مضرات دود سیگار که از آن بی‌خبرید

باتوجه به عوامل فیزیکی، شیمیایی و ارگونومیکی بسیار زیانبار در مشاغل شهرداری قزوین، شناسایی و بررسی این عوامل زیانبار و تعیین پیوند بین آن‌ها با بیماری‌های ناشی از کار می‌تواند زمینه‌ای را برای اولویت‌بندی و اجرای کارهای کنترلی و پیشگیرانه فراهم کند تا از وقوع چنین بیماری‌هایی پیشگیری شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در همین راستا پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مطالعه‌ای با هدف تخمین بار بیماری‌های ناشی از رودررویی محیطی با دود سیگار در بین کارکنان شهرداری قزوین با سن ۲۵ تا ۵۵ سال انجام دادند.

سرطان ریه به سراغ کدام افراد می‌رود؟

به گفته دکتر حمید کاریاب، دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط و مجری اصلی این طرح، نتایج بررسی نشان داد که رودررویی محیطی با دود سیگار، شاخص «دالی»(DALY) به میزان ۰.۶۵ در هر هزار بزرگسال در سال را باعث می‌شود که این بار بیماری، ناشی از سرطان ریه، آسم، و بیماری ایسکمیک قلبی است.

رئیس گروه توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در توضیح شاخص «دالی» گفت: این شاخص مخفف عبارتDisability Adjusted Life Years  و مقیاسی است که تاثیر بیماری، ناتوانی و مرگ و میر را با اندازه‌گیری مدت زمان زندگی با معلولیت و زمان از دست رفته از عمر به علت مرگ زودرس را با هم می‌سنجد.

وی همچنین رودررویی با دود محیطی سیگار را با مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب، سرطان ریه و آسم مرتبط دانست و گفت: بیماری ایسکمیک قلب، بالاترین نرخ پی‌آمدهای ناخواسته سلامتی در پیوند با رودررویی با دود محیطی سیگار را داشت.

دکتر کاریاب اظهار کرد که با اینکه پیشرفت در برنامه‌های کنترل دخانیات و قوانین جدید ممنوعیت مصرف سیگار داشته‌ایم، اما سیگار کشیدن و رودررویی با دود سیگار در محیط، به‌عنوان عامل بیماری،‌باقی‌مانده است، بنابر این، کاهش رودررویی با دود محیطی سیگار، ضرورتی برای کاهش بار بیماری‌ها در جامعه است.

وی انجام بررسی‌های کاربردی با هدف کاهش رودررویی با دود محیطی سیگار، تدوین شیوه‌نامه و آیین نامه‌های پیشگیرانه در ادارات و سازمان‌ها و محیط‌های همگانی را پیشنهاد کرد.

گفتنی است، در این پژوهش، دکتر علی صفری‌واریانی، دکترای تخصصی مهندسی بهداشت حرفه‌ای؛ دکتر زهره یزدی، دکترای تخصصی پزشکی طب کار؛ دکتر زهرا حسین‌خانی، دکترای تخصصی اپیدمیولوژی؛ جواد عباس علی‌مددی، کارشناس شهرداری قزوین و معصومه ضیائی‌ها، عضو هیأت آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین همکاری داشتند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1190211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =