خطرات دود سیگار برای کودکان

براساس مطالعه محققان دانشگاه تکزاس، یکی از منابع قرار گرفتن در معرض سرب در کودکان دود سیگار است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر «جنی کاریلو»، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «تحقیقات بیشتر احتمالاً تصویر واضح‌تری از این قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، به ویژه در کودکان خردسال نشان می‌دهد.»

بیشتر بخوانید:

خطر جدی که در کمین افراد سیگاری است

او در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «برای مثال، آموزش والدین در مورد دود سیگار به عنوان منبع قرار گرفتن در معرض سرب می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض سرب در کودکان کمک کند.»

قرار گرفتن در معرض سرب یک خطر شناخته شده برای سلامتی به خصوص برای کودکان خردسال است. حتی در مقادیر پایین، قرار گرفتن در معرض مزمن سرب می‌تواند به مغز و سایر اندام‌ها آسیب برساند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تفکر و مهارت‌های حرکتی شود.

سطح قرارگیری ایمن وجود ندارد، به همین دلیل است که تلاش‌های زیادی برای حذف رنگ‌های مبتنی بر سرب و لوله‌های سرب در خانه‌ها و حذف تدریجی بنزین سرب انجام می‌شود.

محققان در این مطالعه، داده‌های مربوط به میزان سرب خون و قرار گرفتن در معرض دود سیگار را در افراد ۶ تا ۱۹ ساله تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌ها شامل بیش از ۲۸۰۰ کودک بود.

محققان سطوح سرب و متابولیت نیکوتین به نام کوتینین را بررسی کردند. سطوح کوتینین نشانگر قرار گرفتن در معرض دود تنباکو است.

تیم شرکت کنندگان را بر اساس سطح کوتینین خون و سن طبقه بندی کرد.

محققان دریافتند که سطح سرب خون با سطح کوتینین ارتباط دارد. در مقایسه با افرادی که کوتینین خونشان پایین بود، سطح سرب در آنهایی که سطح کوتینین متوسط داشتند ۱۸ درصد و در گروه دارای سطح کوتینین بالاتر، ۲۹ درصد بیشتر بود.

کودکان ۶ تا ۱۰ ساله بالاترین درصد کودکانی بودند که سطح سرب خونشان بالاتر از حد متوسط بود.

بر اساس این گزارش، کودکان و نوجوانانی که چاق بودند نسبت به شرکت کنندگانی که چاق نبودند، به طور قابل توجهی سطح سرب کمتری داشتند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1196243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =