۶۰ درصد دانشجویان بین‌المللی ایران در دانشگاه‌ آزاد تحصیل می‌کنند/ سهم ۲۰ درصدی دانشگاه‌های وزرات علوم از دانشجویان خارجی

آمارها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌ آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند و فقط ۲۰ درصد این دانشجویان در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جذب دانشجویان بین‌المللی در دهه‌های اخیر به صنعتی پُر سود برای کشورها تبدیل شده است. برای مثال انگلستان سالانه ۲۵ میلیارد دلار از تحصیل دانشجویان بین‌الملل درآمد کسب می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چه تاثیری بر پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد؟

آمارها نشان می‌دهد که هم‌اکنون حدود ۶.۵ میلیون دانشجوی بین‌الملل در جهان مشغول به تحصیل هستند. انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا مقاصد اصلی دانشجویان بین‌الملل در جهان هستند.

ایران هم در سال‌های اخیر ماموریت ویژه‌ای در راستای جذب دانشجویان بین‌الملل برای مراکز آموزش عالی تعیین کرده است. توسعه جذب دانشجویان بین‌الملل به گسترش تعداد دانشجویان خارجی در کشور منجر شده است. با وجود افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایران؛ اما بر اساس گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس از دانشجویان بین‌الملل، آمار دقیقی از تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایران به دلیل تعدد سازمان‌های اعلام کننده در دسترس نیست. مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سازمان امور دانشجویان دو سازمان اعلام کننده آمارها هستند که مبانی متفاوتی برای اعلام آمار خود دارند.

برای مثال گزارش رصدخانه مهاجرت ایران، براساس اعلام سازمان امور دانشجویان، تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در سال ۱۴۰۰، ۱۳۰ هزار و ۱۱۳ نفر اعلام شده است که از این تعداد ۵۰ هزار و ۱۱۵ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۷ هزار و ۴۳۰ نفر در دانشــگاههای وابســته به وزارت علوم، ۳۵ هزار و ۷۰۹ نفر در جامعه المصطفی العالمیه و ۶ هزار و ۸۵۹ نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشــکی مشغول به تحصیل هستند.

از طرف دیگر، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان سازمان تعامل کننده با یونسکو، تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایران را کمتر از این عدد اعلام می‌کند. بر طبق اعلام این مؤسســه، تعداد دانشــجویان بین‌المللی در ایران از حدود هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۱۳۸۲ به حدود ۲۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. البته عدد ۲۶ هزار نفر بدون محاسبه دانشجویان جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه آزاد اسلامی است.

جدول زیر تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایران و فراوانی مربوط به جنسیت آن‌ها در سال ۱۴۰۰ را بر اساس آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نشان می‌دهد؛ 

۶۰ درصد دانشجویان بین‌المللی ایران در دانشگاه‌ آزاد تحصیل می‌کنند/ سهم ۲۰ درصدی دانشگاه‌های وزرات علوم از دانشجویان خارجی

ایسکانیوز در گزارش اختلاف آماری ۱۳۰ درصدی از تعداد دانشجویان بین‌الملل در ایران به بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه پرداخته است.

بر اساس آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ۱۳ هزار نفر از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و فقط حدود پنج هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند. جدول زیر تعداد و درصد دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران را به تفکیک زیرنظام‌های آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد؛ 

۶۰ درصد دانشجویان بین‌المللی ایران در دانشگاه‌ آزاد تحصیل می‌کنند/ سهم ۲۰ درصدی دانشگاه‌های وزرات علوم از دانشجویان خارجی

تحصیل ۴۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه آزاد اسلامی

اگر به جدول فوق آمار دانشجویان بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شود، تغییراتی جدی ایجاد خواهد شد. علاالدین بروجردی معاون سابق بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسکانیوز، اعلام کرد که تا قبل از سال تحصیلی ۱۴۰۰، حدود ۴۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کردند، که حدود ۱۰ هزار دانشجو خارجی مقیم و ۳۰ هزار دانشجویان غیر مقیم هستند و به واسطه پذیرش در این دانشگاه در ایران زندگی می‌کنند.

با بیان اینکه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی رشد داشته است، ادامه داد: ۱۵ هزار دانشجوی غیر ایرانی جدید نیز در ترم اول سال تحصیلی  ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند. به این معنا که دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجویان غیرایرانی عملکرد مناسبی داشته است.

جدول زیر سهم دانشگاه آزاد از دانشجویان بین‌المللی کشور را نشان می‌دهد؛ 

۶۰ درصد دانشجویان بین‌المللی ایران در دانشگاه‌ آزاد تحصیل می‌کنند/ سهم ۲۰ درصدی دانشگاه‌های وزرات علوم از دانشجویان خارجی

بر اساس این جدول، بیش از ۶۰ درصد دانشجویان بین‌المللی ایران در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند. پس از آن، دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم با سهم ۲۰ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. وزارت بهداشت و دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم هر کدام سهمی حدود ۸ درصد دارند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1193625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =