عقب‌نشینی وزیر کشور از ترس استیضاح/ آقایان با اصل تفکیک قوا آشنا هستند؟

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اعتقاد دارد که وزیر کشور از ترس استیضاح، مقابل مجلس عقب نشینی کرده است.

امیرحسین شمشیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه معاون سیاسی سابق وزیر کشور در اقدامی مناسب و در راستای سیاست‌های کلی نظام بخشنامه «عدم ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور اجرایی در سال پایانی» را ابلاغ کرده بود، گفت: هم راستایی این بخشنامه با سیاست‌های نظام به ویژه در انتخابات کاملا شفاف بوده و قابلیت تفسیر پذیری هم ندارد. همچنین مقام معظم رهبری بارها در سخنانی بر حفظ سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

برخورد نمایندگان با بخشنامه وزارت کشور درباره انتخابات در شان مجلس نبود/ مصلحت‌اندیشی دولت در موضوع برکناری معاون سیاسی وزیر کشور

وی ادامه داد: نمایندگان فعلی مجلس با توجه به اینکه نسبت به سایر کاندیدا برای تبلیغات قدرت بیشتری دارند، ممکن است که در فرآیند انتخابات مداخله کنند. این موضوع نیز بیشتر در استان‌ها قابل مشاهده است.  

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: معاونت سیاسی وزارت کشور برای جلوگیری از تبعیض بین نمایندگان، بخشنامه‌ای عقلانی و صحیح تدوین و ابلاغ کرد. بعد از این، جمع کثیری یعنی حدود 200 نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشور را امضا کردند. بعد از گذشت زمانی و وقوع اتفاقات و اظهار نظرهای مختلف، تعداد این نمایندگان به ۹۹ نفر و سپس به ۵۰ نفر رسید. البته با اینکه وزیر کشور از این بخشنامه عقب نشینی و معاون سیاسی خود را برکنار کرد، بازهم این نمایندگان امضا خود را پس نگرفتند.

به خطر افتادن سلامت انتخابات با دخالت‌های نمایندگان

وی اضافه کرد: احمد وحیدی وزیر کشور به جای اینکه برای معاونان، مدیران، استانداران و فرماندارها حاشیه امنیت فراهم کند تا مواضع انقلابی و عقلانی در راستای تامین سلامت انتخابات داشته باشند، در صحن غیرعلنی مجلس عذرخواهی و از این بخشنامه اظهار بی اطلاعی کرده است. همچنین قالیباف رئیس مجلس نیز بیان می‌کند که عزل معاون سیاسی وزارت کشور، خواسته وزیر بوده و به نمایندگان ارتباطی ندارد. 

شمشیری بیان کرد: تن دادن دولت به دخالت نمایندگان مجلس و گروکشی سیاسی توسط آنها، می‌تواند ما را به دوران نه چندان مناسب قبل از انقلاب برگردانند. همچنین اکنون تفکیک قوا در کشور زیر سوال رفته است. علاوه بر این تاسیر، عقب نشینی وزیر کشور قطعه اول دومینوی دخالت‌های نمایندگان در امور دولت است. بنابراین باید منتظر فرو افتادن سایر قطعات این دومینو  نیز باشیم. 

این فعال دانشجویی گفت: علاوه بر آن، امکان دارد دیگر شاهد اقدامات انقلابی از سوی مدیران نباشیم، همچنین ممکن است که برخی از نمایندگان با وراد کردن فشارهای سیاسی در فرآیند انتخابات پیش رو دخالت کرده و صحت و سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند.

آقایان با اصل تفکیک قوا آشنا هستند؟

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا عزل معاون سیاسی وزیر کشور مصلحت اندیشی دولت بوده یا ناتوانی دولت در اداره امور را نشان می‌دهد، گفت: برخی افراد در این باره ۲ قطبی مصحلت یا ناتوانی دولت را عنوان می‌کنند. حال سوال بنده از این افراد این است که چه مصلحتی بالاتر از حفظ سلامت انتخابات در کشور وجود دارد؟ 

به گفته شمشیری؛ در بازه زمانی که ما در سالگرد اتفاقات و اغتشاشات فتنه سال گذشته قرار داریم، معاون سیاسی وزیر کشور بدون اطلاع، عزل می‌شود. آیا این موضوع استحکام وزارت کشور را نشان می‌دهد؟ براساس قانون اساسی با امضای ۱۰ تا ۱۲ نماینده مجلس، طرح استیضاح وزا کلید می‌خورد. این در حالی است که حدود ۵۰ نماینده خواستار استیضاح وزیر کشور بودند. اگر هم کار به استیضاح می‌کشد، مقامات و چهره‌ها ورود کرده و اجازه این موضوع را نمی‌دادند. ولی با تمام این تفاسیر وزیر کشور از ترس استیضاح عقب نشینی کرده است. بازهم سوال دیگری مطرح است. آیا استیضاح بهتر است یا اینکه وزرا به هر ذلتی تن دهند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با عنوان اینکه برخی از افراد نیز موضوع هماهنگی بین قوا را مطرح کرده‌اند، گفت: به عقیده بنده این موضوع کاملا اشتباه است. آقایانی که این موضوع را بیان می‌کنند، آیا با اصل تفکیک قوا آشنا هستند؟ آیا قانون اساسی را مطالعه کرده‌اند؟ 

وی با تصریح بر اینکه دولتمردان تن به ذلت می‌دهند و بعد عنوان می‌کنند که هماهنگی بین قوا بوده است، گفت: این هماهنگی باید در سایر امور مانند مهار گرانی نرخ آرد و نان یا بنزین باشد. البته در این موضوعات مهم هماهنگی وجود ندارد؛ ولی در موضوعاتی که مرز واقعی ۲ قوه را مشخص می‌کند، آقایان تن به ذلت می‌دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1194122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =