سازوکار تجارت ملوانی، کولبری و ته لنجی تعیین تکلیف شد / رهاسازی هرچه سریعتر آب سد کانی‌سیب برای دریاچه ارومیه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به ادامه بررسی جزئیات لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان می‌پردازند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی‌ امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که موارد کاری آن به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید:

نابودی دانش آموزان، خانواده‌ها و والدین با مافیای کنکور / گرانی مسکن و اجاره بهای بی‌نظارت نفس مستاجران را بریده است

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه تجارت (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه

گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد عدم اجرای قانون اصلاح و تغییر اساسنامه بانک‌های دولتی توسط هیات وزیران با توجه به گذشت ۱۶ سال از تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی

دشمن وحدت و امنیت کشور را هدف گرفته است

سلمان اسحاقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی با اشاره به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با اقشار مختلف استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی عنوان کرد: یک بار دیگر با وجود پر برکت رهبر معظم انقلاب خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان جان دوباره ای گرفت.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همه عزیزان خصوصا خواص تاکید می کنم که در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب تامل کنند و آن را چراغ راه خود قرار دهند.

وی ادامه داد: یکی از توصیه های رهبر انقلاب این بود که دشمن امروز وحدت و امنیت را هدف قرار داده و ما باید هوشیار باشیم، به عنوان نماینده مجلس به ویژه به خواص هشدار می دهم که اگر بخواهند از تریبون ها و جایگاه خود وحدت و امنیت را متزلزل کنند و به آن آسیب برسانند قطعا ملت پاسخ آن ها را خواهند داد و در آتشی که خود برافروخته اند خواهند سوخت.

رنجی که نخل کاران بوشهر و دشتستان می کشند غیرقابل وصف است/فکری به حال کشاورزان و نخل کاران کنید

ابراهیم رضائی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با بیان اینکه ما نباید یک شورای نگهبانی در داخل مجلس درست کنیم، گفت: کسی حق دخالت در کار شورای نگهبان را ندارد چرا که خود شورای نگهبان متولی این است که بررسی کند پیشنهاد ما مطابق قانون اساسی است یا خیر؟ یا برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است یا خیر؟ بنابراین دوستان همکار حتی اگر حقوقدان هستند بهتر است در کار شورای نگهبان دخالت نکنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس بابت رنجی که نخل کاران استان بوشهر و دشتستان می کشند تذکر داد و افزود: به واقع نخل کاران استان حال و روز بدی دارند چرا که یک مشت دلال به جان مردم افتاده و ثمره یک سال زحمت کشاورزان را به ثمن بخس می برند و هیچ فریادرسی هم نیست چرا که یک سال است هرقدر فریاد می زنیم که به داد کشاورزان و نخل کاران برسید اما کسی توجهی نمی کند و آن ها در حال نابود شدن هستند لذا از شما رئیس مجلس خواهش می کنم فکری به حال آن ها کنید چرا که ما داریم از دوستان دولتی ناامید می شویم.

همچنین در ادامه دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: اگر مصوبات ما با سیاست های قانونگذاری یا سیاست های کلان کشور مغایرت داشته باشد نباید آن ها را تصویب کنیم یا وقت مجلس را بگیریم.

سازوکار تجارت ملوانی، کولبری و ته لنجی تعیین تکلیف شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی با ماده ۱ این لایحه با ۱۷۸ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱ این لایحه؛ به‌منظور رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصدپذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای زمینی و آبی، واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی با ساختار لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از پانصد(۵۰۰) تُن، ملوانی(ته‌لنجی) و فعالان مرتبط با مبادلات مرزی(کولبری) به مدت پنج سال از زمان ابلاغ آیین‌نامه موضوع ماده (۶) این قانون مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از اتمام مدت مذکور کالاهای وارداتی، تابع قوانین و مقررات کشور می‌باشد.

تبصره ۱- آیین نامه احراز صلاحیت مشمولین، استان‌ها و شهرستان‌های مشمول این قانون در چارچوب قوانین و مقررات ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ خواهد شد. انجام تشریفات قانونی واردات کالاهای موضوع این قانون، در چارچوب تصویب‌نامه هیات وزیران توسط واحدهای تولیدی و صنفی مستقر در مناطق مرزی مشمول نیز امکان‍پذیر خواهد بود.

تبصره ۲- سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های موضوع این ماده، سالانه به میزان حداکثر ده درصد(۱۰%) ارزش واردات کل کشور به مأخذ سال قبل تعیین و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع تجارت (موضوع بند(الف) ماده(۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۰۳/۱۰/۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی)، اخذ شناسه کالا و شناسه رهگیری(موضوع ماده(۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۰۳/۱۰/۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی)، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها(موضوع بند(ث) ماده(۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۰۳/۱۰/۱۳۹۲ و اصلاحات بعدی) و تعیین منشأ ارز کالاهای وارداتی می‌باشد.

پس از سال پنجم اجرای این قانون، تولیدکنندگان کوچک و متوسط و اصناف مستقر در شهرستان‌های مرزی مشمول می‌توانند با تخفیف سی درصدی(۳۰%) از عوارض و حقوق ورودی، سالانه تا سقف یک درصد(۱%) ارزش واردات کل کشور به ماخذ سال قبل و با رعایت ترتیبات مندرج در این تبصره نسبت به واردات کالا اقدام نمایند.

همچنین نمایندگان با ماده ۲ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۲این لایحه؛ به‌منظور هدایت تدریجی مبادلات غیررسمی در مرزها به چارچوب تجارت رسمی، کالاهای وارداتی از طریق مبادلات مرزنشینی در مرحله ترخیص کالا صرفاً مشمول پرداخت پنجاه درصد(۵۰%) میزان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده برای رویه تجاری هستند و در سال اول اجرای این قانون از سایر عوارض و مالیات‌ها معاف می‌باشند. در مرحله فروش کالا توسط مشمولین این قانون، مابه‌التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای ایشان لحاظ می‌شود اما مابقی زنجیره تبادل کالا در کشور موظف به پرداخت کامل آن می‌باشند.

تبصره ۱

اعمال پلکانی حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی از سال دوم اجرای این قانون سالانه به میزان بیست درصد(۲۰%) مقرر در ورودی قطعی کالا و اعمال معافیت کامل یا پلکانی سود بازرگانی توسط دولت برای کالاهای وارداتی موضوع این ماده مطابق آیین‌نامه و شاخص‌هایی که در چارچوب قانون ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، در طول اجرای این قانون مجاز است.

تبصره ۲

امهال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه به کالاهای وارداتی، با اخذ تضامین معتبر(موضوع بند(ح) ماده(۱) قانون امور گمرکی– مصوب ۲۲/۰۸/۱۳۹۰ – و اصلاحات بعدی آن) و حداکثر به مدت سه ماه از تاریخ ترخیص قطعی کالا از گمرک مجاز می‌باشد.

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اجازه رد مصوبات مجلس را ندارد/ حقوق بیش از یک میلیون نفر در گرو تصویب ساماندهی کارکنان دولت است

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خواهشمندم درخصوص ایرادی که مجمع تشخیص مصلحت نسبت به مصوبه ساماندهی کارکنان دولت وارد دانسته است ورود کرده و به این موضوع رسیدگی کنید.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس ادامه داد: هم اکنون با این وضعیت حقوق بیش از یک میلیون نفر تضییع می‌شود و این در حالی است که در هیچ جایی از قانون، هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اجازه رد مصوبات مجلس را ندارد.

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی می‌تواند به حوزه قانونگذاری ورود پیدا کند که اختلاف نظری بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در خصوص یک مصوبه ایجاد شده باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به رئیس مجلس  یادآور شد: خواهشمندم برای اینکه مصوبات مجلس قربانی نشود و منافع عمومی له نشود، این موضوع را پیگیر باشید تا حق عمومی مجلس نیز ادا شود.

سلیمی: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دالان‌های دولت تاب می‌خورد/دکتر قالیباف: در اولین فرصت با وزیر صمت جلسه می‌گذاریم

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس مجلس گفت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در دالان‌های دولت تاب می‌خورد، خواهش می‌کنم با توجه به اینکه مسئولان مربوطه در این رابطه قول داده بودند جنابعالی دستور فرمایید که هر چه سریعتر این امر محقق شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر افزود: ان‌شاء الله در اولین فرصت با وزیر محترم جلسه می‌گذاریم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

لایحه موافقت نامه میان ایران و بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دوجانبه تصویب شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه با ۱۷۴ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش ابتدا مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص این لایحه گفت: لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه که جهت بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده بود، با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ با اصلاحاتی در متن ماده واحده به شرح زیر به تصویب رسید. اینک گزارش آن در اجرای ماده ۱۴۳ قانون آیین نامه داخلی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

در ادامه سید غنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با این گزارش گفت: اگر چه فعالیت های دولت محترم به ویژه در زمینه دیپلماسی با همسایگان و آزادسازی پول های بلوکه شده قابل تقدیر است، اما مخالفت بنده با کلیات این لایحه نیست، بلکه معتقدم باید گزارش هایی جامع و دوره ای به موقع در رابطه با نحوه اجرای آن به مجلس ارائه شود تا بدانیم چند درصد از توسعه اقتصادی کشور با این موافقت نامه صورت گرفته، یا اینکه صرفاً یک موافقت نامه تصویب شده و اتفاق خاصی برای اقتصادی کشور رخ نداده است، لذا براساس قانون باید گزارشی جامع از نتایج این توافق نامه به مجلس ارائه شود.

رسول فرخی میکال در ادامه در موافقت با گزارش مذکور گفت: یکی از بحث هایی که کشور در حوزه بین الملل دنبال می کند، انعقاد موافقت نامه های همکاری با دیگر کشورها است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی می تواند گره گشا باشد، لذا این موافقت نامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس منعقد خواهد شد و به یقین موجبات توسعه روابط دو کشور را فراهم می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم ادامه داد: این لایحه موافقت نامه می تواند در مسیر تسهیل روابط و توسعه سیاست خارجی ایران نقش آفرینی کند، بنابراین از دولت آقای رئیسی به دلیل دیپلماسی که در این حوزه داشتند، تشکر می کنم.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در توضیح گزارش لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه گفت: لازم است چند نکته را مطرح کنم، اول اینکه هر گونه همکاری در مراودات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه فرصتی برای خروج از فضای تحریمی است، لذا اراده دو کشور در ایجاد و گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری به مفهوم این است که اثرات تحریم در نظام جمهوری اسلامی به حداقل رسیده است و خنثی سازی تحریم ها با ادامه این مسیر انجام خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: نکته دوم ایجاد همکاری های بسیار خوب طی سال های اخیر با دولت بلاروس است و خوشبختانه اتفاقات مثبتی در حال رقم خورده است، چرا که در بحث واردات اقلام و نهاده های بخش کشاورزی و همکاری در فضای صنعتی، اقدامات خوبی صورت گرفته است و این موافقت نامه تسهیل امور بخش اقتصادی، بازرگانی و تجاری را فراهم می کند.

وی افزود: با ملاحظه محورهای این موافقت نامه متوجه خواهید شد که تبادل اطلاعات گمرکی برای ایجاد فعالیت های اقتصادی و تجاری از جمله محورهای مهم آن به شمار می آید. این تبادل اطلاعات به جلوگیری از کم اظهاری و پیش اظهاری، قاچاق کالا بین دو کشور و... کمک خواهد کرد. همچنین خوشبختانه این مسیر همکاری بین ایران و بلاروس در حال نهایی شدن است و هدف این است که فعالیت های بخش تجاری خود را با کشور بلاروس از طریق تبادل اطلاعات گمرکی و حتی اطلاعاتی که به صورت برخط می تواند انجام شود، افزایش دهیم.

پورابراهیمی اظهار کرد: امروز ظرفیت توسعه اقتصادی ایران در حال افزایش است و همین موافقت نامه اقتصاد تجاری یکی از این ظرفیت هاست و خوشبختانه مرزهای تحریم شکسته شده است.

براساس این گزارش متن لایحه بدین شرح است:

‌ماده واحده:موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه نظام ارتقای بازرگانی دو جانبه شامل یک مقدمه، (۱۲) ماده و یک پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره -  رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این موافقتنامه الزامی است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری خواسته اصلی این قشر در وضعیت معیشتی موجود است

علیرضا زندیان در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) گفت: همانطور که می دانیم یک فرد بازنشسته باید دوران بازنشستگی خود را بدون نگرانی از تأمین معیشتی خود به ویژه در حوزه درمان طی کند و مشکلات کمتری برای حوزه درمانی داشته باشد و مورد حمایت کامل دولت قرار گیرد همچنین باید اولویت برای اشتغال فرزندان بازنشستگان در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده بازنشستگان، عنوان کرد: متأسفانه دولت ها و صندوق ها هیچ حمایتی از این قشر ندارند، این در حالی است که زمانی که فرزندان آنها بزرگ می شوند هزینه های بیشتری نیز دارند و در زمان تلاطم بازار بیشترین آسیب را می بینند و آنها که قواعد ثابتی در پرداخت حقوق داشتند در زمان نوسانات قیمت با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی در ادامه خطاب به رؤسای دولت و مجلس خواستار توجه ویژه در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم به قشر بازنشستگان شد و اضافه کرد: مهم ترین خواسته بازنشستگان اجرای کامل همسان سازی حقوق و اتخاذ تدبیری برای تناسب میان حقوق بازنشستگان و وضعیت بازار و همچنین ایجاد زمینه اشتغال فرزندان آنها است. از سوی دیگر مراکز فرهنگی، ورزشی، سالن های اجتماعات و مراکز رفاهی و تفریحی نیز باید در اختیار بازنشستگان به ویژه روستایی و عشایری و خانواده آنها قرار گیرد.

زندیان در ادامه در تذکری خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گفت: باید درباره دلایل عدم اجرای قوانین و ضوابط و مقررات و دستورات شما در سیستم بانکی به ویژه بانک های دولتی باید توضیح داده شود. مسئولان بارها در مصاحبه های تلویزیونی خود گفته اند که برای پرداخت تسهیلات به وام های خُرد قرض الحسنه به مردم تا سقف صد میلیون تومان نیاز به ضامن نیست اما برای همین میزان وام ۲ تا ۳ ضامن گرفته می شود و علاوه بر آن، پرداخت وام های ازدواج و مسکن نیز مشکلات عدیده برای مردم به وجود آورده که لازم است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به موضوع ورود کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه در تذکر دیگری خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بخش عمده ای از بار مسئولیت آموزش و پرورش بر دوش معلمان نهضتی به ویژه معلم های سال ۹۱ به بعد و دبیران دبیرستان های غیرانتفاعی با پایین ترین میزان حقوق است در حالی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند لذا باید زمینه تعیین تکلیف وضعیت استخدام آنها در برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق فراهم آید تا مشکلات این قشر زحمتکش حل و فصل شود.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: مأموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران بر ۴ محور معیشت، درمان، مسکن و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار دارد اما با رصد وضعیت مشخص است این بنیاد به تنهایی قادر به ایفای نقش خود نخواهد بود بلکه حمایت همه ارکان دولت و مجلس را می طلبد.

زندیان اضافه کرد: تأمین به موقع سرانه قراردادهای بیمه ای و رفع موانع بودجه ریزی و موضوع اشتغال فرزندان ایثارگران و حمایت از صندوق اشتغال بنیاد و همه این موارد باید سرلوحه کار نمایندگان باشد و رئیس جمهور نیز ورود کند تا مشکل این قشر حل شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان همچنین ضمن تشکر از استاندار کردستان و همکارانش برای تلاشی که در رسیدگی به امور استان داشته و سفرهای نظارتی که در شهرستان ها و روستاها دارند، گفت: همچنین ضمن تشکر از وزیر نیرو به دلیل تخصیص حق‌آبه شهرستان بیجار از سدی در این منطقه تقاضا داریم تا دستور احداث تصفیه خانه ای برای تأمین آب شرب منطقه را نیز صادر کنند همچنین مطالعه نهایی سد دیگری باید جهت اخذ ماده ۲۳ به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر صمت بیان داشت: در اواخر سال ۱۴۰۰ شرکت ایمیدرو متعهد به انجام کاری در بیجار شد اما آن را اجرایی نکرد که باید پیگیری شود.

رهاسازی آب سد کانی‌سیب برای دریاچه ارومیه هر چه سریعتر انجام شود

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: برای وضعیت دریاچه ارومیه جلسات متعددی در دولت و مجلس طی دو ماه گذشته برگزار شده است و دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه و دبیر این ستاد پیگیر کارها بودند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: از مجموع طرح‌ها و پیشنهادات انجام شده، عمده پروژه‌های سخت‌افزاری انجام شده است و ستاد احیا برای سال جاری حدود ۲۳۰۰ میلیارد اعتبار درخواست کرده که بخشی از آن تخصیص یافته و بخش باقی مانده نیز باید تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه باید آب وجود داشته باشد تا از این پروژه‌های سخت‌افزاری استفاده شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه بارش در گذشته کم بوده نتوانستند به موقع از سد کانی‌سیب رهاسازی کنند اما از آنجا که با توجه به بارش‌های اخیر وضعیت بهتر شده باید هرچه سریعتر رهاسازی انجام شود.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: ۴ دانشگاه مطالعات علمی و پژوهشی را برای انتقال آب از دریاچه وان در ترکیه به ارومیه انجام داده‌اند که فاصله ۱۶۰ کیلومتری با یکدیگر دارند.

ساکنان شهر جدید مهستان با گذشت ۲۰ سال حتی یک تخت بیمارستانی ندارند

علی حدادی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام حزن آل الله و مناسبت های پایانی ماه صفر در تذکری خطاب به رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم شهر جدید مهستان با وجود بیش از ۲۰ سال از تاسیس این شهرستان هنوز از داشتن یک تخت بیمارستانی محروم بوده و مجوز احداث بیمارستان این شهرستان صادر نمی شود.

نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس یازدهم در تذکر دیگری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خواستار پرداخت مطالبات گندمکاران حوزه انتخابیه خود شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات وزارت راه و شهرسازی در ایام اربعین حسینی، از وزیر این وزارتخانه خواست تا به موضوع راه روستایی و مواصلاتی بین روستاها و شهرهای جدید ورود کرده و مشکلات روکش آسفالت و بهبود راه های روستایی را مرتفع کند.

حدادی در تذکر دیگری خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: لازم است هر چه سریعتر نسبت به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و مطالبات معلمان، آموزشیاران و معلمان نهضتی اقدام شود و سازمان برنامه و بودجه نیز درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی اقدامات لازم را مبذول نماید.

دولت مدیران میانی را پس از دو سال ارزیابی کند/ راه رسم برخورد با بحران‌ها را آزموده و آموخته‌ایم

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 21 شهریورماه) مجلس در نطق میان دستور خود با تقدیر و تشکر از ملت و دولت عراق و آحاد زائران اربعین و خادمین آنها در دولت و ملت و آفرین به حماسه آفرینان مردمی رزمایش 22 میلیونی اربعین، گفت: بیش از چهار دهه است که دشمنان در راهبردهای اساسی خود در ارتباط با کشور ما بحران سازی می‌کنند، بحران‌های مختلف و متعددی را از آغاز انقلاب تا امروز شاهد بوده‌ایم که دشمن با ابزارهای رسانه‌ای گسترده کاه را کوه جلوه داده است و بحران سازی یعنی آشفته سازی و اضطراب آفرینی.

وی عنوان کرد: ما به دشمن می‌گوییم که راه رسم برخورد با بحران‌ها را آزموده و آموخته‌ایم و نشان داده‌ایم که چگونه می‌توان بحران‌ها را از سر گذراند، دشمن از این طریق به اهداف شیطانی خود نمی‌رسد. به فرموده رهبر معظم انقلاب و آحاد مردم ایران و مجلس انقلابی و همه شما برادران و خواهران "شتر در خواب بیند پنبه دانه".

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بیش از چهار دهه است که شما بذر ناامیدی در اذهان مردم ما می‌ریزید و هرگز موفق نبودید که مردم ما را ناامید کنید زیرا ما تابع فرهنگی هستیم که امید را از جنود عقل و یاس و ناامیدی را از جنود جهل می‌داند. آنقدر نقطه‌های امید آفرین در زندگی امروز و فردای ما هست که هرگز نمی‌توانیم به ناامیدی کشیده شویم. ما در انتظار ظهور شخصیتی هستیم که باید از پس پرده غیبت بیرون آید و جهان را به نور عدل روشن گرداند، ما خود و انقلاب خود را برای آن روز جهانی و حاکمیت جهانی آماده می‌کنیم و در سابقه تاریخی ما به خوبی ثبت است که ما می‌توانیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: "ماییم که از پادشهان باج گرفتیم/ زان پس که از ایشان کمر و تاج گرفتیم"، " دیهیم و سریر از گهر و عاج گرفتیم/ اموال و ذخایرشان تاراج گرفتیم " ، " ماییم که از خاک بر افلاک رساندیم/ نام هنر و رسم کرم را به سزاوار"،  شتر در خواب بیند پنبه دانه.

وی افزود: دشمن با سلاح تحریم به جنگ ملت ما آمد و در همان آغاز تبلیغ کرد که تحریم‌های شکننده در چند ماه آینده مقاومت مردم ایران را در هم می‌کوبد ولی مردم ما مقاومت را سرلوحه خود قرار دادند، ما فرزندان مکتب قرآنی " فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ " هستیم ما از مکتب پرشور عاشورا نیرو می‌گیریم، ایستادگی مکتب ما است. شعار محوری انقلاب ما " هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ " است، ما راه‌های مبارزه با تحریم را پیدا کردیم و شما ها را دور زده و می‌زنیم. دشمن باید در آرزوی در هم شکستن مقاومت ملت ایران ما باشد که هرگز این آرزو برآورده نخواهد شد، شما می‌خواستید ما تسلیم شما شویم و ما نمی‌شویم " شتر در خواب بیند پنبه دانه" .  

روح الامینی، ادامه داد: دولت محترم از نیمه راه عبور کرده و امیدواریم تذکرات همیشگی در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، دارویی، بیمه، تامین نهاده‌ها برای توسعه تولید در کشاورزی و صنعت و افزایش صادرات را بیشتر توجه کند و مدیران میانی را که در این دو سال آزموده‌اند ارزیابی کند و از تغییرات لازم و ضروری ابای نداشته باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور، گفت: اگر در کلان دولت، در جابجایی وزیران معذوراتی دارید که نباید داشته باشید بدون رودربایستی در حوزه های میانی دستتان باز است و افرادی که در امتحان مسئولیت نمره خوبی ندارند به موقع جابجا کنید. امید افزایی در میان مردم و نخبگان شتاب لازم را پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ضرورت ملی و حیاتی نوسازی رسانه‌ای کشور به خصوص رسانه ملی و دولت و آرایش جدی و با همت جهادی در جهاد تبیین و توجه به تذکرات جدی چهارگانه مقام معظم رهبری در دیدار هفته دولت باعث پیشگیری از خسارت‌های سنگین و غیرقابل جبران می‌شود که سپردن انواع مدیریت رسانه‌ای به دست نیروهای ناکارآمد، بی‌تجربه و خام برای پیروزی در جنگ گسترده، فزاینده و بی‌رحم رسانه‌ای علیه مردم ایران و انقلاب اسلامی در جریان است لازم، قدردان نیروهای زبده و استخوان دار بوده و آنها را به میدان بیاورید. سپردن امور رسانه‌ای به کسانی که رسانه را صرفا در جزوه‌های مقدماتی آموزشی خوانده اند نباید انجام شود.

مردم مناطق محروم چشم انتظار تخصیص قیر رایگان هستند/ چرا برخی با توسعه و پیشرفت مخالفند

احمد محرم‌ زاده یخفروزان در صحن علنی امروز ( سه شنبه، 21 شهریور ماه ) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به موانع پیش روی اجرای مصوبه مجلس در خصوص تخصیص قیر رایگان به پروژه های عمرانی گفت: در خصوص توزیع قیر رایگان از طرف مردم شریف ایران گلایه دارم چرا که با 20 همت قیر رایگان می‌توان به میزان 100 همت کارهای عمرانی انجام داد. پروژه های متعددی در انتظار تهیه قیر و اجرای آسفالت ریزی هستند. شهرداران، دهیاران و دستگاه‌های اجرایی عملیات آماده‌سازی راه ها، جاده ها و معابر روستاها را انجام داده و باید تا قبل از سرد شدن هوا عملیات آسفالت ریزی انجام دهند.

وی با بیان اینکه قیر رایگان در مناطق کم برخوردار و محروم برای موضوعاتی نظیر جاده‌های روستایی، بین شهری و داخل شهرها و جاده‌های بین مزارع، گلزار شهدا و پایگاه‌های بسیج و محیط مدارس استفاده خواهد شد، عنوان کرد: ساکنین این مناطق هم در داخل نقشه جغرافیایی ایران قرار دارند. مردمانی که در برابر حمله دشمنان ایستادند و از جان و مال خود گذشته اند. نمیدانم چرا برخی با توسعه و پیشرفت و رفاه مردم مخالفت می‌کنند. آقای قالیباف؛ از مصوبه مجلس دفاع کرده و نگذارید این مصوبات مهم میان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت شهید شود، حتما آن را برگردانید تا مردمان مظلوم مناطق محروم از این نعمت بهره مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پروش عنوان کرد: در خصوص کمبود شدید نیروی خدماتی و حذف حق سرایداری برای خدمتگذاران، بکارگیری نیروی شاغل در مدارس غیر دولتی و نهضت سواد آموزی و فاقد خدمات آموزشی به جهت رفع کبود نیروی انسانی، تخصیص اعتبار مالی در فصول هزینه‌های آموزشی، ورزشی، عمرانی و پرورشی قبل از سال تحصیلی و حل مشکل تشکیل کلاس برای آموزش دهنگان مظلوم نهضت سواد آموزی که جدول ابلاغی برای انها مشکل ایجاد کرده و نیز پرداخت مطالبات فرهنگیان از جمله پاداش پایان کار آنها، نهایی کردن نظام رتبه بندی، به وزیر آموزش و پرورش تذکر می‌دهم، آقای وزیر به داد فرهنگیان برسید.

محرم زاده یخفروزان در ادامه خطاب به رئیس جمهور و رئیس مجلس در خصوص عدم پرداخت تسهیلات بانکی به جوانان گفت: مجلس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مصوب کرده و مطابق با آن باید به زوجین جوان وام پرداخت شود. اما هم اکنون بانک‌ها به زوجهای جوان تسهیلات پرداخت نمی‌کند. همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری باید عملیاتی شود. نهایی شدن مصوبه مجلس برای ساماندهی کارکنان شرکتی نیز از جمله موضوعات ضروری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس یازدهم با اشاره به تذکرات متعدد به وزیر نیرو گفت: در خصوص عدم اجرای سد کج‌رود اهر که امسال با تنش آبی مواجه بوده و مردم در شرایط بی آبی در زیر آتش سوزان و گرما قرار دارند و همچنین در خصوص اجرای فاز دوم نیروگاه سیل ترکیبی هریس به وزیر نیرو تذکر می‎‌دهم.

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاروزی افزود: در خصوص عدم رفع مشکل سد آرباطان هریس چندین بار تذکر دادم چرا که در سفر رئیس جمهور اعتبار به این امر داده شد اما اجرای نمی‌شود. کشاورزان منطقه منتظر انجام این امر مهم هستند، امام (ره) فرمودند کشاورزی در کشورمان از اهم امور است و اجرای آن به وجه صحیح، اساس اقتصاد است.

 عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: آقای وزیر جهادکشاورزی، همانگونه که در تذکرات شفاهی و کتبی اعلام کردم کشاورزان در منطقه ارسباران به دلیل شرایط جوی نامناسب آسیب جدی دیده و با مشکل مالی مواجه هستند و توان مالی برای خرید کود و بذر و سم را ندارند این در حالی است که صندوق بیمه کشاورزان پرداختی بابت خسارت به این افراد نداشته است. تجهیز کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی و رسیدگی به آسیب دیدگان سیل در حوزه انتخابیه بنده و تخریب کردن 500 واحد مسکونی و راه‌های مواصلاتی، از موضوعات ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد./

انتهای پیام/

کد خبر: 1197800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =