ماجرای آبیاری چمن ورزشگاه آزادی با آب دریاچه آزادی چیست؟

اخیرا شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که درباره آلودگی آب دریاچه آزادی به دلیل انتقال آب دریاچه چیتگر به این دریاچه و همچنین مشکل چمن ورزشگاه آزادی به دلیل آبیاری با آب این دریاچه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات زیادی از سوی مربیان و بازیکنان نسبت به کیفیت چمن ورزشگاه آزادی بودیم و حواشی این موضوع به حدی بود که حتی بعد از بازی پرسپولیس برابر النصر، در یک برنامه عرب زبان هم نسبت به کیفیت زمین ورزشگاه ‌آزادی صحبت شد. در همین حال بارها مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی بازدیدهایی از چمن ورزشگاه آزادی داشتند و فعالیت‌هایی برای احیایی کیفیت چمن انجام شد که به نظر می‌رسد خیلی راهگشا نبوده است.

بیشتر بخوانید:

تاج: وضعیت چمن ورزشگاه آزادی مطلوب نیست

سال‌های سال ورزشگاه آزادی نماد ورزشگاهی بود که چمن آن از بهترین کیفیت برخوردار است اما به دلیل نگهداری ضعیف و غیر اصولی حالا به حدی بی کیفیت شده که بازیکنان برخی تیم‌ها نظیر پرسپولیس صحبت از این می‌کنند که به جای آزادی، بازی‌ها آنها در ورزشگاه محل تمرینشان برگزار شود.

اخیرا شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که درباره آلودگی آب دریاچه آزادی به دلیل انتقال آب دریاچه چیتگر به این دریاچه و همچنین مشکل چمن ورزشگاه آزادی به دلیل آبیاری با آب این دریاچه منتشر شده است.

به منظور صرفه جویی در هزینه، چمن ورزشگاه آزادی را با آب دریاچه قایقرانی آزادی آبیاری کرده‌اند، به همین دلیل چمن باکتری گرفته و ۶۰ میلیارد هزینه اصلاح آن است! از طرفی این مسئله موجب شده تا سطح آب دریاچه قایقرانی پایین آمده، قایق‌های تیم ملی قایقرانی به گِل بنشیند!

به همین دلیل، تیم ملی قایقرانی از برنامه‌های تمرینیش جا مانده و هزینه جبران این برداشت آب حدود ۴۰ میلیارد پیش‌بینی شده است چرا که برای بالا اومدن سطح آب دریاچه آزادی، از دریاچه چیتگر آب منتقل کرده‌اند!

آب انتقال داده شده دارای لارو حشرات بوده و مجموعه آزادی از پشه‌های یک‌روزه پر شده است! از طرف دیگر، به دلیل پایین آمدن سطح آب دریاچه چیتگر، ماهی‌های دریاچه مُرده‌اند و جنازه‌شان روی آب است.

در همین راستا، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ضمن تکذیب این خبر، بیانیه ای درخصوص شایعه آبیاری چمن ورزشگاه آزادی با آب آلوده صادر کرد. این شرکت در این بیانیه این شایعه را رد و اعلام کرد:

اخیرا شایعه‌ای در فضای مجازی درباره آلودگی آب دریاچه آزادی به دلیل انتقال آب دریاچه چیتگر به این دریاچه و همچنین مشکل چمن ورزشگاه آزادی به دلیل آبیاری با آب دریاچه آزادی منتشر شده که نه تنها اساسا کذب و در جهت سیاه‌نمایی تلاش‌های شرکت توسعه و نگهداری در بازسازی ورزشگاه آزادی بوده بلکه بر اساس آزمایش‌های ادواری آب مخازن و دریاچه آزادی در وضعیت سلامت و مطلوب قرار دارد.

لذا به اطلاع جامعه محترم و آگاه ورزش می‌رساند کاهش‌ سطح آب دریاچه آزادی به دلیل گرمای کم‌سابقه تابستان سال جاری و همچنین کاهش دبی آب چاه‌های پشتیبان دریاچه بوده که با تدبیر وزیر محترم ورزش و جوانان و مساعدت وزیر محترم نیرو مشکل چاه‌ها در حال برطرف شدن بوده و به تدریج با برگشت چاه‌ها به چرخه‌ی آبدهی، وضعیت سطح آب دریاچه نیز در حال بهبود است به طوری که‌ طی ماه گذشته سطح آب تقریبا ۳۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

در خصوص چمن ورزشگاه آزادی نباید فراموش کنیم که بیش از ۱۰ سال از عمر مفید چمن ورزشگاه آزادی سپری شده و وقت تعویض آن فرا رسیده است.

در بازسازی ورزشگاه آزادی، تعویض چمن نیز در برنامه کاری قرار دارد و تا آن زمان، به موازات اقدامات احیایی چمن فعلی نیز با مشورت افراد خبره در حال انجام است.

وزیر ورزش و جوانان با حضور میدانی مجدد خود در ورزشگاه آزادی، از نزدیک آخرین وضعیت ترمیم چمن را مورد بررسی قرار داد و در حال حاضر با افزایش نیروهای پیمانکار، ترمیم چمن ورزشگاه آزادی سرعت بیشتری به خود گرفته است.

چمن آزادی قارچ زده است/ احیای زمین ۶ ماه و ۵۰ میلیارد تومان می‌خواهد

با وجود این اما، یک پیمانکار چمن‌های ورزشی می‌گوید احیای چمن ورزشگاه آزادی نیازمند ۶ ماه زمان و ۵۰ میلیارد تومان پول است.

مجید اصغربیگی، پیمانکار نگهداری چمن ورزشگاه شهید کاظمی می‌گوید: متاسفانه در نگهداری چمن ورزشگاه آزادی اصولی عمل نشده است. چند روز قبل از بازی پرسپولیس برابر النصر از من خواستند که برای احیای کیفیت چمن ورزشگاه آزادی ورود کنم که من بعد از بازدید متوجه شدم که مدت‌هاست کار علف‌کشی در این زمین انجام نشده است. به همین خاطر خواستم ابتدا علف‌های موجود کشیده شوند تا شرایط چمن کمی بهتر شود. متاسفانه چمن ورزشگاه آزادی به خاطر استفاده نکردن از سموم قارچ‌کش، به بیماری‌های قارچی مبتلا شده است.

وی افزود: اگر به سایت سازمان هواشناسی مراجعه کنید متوجه می‌شوید که امسال میانگین رطوبت تهران نسبت به سال‌های قبل کمی بیشتر بود. وقتی هوا رطوبت بالایی دارد، بیماری‌های قارچی روی چمن سریع گسترش پیدا می‌کنند و به همین خاطر وقتی رطوبت بالاست، باید از سموم ضد قارچ استفاده شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد به خاطر آبیاری چمن با آب دریاچه ورزشگاه آزادی، چمن دچار بیماری قارچی شده باشد؟ گفت: من اطلاعی ندارم که از چه طریقی چمن آبیاری شده است اما حتی اگر چنین کاری شده باشد هم می‌شد با داروهای ضد قارچ جلوی گسترش بیماری‌های قارچی را گرفت.

این کارشناس چمن درباره این که چه کاری برای بازگشت کیفیت چمن ورزشگاه آزادی به شرایط ایده‌آل باید انجام شود؟ گفت: بهترین کار این است که چمن فعلی جمع شود و با تکنولوژی و نژادهای جدید، چمن جدید کاشته شود و شرایط نگهداری هم تغییر کند. البته این کار مسلزم زمان شش ماهه است و با این شرایط که بازی‌ها برگزار می‌شوند غیر ممکن است.

او در پاسخ به این سوال که چقدر هزینه کاشت مجدد چمن در ورزشگاه آزادی است؟ گفت: با کارهای زیرساختی نزدیک ۵۰ میلیارد تومان هزینه این کار است.

وی درباره اینکه آیا می‌توان چمن را در گلخانه کاشت و بعد به صورت رولی روی زمین ورزشگاه آزادی نصب کرد؟ گفت: بله! امکان چنین کاری وجود دارد و کار عقلانی هم همین است اما با توجه به اینکه ما دستگاه‌های لازم را برای نصب چمن بعد از رشد در اختیار نداریم، اگر این کار را انجام بدهیم باید به صورت دستی چمن رشد کرده را نصب کنیم که این موضوع باعث می‌شود زمین دچار پستی و بلندی شود و یک‌دست نباشد. اگر دستگاه‌های نصب را در ایران داشتیم، می‌شد چمن را کاشت و وقتی رشد کرد با دستگاه و به صورت کاملا صاف آن را نصب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد لوکارلی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      2 0
      وقتی مدیر استقلال از باشگاه استقلال اخراج میشود و اورا می‌گذارند مدیر مجموعه آزادی وان نمی‌تواند یه فیوز مجموعه تعویض کنه میخواهید چمن ورزشگاه آزادی خراب نشود