جزئیات خدمت‌رسانی موکب‌های دانشجویی در اربعین حسینی/ وزارت علوم و بهداشت چه تسهیلاتی برای دانشجویان در نظر گرفتند؟

وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، ستادملی اربعین دانشگاهیان و بسیج دانشجویی برای حضور دانشجویان در مراسم اربعین تسهیلاتی به آنان ارائه کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، همانند سال‌های گذشته دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت گروهی و یا انفرادی خود را به مراسم پیاده‌روی اربعین رسانده و در این گردمایی بزرگ معنویی شرکت کردند. در این راستا برخی از دانشجویان در این مراسم، به عنوان زائر حاضر شده و برخی دیگر به عنوان خادم از طریق موکب‌های سیار و غیرسیار به سایرین خدمت‌رسانی می‌کنند. 

بیشتر بخوانید:

پویش دانشجویی«خادمان راه بهشت» راه‌اندازی شد

برپایی موکب‌های دانشجویی یا از سوی دانشگاه‌ها به صورت ستادی بوده یا توسط گروه‌های دانشجویی و با حمایت دانشگاه‌ها و ستاد اربعین دانشجویی راه اندازی می‌شود. در این راستا هر سال «ستاد ملی اربعین دانشگاهیان» برای تسهیل و مشارکت بیشتر دانشجویان در این سفر معنوی، ساماندهی گروه‌های اعزامی را برعهده دارد. 

لازم به ذکر است «ستاد ملی اربعین دانشگاهیان» متشکل از مسئولان و معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های ستادی و بسیج دانشجویی است.

بر اساس اعلام «ستاد ملی اربعین دانشگاهیان» در مجموع برخی از موکب‌های دانشجویی در ایام پیاده‌روی اربعین خارج از مرزها کشور از جمله چزابه، شلمچه، مهران و خسروی تا مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا برپا می‌شوند که دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند از خدمات این موکب‌های استفاده کنند. همچنین برخی از این موکب‌ها نیز در استان‌های مرکزی و نزدیک پایانه‌های مرکزی به زائران خدمات ارائه می‌دهند. 

در این ارتباط هم تقریبا دو سالی است که پویش در مدار حبیب ویژه دانشجویان، جهادگران و موکب های سیار دانشجویی راه اندازی شده است. در این پویش شرکت کنندگان و دانشجویان در قالب موکب‌های سیار و به صورت گروهی یا انفرادی در مسیر پیاده‌روی اربعین، با توجه به تخصص و توانمندی خود مشغول به خدمت رسانی می‌شوند. 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد ملی اربعین دانشگاهیان و بسیج دانشجویی برای تسهیل سفر اربعین دانشجویان تدابیری اندیشه و تسهیلاتی ارائه کردند که به مهمترین در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:

خدمت‌رسانی بیش از ۸۵۰۰ گروه دانشجویی در مسیر اربعین 

محمدنیا دبیر پویش در مدار حبیب بسیج دانشجویی بیان کرد که در مراسم اربعین سال ۱۴۰۱، حدود ۲ هزار تیم دانشجویی مشغول خدمت رسانی به زوار اربعین بودند؛ اما امسال استقبال دانشجویان افزایش قابل توجهی داشت و تا این لحظه ۸۵۰۰ گروه دانشجویی سراسر کشور برای خدمت رسانی در اربعین حسینی ثبت نام کرده اند. 

وی با اشاره به جزئیات گروه های فعال در این پویش، افزود:  ۵۳۹۸ دانشجو در گروه فرهنگی،  ۱۶۷۹ دانشجو در گروه پزشکی، دانشجو ۹۷۴ در گروه طب سنتی ثفعالیت می‌کنند.

برپایی ۱۰ هزار موکب سیار دانشجویی در ایام اربعین

رضا غلام زاده معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: حضور و فعالیت جهادگران در بستر اربعین علاوه بر ارائه خدمات به زائرین فرصتی است جهت ترویج و گسترش گفتمان جهادی بین سایر ملت ها؛ لذا با محوریت این مفهوم، پویش در مدار حبیب جهت اجرا توسط عموم دانشجویان و جهادگران طراحی شده است. در این پویش ۱۰ هزار موکب سیار دانشجویی در ایام اربعین امسال راه اندازی می‌شود.

تسهیلات وزارت علوم برای حضور پررنگ دانشجویان در اربعین

مهدی بادپا مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات انجام شده در مورد تسهیل سفر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی توضیحاتی ارائه کرد. به منظور تسهیل سفر اربعین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، مهلت دفاع از پایان نامه ها تا ۱۵ مهر ماه تمدید شد.

وی مطرح کرد که باتوجه به تقارن ایام عزاداری اربعین حسینی(ع) و آیین مذهبی پیاده روی اربعین با زمان دفاع از پایان نامه‌ها و رساله‌ها در شهریور ماه سال جاری، به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل برای تنظیم وقت اساتید و دانشجویانی که عازم سفر عتبات خواهند بود، اواسط مردادماه از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نامه ای به معاونت آموزشی ارسال و درخواست شد تا شرایطی ایجاد شود که با تمدید فرصت دفاع از پایان نامه دانشجویان ارشد و دکتری تا پایان مهرماه، دانشجویان این مقاطع بتوانند در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت کنند.

مهلت دفاع از پایان‌نامه دانشجویان برای شرکت در مراسم اربعین تمدید شد

همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه‌ای خطاب به معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی کشور ابلاغ کرد. 

در بخشی از این ابلاغیه آمده است: نسبت به امهال زمان (حداکثر تا ۱۵ مهرماه سال جاری) برای دفاع از پایان‌نامه/رساله دانشجویان دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری، مساعدت لازم به عمل آید. با این حال، تدبیر لازم در خصوص تاریخ دانش‌آموختگی و عدم همزمانی تحصیل در دو مقطع تحصیلی برای افرادی که از مهرماه ۱۴۰۲ در مقطع تحصیلی بالاتر پذیرفته می‌شوند؛ یا جلوگیری از عواقب بعدی در خصوص مشکل نظام وظیفه‌عمومی دانشجویان مرد، توسط دانشگاه و موسسات آموزش عالی الزامی است.

علاوه بر مطالب بیان شده، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جلساتی با مدیران مرتبط دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم تا تدابیری مناسب اتخاذ شود و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند.

تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم و بهداشت برای دانشجویان زائر

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پرداخت وام دانشجویی اربعین به بیش از ۲ هزار دانشجوی از پرداخت وام دانشجویی اربعین به بیش از ۲ هزار دانشجو خبر داد.

وی اضافه کرد: هر دانشجویی که مدارکش کامل بوده، این وام را دریافت کرده و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. 

حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار پرداخت وام‌ اربعین به دانشجویان اظهار کرد: سهمیه صندوق رفاه دانشجویان برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است و برای هر دانشجو هم ۴ میلیون در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که سال گذشته سرانه وام اربعین برای هر دانشجو ۳ میلیون تومان بود. 

وی افزود: تا کنون چهار دانشگاه البرز، قم، یزد و بوشهر به صورت کامل وام اربعین را به دانشجویان پرداخت کرده‌اند. بنابراین ۱۰۴ دانشجو وام دریافت کرده که مبلغ آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =