۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس خاص و غیردولتی تحصیل می‌کنند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس خاص و غیردولتی و ۱۲ میلیون در مدارس دولتی هستند بنابراین به دنبال برنامه مدون برای تقویت مدارس دولتی هستیم و اگر این اتفاق بیفتد، افت نمرات هم جبران خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد مرکزی اجلاس آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: سی و هفتمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور از چهارشنبه ۲۵ مرداد تا جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش و پروش در سه واژه بخوان، حفظ کن و امتحان بده خلاصه می‌شود / لزوم کاهش حجم کتب درسی و پروژه محور شدن آن‌ها

وی با بیان اینکه یکی از اشکالات در نظام تعلیم و تربیت کشور، عدم ثبات مدیریت است، ادامه داد: از سال ۹۲ تا به امروز به طور میانگین ۱۰ مدیر تغییر کرده است و اگر امسال هم جابه‌جایی اتفاق نمی‌افتاد، برنامه‌ها زودتر تعیین می‌شد و اجلاس به صورت حضوری برگزار می‌شد.

احمدی لاشکی با تأکید بر اینکه وزیر جدید حدود ۲ ماه است، مستقر شده و فرصت لازم برای بررسی برگزاری اجلاس نبود، افزود: به ناچار اجلاس را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنیم و به مدت سه روز، رؤسای آموزش و پرورش استان‌ها در مرکز استان گرد هم می‌آیند و ادارات شهر تهران، شهرستان‌های تهران و البرز در اردوگاه شهید باهنر حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: به جز ۷۳۰ رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور، مدیران آموزش و پرورش استان‌ها، مدیران سازمان نوسازی مدارس، رؤسای دانشگاه‌های فرهنگیان کشور، مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رؤسای ادارات عشایری ۱۲ استان، رؤسای سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مشاور امور زنان سراسر کشور در این اجلاس حضور می‌یابند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال سعی کردیم کمتر از مسؤولان بیرونی دعوت کنیم و بیشتر بهره‌وری درون سیستم و شروع سال تحصیلی منضبط مدنظر است، اظهار کرد: در اجلاس امسال از معاون اول رئیس جمهور دعوت کردیم و برنامه کلاس اخلاق با حضور یکی از اساتید حوزه را خواهیم داشت اما مهم‌ترین موضوع این است که به ۱۰ مسأله مهم آموزش و پرورش بپردازیم.

وی اهداف اجلاس اشاره کرد و افزود: تبیین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در پاسخگویی به منویات رهبر معظم انقلاب درباره این وزارتخانه، نخستین هدف است؛ هدف دوم، تدابیر مدیریتی و تدوین برنامه اجرایی مأموریت‌های دوازده‌گانه ریاست جمهوری است تا در ادارات آموزش و پرورش به صورت یکنواخت موضوع دنبال و اجرایی شود.

احمدی لاشکی ادامه داد: هدف سوم، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با اجرای سند تحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید است‌؛ هدف چهارم، تقویت تعامل و همکاری متقابل با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی برای حل مسائل آموزش و پرورش است و در حال حاضر به دنبال مصوبه‌ای از مجلس از درون لایحه برنامه هفتم توسعه دولت هستیم، مواد ۸۶ تا ۱۰۲ برنامه هفتم برای آموزش و پرورش است و به دنبال برنامه منظمی هستیم که بودجه و راهکار در آن پیش بینی شود، هستیم. در یکی از مواد ذکر شده است، آموزش‌ و پرورش به مثابه یک امر ملی و این یعنی تمام دستگاه‌ها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ممکن است برخی مدیران به تازگی منصوب شده باشند بنابراین در اجلاس به دنبال آموزش و توانمندسازی رؤسای آموزش و پرورش هستیم و اینکه بتوانند از تجارب هم استفاده کنند.

وی درباره هدف ششم عنوان کرد: تقویت مدارس دولتی مدنظر است و باید برای آن راهکار پیدا کنیم، آیا مدارس شاهد و سمپاد هم در این قالب جا می‌گیرند، ۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس خاص و غیردولتی و ۱۲ میلیون در مدارس دولتی هستند بنابراین به دنبال برنامه مدون برای تقویت مدارس دولتی هستیم و اگر این اتفاق بیفتد، افت نمرات هم جبران خواهد شد.

احمدی لاشکی با اشاره به تببین جایگاه آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه گفت: می‌توانیم این برنامه را پخته‌تر کنیم تا خروجی آن جامع‌تر و قوی‌تر از لایحه باشد همچنین روش‌های تامین مالی پایدار برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت مدنظر است و امسال سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت کاهش یافته و به ۱۱.۸  درصد رسیده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره هزینه‌های اجلاس و میزان تحقق اهداف مدنظر است، بیان کرد: البته به طور مطلق به تمام اهداف نمی‌رسیم اما  بخشی از آن عملیاتی می‌شود، در سه سال اخیر تلاش کردیم منظومه‌ای از موضوعات آموزش و پرورش را دسته بندی کنیم به عنوان مثال  ر اجلاس سی و چهار اهداف این بود، اجرای سند تحول و بسته تحولی در زیست بوم جدید و براساس آن ۳۰۰ هزار تبلت تهیه و در استان‌های محروم توزیع شد تا دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند. فناوری‌های نوین و آموزش و یادگیری در زیست بوم جدید، عدالت آموزشی و برابری فرصت‌های یادگیری نیز از سایر اهداف بود.
 
وی گفت: در اجلاس سی و پنج، تحول در برنامه درسی و تحول و نوآوری در روش‌های سنجش مدنظر بود و براین اساس امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی ما بدین شکل برگزار شد؛ همچنین امسال برگزاری مجازی اجلاس، هزینه‌ها را کاهش داد و دیگر بلیط هواپیما برای رفت و آمد مدیران تهیه نمی‌شود.

کد خبر: 1193787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =