بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و چالش امنیت/ راهکار نروژ برای حفظ تبادلات دانشی و پیشگیری از جاسوسی چیست؟

بین‌المللی‌سازی آموزش عالی با چالش نقض امنیت در کشورها مواجه است. نروژ از جمله کشورهایی است که در عین تلاش برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، با معضل جاسوسان دانشگاهی مواجه ضده و در این راستا، دستورالعمل‌هایی تدوین کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بین‌المللی‌سازی آموزش عالی با چالش نقض امنیت در کشورها مواجه است. نروژ از جمله کشورهایی است که در عین تلاش برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، با معضل جاسوسان دانشگاهی مواجه است.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از ترور شخصیت‌های علمی با اجرای اسناد بالادستی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی

ساندرا وزیر تحقیقات و آموزش عالی نروژ در این زمینه گفت؛ آموزش عالی بین‌المللی و همکاری‌های تحقیقاتی در سال‌های اخیر مورد استقبال جامعه علمی قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که بین‌المللی بودن با معضل باز بودن و امنیت مواجه است. به همین دلیل، به دستورالعمل‌های دقیقی در این زمینه نیاز داریم. در این راستا، نروژ به دنبال اقداماتی احتیاطی است تا هم ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کند و هم مانع جاسوسی شود.

چندی پیش در دانشگاه قطب شمال، یک استاد دانشگاه مظنون به جاسوسی برای روسیه توسط آژانس امنیتی پلیس نروژ PST دستگیر شد. مسئولان این کشور معتقدند که دانشگاه قطب شمال، موقعیت استراتژیک مهمی دارد. چرا که بین بین شرق و غرب جهان قرار گرفته است.

در این راستا، دولت نروژ در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ دستورالعملی با شعار «کنترل ملی و مقاومت دیجیتال برای حفاظت از منافع ملی؛ تا حد امکان باز، تا حد نیاز امن» تهیه کرد. مخاطب اصلی این دستورالعمل‌ها، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسساتی هستند که ماموریتشان همکاری بین‌المللی در زمینه تحقیقات، نوآوری و آموزش عالی است.

سطح‌بندی دسترسی به اطلاعات برای پیشگیری از جاسوسی

در این دستورالعمل به مدیران موسسات آموزش عالی توصیه می‌شود که ارزیابی دقیقی از خطرات و آسیب‌ها داشته باشند تا به درستی بتوانند چالش‌های امنیتی عینی و فشار علیه آزادی آکادمیک و اخلاق پژوهشی را شناسایی کنند. همچنین از آن‌ها خواسته می‌شود که دسترسی به اطلاعات و زیرساخت‌های مهم را سطح‌بندی کرده و مطمئن شوند افرادی که در موقعیت‌های با خطرات امنیتی بالا قرار دارند، قابل اعتمادند.

شناسایی کشورهایی که آزادی دانشگاهی در آن‌ها در معرض تهدید است یا مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند هم یکی دیگر از موارد ذکر شده در این دستورالعمل است. به علاوه دانشگاهیان موظف هستند که پیش از آغاز همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مسائل امنیتی، قوانین و چالش‌های احتمالی اخلاق اکادمیک اطلاعات کسب کنند.

سوئدی‌ها می‌دانند که همکاری بین‌المللی برای کشورشان بسیار مهم است؛ چرا که اگر همکاری‌های بین‌المللی کاهش یابد، کیفیت تحقیقات اُفت خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =