم. از جمله این اقدامات حذف قوانین قدیمی و مندرس و هموار کردن مسیر انجام شده است، اگرچه با کاستی و گاهی سوء مدیریت در کشور در این حوزه هم مواجه هستیم.

وی که معتقد است اگر در حوزه کشاورزی، بستر و فضای تولید باکیفیت فراهم شود، هم اشتغال حل خواهد شد وو هم ارزآوری خوبی خواهیم داشت و بازار منطقه را تصاحب هم خواهیم کرد، گفت: بر این باوریم که در استان فارس نیز به دلیل نیروهای انسانی توانمند و سرمایه گذاران، ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد. به عنوان مثال؛ ۲۵ هزار نفر فارغ التحصیل در بخش کشاورزی داریم که یک فرصت در استان محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه ویژه به سرمایه گذاران بخش کشاورزی شد و گفت: برای حضور در بازارهای بین‌المللی باید گروه‌های کارشناسی به دنیا برای صادرات محصولات اعزام کنیم، چرا که اگرچه صادرات انجام می‌شود، اما توجه لازم به همه جوانب آن نداشته‌ایم که نمونه آن برگشت محصولات جالیزی از روسیه بود.

عسکری با تاکید بر اینکه امروز باید نگاه آینده نگری به صادرات محصولات داشته باشیم، به نظارت بر حوزه تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: وجود فلزات سنگین در سبزی و صیفی‌جات یک خطر جدی است که گاهی بیش از ۴۰ درصد در سبزیجات شاهد وجود فلزات سنگین هستیم.

وی به آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب هم اشاره و این مهم را ناشی از کوتاهی و کم کاری دستگاه‌های متولی عنوان و تاکید کرد: باید در این راستا همه دستگاه‌ها ورود کنند.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به دلیل بی برنامگی که از گذشته وجود داشته در بسیاری از نقاط بازارها را از دست داده‌ایم و بازار صنایع تبدیلی، لبنیات و غیره را دیگر کشورها تصاحب کرده‌اند.

عسکری در پایان مجددا برای هموار شدن بسترها و کمک به بخش خصوصی و ورود سرمایه گذاران بخش کشاورزی با همکاری مجلس اعلام آمادگی کرد.

سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این همایش بیان کرد: استان فارس به جهت تولید محصولات غذایی، محصولات باغی و فرآورده‌های مختلف نقش مهمی در تامین محصولات غذایی کشور دارد که بخشی از تولیدات آن هم صادر می‌شود.

وی  با بیان اینکه وظیفه ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی صحت و تایید محصولات است، افزود: اگر این مهم درست انجام شود همراه جامعه تولید خواهیم بود.

حسینی ادامه داد: معتقدیم اگر تولیدکنندگان صحت و سلامت را جامعه هدف را باور داشته باشند، اعتماد و اعتقاد ایجاد خواهد شد و در نهایت موجب پیشبرد اهداف جامعه تولیدکنندگان و به تبع آن رونق اشتغال و اقتصاد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: علی رغم تعداد اندک نیروهای انسانی در دانشگاه در بخش تغذیه و نظارت و اعتباربخشی، اما خوشبختانه عملکرد خوبی داشته ایم.

وی با بیان اینکه میانگین زمانی صدور پروانه ساخت کاهش یافنه و نزدیک به ۲۹۹۴ مورد صادر شده است، گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده در مراجع قضایی در سال گذشته ۸۵ فقره بوده است.

حسینی ادامه داد: به دلیل ماهیت و کیفیت مدیریت بر مواد غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به کسب رتبه نخست بین دانشگاه‌های کشور شد. همچینن اداره آرایشی و بهداشتی مستقل را راه اندازی کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در خصوص آفات و سموم محصولات برگزار شده است که البته نیازمند همکاری و مساعدت همه سازمان‌ها در این باره هستیم.

حسینی از شناسایی سموم غیراستاندارد و میزان آن خبر داد و خواستار ایجاد کد رهگیری در محصولات کشاورزی شد تا تا بتوان محصولات را از مزرعه پیگیری کرد.

وی همچنین ایجاد سامانه شیر خشک، پیشگیری از خروج شیر خشک خارج از شبکه تامین، عرضه نان کامل در ۲۰ خبازی در سطح شیراز، عرضه نان و محصولات غذایی بدون گلوتن ویژه بیماران سیلیاکی و غیره را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد.

حسینی در خاتمه اعلام کرد که در شهرستان‌ها ساز و کار عرضه نان کامل انجام شده، اما آرد کافی فراهم نشده هنوز اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =