آغاز مرحله جدید رتبه‌بندی معلمان از پایان آبان‌ماه

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فاز جدید رتبه‌بندی معلمان از پایان آبان آغاز می‌شود، گفت: مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها به بنده گفته‌اند، کلاس درس بدون معلم نداریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی صف اول درباره کلاس‌های درس بدون معلم گفت: گزارشی از کلاس‌های درس خالی از معلم در کل کشور نداریم، توجه داشته باشید که دانشگاه فرهنگیان در سال اول فعالیت، ۲۲ هزار نفر دانشجو جذب کرد اما در سال‌های بعد این اتفاق نیفتاد و بعد از ۴ سال ورودی آن به سه هزار نفر کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

صحرایی: ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است

وی افزود: در سال‌های گذشته بین دوگانه تأمین و تربیت معلم اختلاف نظر وجود داشت و این وضعیت باعث کمبود ۷۹ هزار معلم شد همچنین تا سال ۱۴۰۰ همواره استخدام کمتر از بازنشستگی بود همچنین از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانش‌آموزان، سه میلیون نفر افزایش یافت همچنین از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ رتبه بندی معلمان آغاز و بسیاری از معلمان بازنشستگی خود را به مدت دو سال به تاخیر انداختند و در سال ۱۴۰ ۲ بازنشسته شدند، این موارد باعث شد، اول مهر با کلاس‌های درس بدون معلم مواجه شویم.

صحرایی ادامه داد: مهر امسال ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم که ۷۵ هزار نفر از طریق استخدام و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و مابقی با دعوت به کار معلمان بازنشسته و اضافه کار معلمان شاغل تکمیل شد با این حال امسال،
میزان بازنشستگی معلمان از میزان پیش بینی فراتر رفت.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه فرهنگیان در طول سالیان گذشته توسعه می‌یافت می‌توانست سالانه ۴۰ هزار دانشجو معلم جذب کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: در پایان آبان، فاز جدید رتبه بندی یعنی مرحله ارتقا آغاز می‌شود همچنین آیین‌نامه جدید با همراهی معلمان تدوین شده است که متناسب با ویژگی‌های شغل معلمی است با این حال مکلف هستیم اعتراضات متناسب با آیین نامه قبلی بررسی کنیم.تمام اعتراضات بررسی و برای آنهایی که وارد بود اصلاح احکام انجام شد.

برگزاری تکمیل ظرفیت آزمون استخدام دبیر

صحرایی با اشاره به کسب موافقت برای برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت برای آزمون استخدام دبیر گفت: در هر جایی که کلاس درس بدون معلم داشتیم، معاونان، مدیران و کارشناسان ادارات، کلاس‌های درس را اداره کردند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به پرسشی درباره تماس اولیا با این برنامه تلویزیونی و اعلام کلاس‌های درس بدون معلم گفت: بنده یا باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش اعتماد کنم یا تلفن‌هایی که می‌شود، من در گزارش مدیران کل آموزش و پرورش این را دارم که در هیچ منطقه‌ای از کشور کلاس خالی ندارم همچنین به فرض اینکه ۲۰ هزار کلاس درس معلم نداشته باشند اما واقعا از تعداد ۱۰۰ هزار کلاس درس کل کشور، چند درصد می‌شود؟ افرادی که می‌گویند کلاس درس خالی است به آموزش و پرورش شهر خود اطلاع دهند.

وی افزود: برخی می‌گویند در درس فلسفه معلم نداریم اما درس دو یا چهار واحدی را باید معلمان دیگر آموزش دهند و الزاما معلم تخصصی نداریم یا در مواردی ممکن است، معلمی به دلیل بیماری از کلاس درس خارج شود و کلاس بدون معلم شود.

صحرایی با تاکید بر اینکه در شهر تهران مشکل شدید کمبود معلم داریم،گفت: امسال ۶۵۰۰ معلم جدید استخدام کردیم و در هیچ سالی این تعداد جذب معلم نداشتیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت آموزش و پرورش سامانه پیامکی و تلفنی برای آنکه والدین بتوانند کلاس‌های درس بدون معلم را گزارش دهند، در اختیار ندارد؟ گفت: حداقل الان حفظ نیستم، امسال ۵۰ هزار معلم جدید استخدام کردیم که در هیچ سالی اینگونه نبوده است.

لغو استخدام در صورت شرکت نکردن در دوره آموزشی

صحرایی درباره برگزاری دوره آموزشی معلمان جدید الاستخدام عنوان کرد: افرادی که از طریق آزمون استخدامی به شغل معلمی وارد شدند باید به میزان یک سال دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند اما در تمام سال‌های گذشته این موضوع محقق نشد،دوره‌های آموزشی معلمان جدید اکنون همزمان با تدریس آنها در حال برگزاری است و در روزهای پنجشنبه و جمعه این دوره را طی می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند استخدام آنها ابطال می‌شود.

صحرایی درباره حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی بیان کرد: این موضوع از مطالبات رهبر انقلاب و والدین است اما باید توجه داشت که چاپ کتاب‌های درسی فرایندی زمان بر است و اکنون دو ماه است که چاپ کتاب‌های درسی مهر ۱۴۰۳ آغاز شده است.

وی افزود: برای حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی بت تدوین چارچوب کتاب‌های درسی جدید نیاز است تا بدانیم دانش‌آموز در پایان پایه اول دبستان، باید به چه اهدافی دست یابد، اکنون چارچوب مرحله اعتبار یابی، نهایی شده است و پس از آن چاپ کتاب‌های درسی جدید آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در داخل مدارس دولتی باید تنوع کم شود، گفت: باید سه دسته مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رای دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه دهم عنوان کرد: در آیین نامه ذکر شده است که دانش آموزان متقاضی در آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد شرکت و در صورت قبولی تا پایان پایه دوازدهم به تحصیل خود ادامه می‌دهند اما رای دیوان عدالت اداری تاکید دارد که برای ورود به پایه دهم مجدد آزمون برگزار شود.

تقاضا از رئیس قوه قضائیه برای ورود به آزمون سمپاد

صحرایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برای ورود دانش‌آموزان متقاضی به مدارس سمپاد از پایه دهم، آزمون تکمیل ظرفیت داریم، بیان کرد: از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم به موضوع ورود و در رای صادر شده تجدید نظر کنند؛ به نظر می‌رسد رای دیوان عدالت، عطف به ما سبق نمی‌شود و مشمول پذیرفته شدگان جدید شود البته بررسی این موضوع را به معاونت حقوقی آموزش و پرورش واگذار کردم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل دو میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مطرح کرد: بر خلاف دولت گذشته، این دولت به دنبال تقویت مدارس دولتی است هم اکنون تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در نفرات برتر کنکور در مقایسه با دانش‌آموزان مدارس عادی تفاوت معنا داری ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۶۰۰ هزار کلاس درس کشور، ۱۷۶۰۰ کلاس بیش از ۴۰ دانش‌آموز دارند،گفت: ۵۰۵ مدرسه یک نفره و ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش‌آموز داریم البته مدارس غیردولتی در مناطق پرتراکم به ما کمک می‌کنند.

صحرایی با اشاره به اینکه هیچ اشتهایی برای دادن مجوز تاسیس مدارس غیردولتی نداریم، هر چند وجود این مدارس برای ما لازم است اما کیفیت را بررسی خواهیم کرد، گفت: در برخورد با تخلفات کوتاهی نمی‌کنیم و امسال با ۱۰۰۰ هزار مدرسه غیردولتی به شکل تذکر و عزل مدیر برخورد کردیم.

وی ادامه داد: برخی والدین در شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهند فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند چون دانش‌آموز را تا ساعت ۴ نگه می‌دارند و امکانات بیشتری ارائه‌ می‌دهند البته متقدم باید ظرفیت مدارس دولتی را به حدی بالا ببریم که دغدغه اینکه امسال فرزندم را کجا ثبت‌نام کنم برای والدین وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =