اولین همایش ملی حکمرانی متعالی؛ چالش‌ها و راهبردها برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش ملی حکمرانی متعالی؛ چالش‌ها و راهبردها، از برگزاری اولین دوره این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان خبر داد.

حجت الاسلام سیدرضا موسوی دبیر علمی اولین همایش ملی حکمرانی متعالی؛ چالش‌ها و راهبردها در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: داشتن جامعه سالم در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، آرزوی تمامی کشورهای دنیا است. اما برای داشتن جامعه سالم، صرفاً وجود یک نظام فرهنگی کارا و اثربخش کافی نیست. بلکه مجموعه‌ای از گروه‌های مختلف مردمی، سازمان‌های مردم‌ نهاد، قوانین و مقررات و حاکمیت قانون… از ملزومات اصلی رسیدن به جامعه سالم در ساحت¬های نگرشی و منشی است که باید دوشادوش نظام فرهنگ جامعه رشد کند.

به گفته وی، بر همین اساس، همایش ملی «حکمرانی متعالی، تمدن اسلامی، چالش‌ها و راهبردها« گام مؤثری برای حل بسیاری از معضلات و مسائل کشور به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائلِ مهم جهان امروز، تغییرات سریع دولت و فرایندهای حکمرانی و مدیریت است. نقش سنّتی و تاریخی دولت‌ها تغییر یافته و به تبع آن، ماهیت فرایندهای حکمرانی و مدیریت در سراسر جهان دگرگون شده است. آن‌چه بدان بیش‌تر توجه شده حکمرانی خوب است. نارسایی‌های حکمرانی خوب سبب شد که مفهوم حکمرانی جامع مطرح شود «مدل حکمرانی متعالی مبتنی بر قرآن و سیره¬ی پیشوایان معصوم(ع)». الگوی مشارکت نخبگانی در راهبردها و راهبری و نظارت، سبب حل بسیاری مسائل پیش رو است. هر کاری که موجب اتصال حلقه میانی و بالایی حکمرانی است، نقش مهمی در بهبود حکمرانی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد.

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی ظرفیت بی نظیری وجود دارد، که کمتر از این ظرفیت در مدیریت کشور استفاده شده است. بنابراین مبنا و پیش نیاز اقدام مسؤولانه برای حل مشکلات جاری، امیدواری و توکل بر خدا، شجاعت و صداقت و اعتماد به ظرفیت بی نظیر نخبگانی است. باید نخبگان شناسایی شوند. نباید آنان را در حلقه بسته خود جستجو کرد. در مدیریت اجرایی کشور، در تمام سطوع باید ستادهایی با حضور جمعی از نخبگان با روحیه انقلابی و جهادی و صاحب درد شکل بگیرد، تا بر اساس رهنمودهای این ستادهای راهبردی، مجریان و حکمرانان بتوانند در حل چالش¬ها و نقص¬های موجود گام-های مؤثر برداراند. چرا که بدون اندیشه ورزی و تبدیل مشکل به مسأله و نگاه سیستمی هیچ یک از مشکلات کشور حل نخواهد شد.

وی گفت: در اولین همایش ملی «حکمرانی متعالی، تمدن اسلامی، چالش‌ها و راهبردها» محورهای مبانی و مفاهیم بنیادین، حکمرانی متعالی در سیوه پیشوایان معصوم (ع)، حکمرانی متعالی و رویکردها (حکمرانی سیاسی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی حقوقی، و فرهنگی و اجتماعی)، تعلیم و تربیت، خانواده و زنان و علم و فناوری شامل مبانی و چیستی، حکمرانی متعالی و رویکردها (حکمرانی سیاسی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی حقوقی، و فرهنگی و اجتماعی)، تعلیم و تربیت، خانواده و زنان، علم و فناوری ... مورد بررسی و تحلیل قرار خواهدگرفت.

دبیر علمی این همایش تشریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت همایش ملی حکمرانی متعالی شامل اساتید و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند آثار و مقالات خود را تا 29ام بهمن ماه سال جاری به سامانه دبیرخانه این همایش به نشانی http://confgorgan.ir/  ارسال کنند. از مزایای شرکت در این همایش می‌توان به دریافت گواهینامه‌های معتبر پژوهشی، اجزائی و فرهنگی، چاپ مقالات منتخب در نشریه حکمرانی متعالی (مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی)، افزایش رزومه پژوهشگران شرکت کننده در همایش، نمایه سازی مقالات در سیویلیکا، امتیاز پژوهشی برای مقالات پذیرفته شده ویژه اساتید و دانشجویان، امتیاز پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و دو نمره امتیاز اجرائی برای ترفیع سالانه، جهت شرکت استادان فعال در پیش نشست و روز همایش اشاره کرد.

اولین همایش ملی حکمرانی متعالی؛ چالش‌ها و راهبردها برگزار می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر: 1199596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =