پروژه‌های دانشجویی در حوزه حفاظت از اطلاعات، درآمدزا هستند

قائم مقام وزیر علوم گفت: حفاظت از اطلاعات موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. پروژه‌های دانشجویی در این حوزه باید حمایت شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست ملی پدافند غیرعامل که سه‌شنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه هم‌اکنون در صحن مجلس در حال بررسی است. امیدواریم که اتفاقات خوبی برای آموزش عالی کشور رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

روش درآمدزایی باید در شان دانشگاه باشد

وی افزود: پدافندغیرعامل ابعاد مختلفی دارد. بُعد سخت‌افزاری مربوط به ساختمان‌ها، محل‌یابی و مواردی از این دست می‌شود. دانشگاه وظیفه مقاوم‌سازی نیروی انسانی را دارد. اگر ما در دانشگاه انسان‌های توانمند برای دفاع از کشور و جهان تربیت کنیم، بُعدی از پدافند غیرعامل را انجام داده‌ایم.

سلیمانی تصریح کرد: اگر استادان و دانشجویان از نظر عقیدتی، سیاسی و فکری توانمند باشند می‌توانند در مقابل هجمه‌های مختلفی که در زمینه‌های فکری انجام می‌شود، مقاومت کنند. دانشگاه‌ها به توانمندی دانشجویان کمک می‌کنند. همه مراکز آموزشی دنیا هم این رویکرد را دارند. انسانی که توانمند باشد برای جامعه خیر و برکت به ارمغان می‌آورد.

قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: کشورهای مستکبر می‌خواهند مانع پیشرفت کشورهای دیگر شوند. مستکبرین قصد دارند انسان‌ها را تحت سلطه خود درآورند. در تاریخ آمده است که یکی از حمله‌های کشورها به مستعمرات خود، تغییر زبان مردم آن کشور است؛ اما این اتفاق برای ای آن نیفتاده است. این موضوع نشان دهنده پدافند غیرعامل قوی در ایران است و جزو افتخارات ملت ایران است. ایران هرگز مستعمره نبوده است، مانند استعماری که در هند و الجزیره اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌سازی در پدافند غیرعامل موضوع بسیار مهمی است. شبکه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که اگر یکی آسیب دید، سایر بخش‌های شبکه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. رسانه‌ها ابتدا با مخاطب همراهی کرده و سپس به فکر مخاطب جهت‌دهی می‌کند. اگر متوجه این فرایند نباشیم، فریب می‌خوریم. اگر فرزندانمان را در مقابل افکار غلط مقاوم کنیم، می‌توانیم به قله‌های تمدنی برسیم؛ چرا که مسیر و هدف مشخص است و فقط به توانمندی نیاز داریم.

سلیمانی گفت: دانشگاه‌های امروز مشکل با حزب و تشکل‌های غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی مواجه هستند و لازم است در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود. این تشکل‌ها جمعیت زیادی را جذب کرده و بسیار مؤثر هستند. حفاظت از اطلاعات موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. پروژه‌های دانشجویی در این حوزه باید حمایت شوند، چرا که می‌تواند به درآمدزایی منجر شود. اگر بدانیم که ایران می‌خواهد تمدن‌ساز شود، پس تامین زیرساخت‌های آن لازم است.

قائم مقام وزیر علوم افزود: هر اقدامی که قرار است انجام شود، باید پیوست پدافند غیرعاملی با خود داشته باشد. به دانشگاه‌ها پیشنهاد میکنم در برنامه‌ریزی‌های خود حتما سرفصلی را به پدافند غیرعامل اختصاص دهند.

اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای ایجاد مقر سایبری غیرعامل برای دانشگاه‌ها

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه نشست پدافند غیرعامل اظهار کرد: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌ها در هنگام بحران‌هاست. اقدامات پدافند غیرعامل هم می‌تواند شامل مشارکت سازمان‌ها، نهادها و مردم باشد، در حالیکه در پدافند عامل فقط نظامیان نقش دارند.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس دارای ۱۵ دانشکده است و تنها دانشگاهی است که دانشکده پزشکی دارد. تربیت مدرس دانشگاهی جامع است و اعلام آمادگی می‌کند برای طراحی و ایجاد مقر سایبری غیرعامل برای دانشگاه‌ها همکاری کند. همچنین در راستای روزآمدسازی پدافند غیرعامل تمایل به همکاری داریم.

معاون پژوهشی وزیر علوم: ۳۰۰ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت افزایی شرکت کردند

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه نشست ملی پدافند غیرعامل اظهار کرد: اقدامات حوزه پدافندغیرعامل به پیشینی و پسینی تقسیم می‌شوند. اگر در حوزه پیشینی به درستی عمل کنیم، نیازی به اقدامات پسینی نیست. پایه اقدامات پیشینی، علم و فناوری و پژوهش است.

وی افزود: رهبری تاکید بسیاری بر توسعه اقتصادی مبتنی بر علم و فناوری دارند. تولیدات علنی کشور مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در کشور است. ایران رتبه علمی ۱۵ جهانی را دارد. رتبه استنادی ایران همواره با رتبه علمی کشور مرتبط است که معنای دیده شده و مورد استناد قرار گرفتن پژوهش‌های دانشمندان ایرانی است.

صالحی گفت: داشته‌های علمی فراوانی داریم و اگر متمرکز بر حوزه‌هایی بشویم که کمتر مورد توجه بوده‌اند، موفق خواهیم شد. گسترش زبان علمی در راستای پیشرفت علمی کشور، یک ضرورت است. مجلات ایران باید در سطح دنیا دیده شود. کشور ایران از نظر تعداد مجلات کشور هفتم جهان و زبان فارسی، یازدهم است.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: زیرساخت فناوری خوبی در ایران وجود دارد.در منطقه هیچ کشوری، زیرساخت علم و فناوری ایران را ندارد. پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در خدمت پدافند غیرعامل قرار بگیرند. فرصت مطالعاتی از جمله مواردی است که رهبری هم در مورد آن اظهار نظر کرده و این دوره‌ها می‌توانند در خدمت پدافندغیرعامل قرار بگیرند. تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها هم رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته‌اند.

وی تاکید کرد: دوره‌های مهارت‌افزایی یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی است که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در این دوره‌ها شرکت کردند. این دوره‌ها هم ظرفیت خوبی برای پدافند غیرعامل هستند. شاعا یا شبکه آزمایشگاهی هم یکی دیگر از فرصت‌هایی است که در پدافند غیرعامل می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد، این شبکه شامل بیش از ۷۷ هزار تجهیز از آزمایشگاه‌های دانشگاهی کشور است.

صالحی با اشاره به وظایف شورای عالی عتف، گفت: علاوه بر شاعا، تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در شورای عالی عتف تصویب شده است. امسال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان حاصل از بودجه پژوهشی سازمان‌ها به حساب شورای عالی عتف واریز خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت شاعا در حوزه پدافند غیرعامل، استفاده از ظرفیت دوره‌های پسادکتری، قطب‌های علمی و دوره‌هاب مهارت‌افزایی، کاربست فناوری‌های نوین مانند کوانتوم و هوش مصنوعی در حوزه پدافند غیرعامل از جمله پیشنهاداتی است که در زمینه پدافند غیرعامل راهگشا خواهد بود.

90 درصد حملات سایبری نهادها مهار شده است

علی اکبر فامیل کریمی مشاور وزیر علوم و رییس حراست در ادامه این برنامه گفت: پدافند غیرعامل امروز به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز در همه عرصه‌ها و در متن همه برنامه‌ها حضور پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه در طول دو سه سال گذشته به‌ویژه در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای نسبت‌به پدافند غیرعامل در حوزه آموزش عالی و دانشگاه هایی اتفاق افتاده است افزود: به‌جهت عجین شدن و پیوند نا گسسته‌ای که پدافند غیرعامل امروز با فضای علم و فناوری به خود گرفته، هیچ توسعه‌ای پذیرفتنی نیست؛ مگر این‌که پدافند غیرعامل به‌عنوان شاخص مؤثر و تأثیرگذار در آن حضور پیدا کند.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: ما با این نگاه کار را در زمینه پدافند عیر عامل طی دو سال گذشته شروع کردیم و کمیته‌هایی در این زمینه شکل‌گرفت و احکام این کمیته ها به امضا و تأیید دکتر جلالی و وزیر علوم رسیده است.

وی افزود: موضوع دیگری که ما را واداشته است جدی‌تر نسبت‌به پدافند غیرعامل با تأکید وزیر علوم نگاه کنیم ،حوزه‌های تهدیدات و آسیب‌هایی است که می تواند وزارت علوم و آموزش عالی را درگیر کند.

فامیل کریمی به مانور خوبی که با برخی از دانشگاه‌ها در ارتباط با هکها و حملات سایبری برگزارشده بود اشاره کرد و افزود: در طول دو سال گذشته به جرأت می‌توانیم بگوییم که با اجرای بخشی از دستورالعمل‌های مربوط به پدافند غیر عامل، از حدود ۱۰ الی ۱۲ حملات سایبری به دانشگاه‌ها توانستیم بیش‌ از نود درصد را مهار کنیم.

وی با اشاره به احصاء و فعالیت‌های وزارت عطف در پدافند غیر عامل گفت: ما در دانشگاه‌ها ۲۳ فعالیت احصا کرده ایم که منطبق بر پدافند غیرعامل است و نمی‌تواند جدا از آن باشد.
مشاور وزیر علوم‌ ادامه داد: در پژوهشگاه‌ها حدود ۹ فعالیت، در پارک‌های علم و فناوری ۱۸ فعالیت، در روابط بین‌الملل ۶ فعالیت، در ستاد وزارت علوم ۹ فعالیت و در مجموع ۶۵ فعالیت منطبق با پدافند غیرعامل در طول سال در بطن مأموریت‌های ما در آموزش عالی احصاء شده و در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ما همچنین طراحی و شبیه‌سازی حمله به سایت اصلی دانشگاه تبریز را از صفر تا صد خودمان انجام دادیم کار فنی بسیار خوبی بود، متأسفانه اخیراً یک حمله سایبری نسبت‌به سایت وزارت علوم اتفاق افتاد، آن‌چه که به ما قدرت داد تا آن حمله را مهار کنیم آموزش‌هایی بود که در این عرصه اتفاق افتاده بود.

وی افزود: ما علاوه براین‌که توانستیم ستاد و مجموعه را در زمینه پدافند غیر عامل هماهنگ کنیم شرکت‌های پشتیبانی را نیز پای کار آوردیم و محک خوردند خیلی مواقع حملاتی که انجام می‌شود آسیب‌هایی که می‌بینیم از شرکت‌های پشتیبان است. همچنین قطعی برق ناگهانی را شبیه‌سازی و کاملاً قطع کردیم و نسخه شبیه‌سازی ما با دانشگاه تبریز کم‌تر از دو دقیقه طول کشید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: هر فناوری، نیازمند یک پیوست دانشی پدافند غیرعامل است

سردار غلامرضا جلالی در ادامه این نشست با بیان اینکه رصد تهدیدات یکی از تکالیف جامعه دانشگاهی ماست، گفت: همانگونه که پشت هر یک از این تهدیدات، مطالعه علمی قرار دارد، راهبردهای دفاعی در برابر این تهدیدات نیز باید از دل دانشگاه بیرون بیاید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه همین ترور و شهادت اساتید و دانشمندان ما نشان می دهد که ما در حوزه علمی و دانشی نیز با تهدیداتی مواجهیم، اظهار داشت: نخستین موضوعی که در پدافند غیرعامل باید به آن پرداخت، ارزیابی دارایی هاست، تا مشخص شود کدام یک از دارایی های ما نیازمند اقدامات پدافندی و حفاظتی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به ارائه تقسیم بندی دارایی های کشور پرداخت و توضیح داد: بخشی از دارایی ها، زیرساختهای فیزیکی است. بخشی نیز دارایی های سایبری و بخشی انسانی، و دسته‌ای دیگر معنوی است.

وی با بیان اینکه متناسب با نوع دارایی ها، نوع اقدامات پدافند غیرعامل متفاوت است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راهبرد کشور براساس آیات قرآن و تدابیر مقام معظم رهبری، قوی شدن در حوزه های مختلف است، یکی از بازوهای کمک کننده، قوی شدن کشور در حوزه علم و دانش است. 

جلالی نخبگان و دانشمندان را افسران و فرماندهان عرصه قوی شدن در حوزه علم دانش دانست و گفت: بخشی از تلاش دشمنان ما برای آسیب زدن به این سرمایه های ارزشمند کشور است که باید راهبردها و اقدامات مناسب برای حفظ این سرمایه های ارزشمند اتخاذ و عملیاتی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به همکاری های مشترک این سازمان با دانشگاه های کشور، توضیح داد: در مواجهه با علم و دانش هم باید از منظر تهدیدنگر به موضوع پرداخت و هم باید برای تولید اقتدار از آن بهره برد. 

وی با بیان اینکه تهدیدات انسان‌محور که موضوع پدافند غیرعامل است به علت پویایی و بهره گیری از راهبرد و فناوری از جمله حوزه هایی است که تسلط علمی بر آن دشوار و البته حائز اهمیت است، تصریح کرد: این موضوع هم نیازمند رصد فناوری و هم رصد راهبرد است تا هم با ماهیت تهدید آشنا شویم و هم از منظور و هدف آن مطلع شویم تا بتوانیم در برابر آن راهبرد دفاعی مناسبی به کار بگیریم.

جلالی با بیان اینکه بخشی از فناوری که توسط کشورهای پیشرفته و توسعه‌دهندگان آن تولید و در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد، با هدف اشراف و تسلط است، توضیح داد: درون رگولاتوری بودن، حاکمیت گریز بودن و ملی نبودن از جمله ویژگی های فناوری های به ویژه در بخش سایبری است که این ویژگی ها، به نوعی تهدیدات مستتر در ذات فناوری محسوب می شود اگرچه این امر نافی فرصت ها و خدمات آن نیست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با این شرایط، مطالعه و رصد تهدیدات و مخاطرات هر فناوری قبل از بکارگیری آن یک ضرورت جدی و حیاتی است، خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد که هر فناوری، نیازمند یک پیوست دانشی پدافند غیرعامل است تا در تله اشراف و تسلط نیفتیم. یعنی بهره برداری از فناوری با در نظر داشتن تهدیدات.

وی با بیان اینکه رصد خانه فناوری یکی از ضروریات کنونی است، متذکر شد: همجوشی و ترکیب فناوری ها، پدیده جدیدی است که به ویژه در فضای سایبری با آن روبه رو هستیم. این همجوشی، ده و صدها مدل استفاده و بالطبع آن تهدیدات را با خود به همراه دارد. 

جلالی با بیان اینکه رصد این تهدیدات یکی از تکالیف جامعه دانشگاهی ماست، متذکر شد: همانگونه که پشت هر یک از این تهدیدات، مطالعه علمی قرار دارد، راهبردهای دفاعی در برابر این تهدیدات نیز باید از دل دانشگاه بیرون بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1203448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =