رشته‌های علوم انسانی با مهارت بیگانه‌اند/ تحقق عینی آموزش‌های مهارتی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر آموزش عالی کشور را به دو بخش علوم انسانی و حوزه فنی و مهندسی تقسیم کنیم باید گفت که در حوزه علوم انسانی مهارت‌ها به خوبی منتقل نمی‌شود و آنچه که هم اکنون در آموزش عالی کشور ما ارائه می‌شود یک رویکرد سنتی تمام عیار است.

محمدعلی نادی؛ معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با تشریح مأموریت و فعالیت‌های دانشکدگان مهارتی اظهار کرد: دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی عملا دارای چند بعد هستند که یک بعد آنها حوزه مهارت، کاربنیان و فنی و حرفه‌ای و بعد دیگر حوزه کارآفرینی است. 

طرح «هم‌اندیش» در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد/ همکاری مجموعه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی با موسسه مهتدین

وی ادامه داد: در حوزه مهارتی با توجه به نیاز صنایع، کارآفرینان اقتصادی، فعالان فرهنگی و اجتماعی و... نیازسنجی صورت می‌گیرد و در قالب دوره‌های کوتاه مدت برون سازمانی خدمات عرضه می‌شود و یا نیروهایی در قالب دوره های کاردانی یا کارشناسی تربیت می‌شوند تا نیاز فعلی صنایع و سازمان‌ها و کارخانجات برطرف شود.

نادی در خصوص حوزه کارآفرینی هم گفت: این حوزه بسیار با اهمیت است و به فناوری های نو یا هایتک بازمی‌گردد و ما این بعد را با همکاری معاونت پژوهش ، فناوری و نوآوری دنبال خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: عرصه کارآفرینی شامل فناوری‌هایی است که امروز در کشور ما در حال مرزشکنی است و برای آینده باید نیروها متناسب با این فناوری‌ها تربیت شوند یا خلق فناوری‌هایی که تربیت چنین نیروهایی می‌تواند آنها را به وجود بیاورد چرا که در اینجا مبحث کارآفرینی مطرح می‌شود.  

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حوزه کارآفرینی مربوط به دانش و مهارتی می‌شود که زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌ها، استارتاپ‌ها و مشاغلی در جامعه است که  در حال حاضر وجود ندارد ولی در آینده میتواند نیازهای جامعه بشری و در وهله اول کشور خودمان را پوشش دهد.  

وی افزود: آموزش‌های حوزه کارآفرینی محدود به آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی صرف که برخی ارگان‌ها هم آن را انجام می‌دهند، نمی‌شود به طور مثال ما همان کاری را انجام دهیم که سازمان فنی و حرفه ای انجام می‌دهد در صورتی که هیچ لزومی ندارد ما اقدامی را که بخش دیگری آن هم با کیفیت انجام می‌دهد تکرار کنیم.

نادی چرخش تحولی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی  را به عنوان ماموریت اصلی و کلیدی معاونت علوم تربیتی و مهارتی عنوان کرد و  در خصوص عملکرد مدارس مهارتی هم خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیار زیادی در این زمینه توسط همکاران ما صورت گرفته است اما با این وجود تا نقطه مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به این مهم ملاک ما سند تحول و تعالی دانشگاه است.  

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر آموزش عالی کشور را به دو بخش علوم انسانی و حوزه فنی و مهندسی تقسیم کنیم باید گفت که در حوزه علوم انسانی مهارت‌ها به خوبی منتقل نمی‌شود و آنچه که هم اکنون در آموزش عالی کشور ما ارائه می‌شود یک رویکرد سنتی تمام عیار است که هراز چندگاهی تغییرات نه چندان زیادی اعمال میشود.  

وی افزود: اگر به برخی از سرفصل‌ها مراجعه کنیم می‌فهمیم که آموزش عالی ما در حوزه انتقال مهارت‌ها خوب عمل نکرده است یعنی اگر سه ضلع دانش، نگرش و مهارت را در نظربگیریم در بعد مهارت وضعیت مناسبی نداریم و در بسیاری از ابعاد نتوانستیم این مهارت های لازم را در افراد ایجاد کنیم.  

نادی ادامه داد: در این وضعیت فرد ناچار است یا از رشته ای که در آن تحصیل کرده پس از فارغ التحصیلی خداحافظی کند و وارد رشته ای شود که بازار کار داشته باشد یا در صورت ادامه در همان رشته ای که تحصیل کرده باید دوره های کوتاه مدت مهارتی را پشت سر بگذارد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: با این تفاسیر به نظر می‌رسد آن چرخش تحولی که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد در پاسخ به این چالش و نیاز در حوزه مهارتی در نظر گرفته شده در قالب دانشکده های تعلیم و تربیت و مهارتی بسیار موثر باشد.   

وی خاطرنشان کرد: ما در معاونت علوم تربیتی و مهارتی سه سکو تاک(تربیت اسلامی کودک)، مشکات و سازمان مدارس آموزش‌های عمومی و مهارتی(سما) را داریم که سکوی مشکات توان‌افزایی برون سازمانی را به عهده دارد یعنی در جایی که افراد در نظام آموزش عالی سنتی فعلی آموزش‌ها را دریافت اما در حوزه مهارتی دارای مشکلات جدی هستند در این سکو متناسب با نیازهای بازار، دوره‌ها استانداردسازی می‌شود و آموزش‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.  

نادی بیان کرد: تعامل و اتصال این سه سکو به یکدیگر و سپس اتصال به دانشگاه به خوبی میتواند نیازها را شناسایی و مهارت های موردنیاز را انتقال دهد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه جامع محور، اجتماعی و ارزش آفرین که میتواند افراد را تبدیل به سرمایه کند با تغییر رویکرد خود جریان دانشی محض را با جریان مهارتی و کارآفرینانه توام میکند تا علاوه بر بهبود فضای کسب و کار از آسیب‌های اجتماعی هم جلوگیری بکند.  

وی گفت: جریان حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی را از جریان آموزش عالی کشور تفکیک کرده‌ایم چراکه دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول و تعالی خود به دنبال پاسخ به نیازهای جامعه یعنی تغییر سرفصل‌ها، ایجاد رشته‌های جدید، تغییر در شکل آموزش، پیش‌بینی آینده مشاغل و...است و برای بخشی که مرتبط با معاونت علوم تربیتی و مهارتی است برنامه‌ریزی کرده‌ایم.  

نادی در خصوص تغییرات در حوزه آموزش‌های مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم تصریح کرد: ما مدل آموزش را از شکل نظری محض خارج کرده ایم که این فقط محدود به مهارت‌های فنی و مهندسی نیست بنابراین هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا ضرورت داشت تا یک جریان تحولی را در حوزه اهداف، بازبینی سرفصل‌ها، ایجاد رشته های بین رشته ای، تدوین دوره‌های توان افزایی متناسب با رشته های موجود و فناوری‌های آتی رقم بزنیم.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1191580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =