وزیر صمت: باید از خام فروشی فاصله بگیریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد که در بخش معدن باید از خام فروشی فاصله گرفت و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفت.

به گزارش گروه اقتصاد ایسکانیوز، عباس علی آبادی  با بیان اینکه نقش دادن به اتاق‌ها، انجمن‌های صنفی و مردم از برنامه‌های مهم این دوره وزارت صمت است، تصریح کرد: اتاق‌های اصناف نهادهای قانونی هستند که متعهد هستند بازار را کنترل و مدیریت کنند. اما قیمت گذاری ممکن است رقابت را از بین ببرد. اگر همه تولید کنندگان را مجبور کنیم با یک قیمت محصول را عرضه کنند، ممکن است کیفیت را کاهش دهند تا به آن قیمت برسند. اما می‌توان یک مبنای قیمتی و یک محدوده قیمت تعیین کرد. در این صورت کالای با کیفیت مشتریان خود را خواهد داشت و تولیدکننده کالای کم کیفیت هم مجبور است یا کیفیت خود را ارتقا دهد یا به قیمت کم محصول را عرضه کند.

بیشتر بخوانید:

وزیر صمت: واردات خودرو به تدریج توسعه پیدا می‌کند

وی افزود: بنابراین قیمت گذاری تبعات دیگری هم دارد و نباید یک وجهی به آن نگاه شود. قیمت گذاری دستوری ممکن است گاهی تولید را متوقف کند یا کیفیت کالا را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال اگر به خودروسازان اجازه صادرات دهیم، مجبور می‌شوند کیفیت خود را به سطح بازارهای صادراتی برسانند و در این بازارها قیمتشان هم قیمت صادراتی است. اما اگر اجازه صادرات داده نشود یا شرایط صادراتی برای تولید کننده فراهم نباشد و قیمت گذاری دستوری هم اعمال شود، نمی‌توان انتظار داشت همه چیز بر وفق مراد پیش رود. نگاه کارشناسی به این مسائل و راهکارهای علمی و فنی می‌تواند در نهایت به نفع مردم باشد.

باید از خام فروشی فاصله بگیریم

علی آبادی با بیان اینکه تمرکز بر صنایعی که سرمایه کمتر و سرمایه انسانی بیشتری نیاز دارند، باید در دستور کار باشد، گفت: یکی از ظرفیت‌های کشور سرمایه انسانی است و علت مهاجرت هم این است که برای سرمایه انسانی شغل ایجاد نمی‌شود. برای مثال در صنایع پایه، بیشتر انرژی و مواد اولیه مصرف می‌شود و سرمایه انسانی کمتری مورد نیاز است، اما ساخت برخی وسایل و مهم‌تر نوشتن نرم‌افزارها نیاز به نیروی انسانی بیشتری دارد. بنابراین بحث‌های مربوط به آی تی یا هوش مصنوعی و غیره نیاز به نیروی انسانی بیشتری دارد. در همین راستا در بخش معدن هم باید از خام فروشی فاصله گرفت و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفت.

راهکارهای تامین مالی صنایع

وی همچنین درباره راهکارهای تامین مالی صنایع گفت: برای مثال باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از سرمایه‌های خرد مردم برای تامین مالی صنعت استفاده کرد و با این روش جلوی سوداگری و دلالی نیز گرفته شود که این موضوع در دستور کار وزارت صمت است.

وزیر صمت با بیان این موضوع که چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاری‌های خرد حمایت کرد که مردم تشویق به سرمایه‌گذاری شوند با صندوق‌های مختلف بررسی شده، گفت: برای مثال می‌توان یک سود معقول را تضمین کرد تا مردم برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

او همچنین گفت: مسئله دیگری که در دستور کار داریم توسعه شهرک‌های صنعتی است. می‌توان نزدیک روستاها یا مراکز تجمع جمعیت، یک شهرک صنعتی ایجاد کرد تا اگر آب برای کار کردن نیست مردم به شهرها مهاجرت نکنند. به طور کلی ایجاد اشتغال در محل زندگی مردم اهمیت زیادی دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1195445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =