تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز استانی با ریاست دانشگاه مادر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز استانی با ریاست دانشگاه مادر هر استان و با دبیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و مشارکت دیگر دستگاه‌های علم و فناوری خبرداد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جلسه افتتاحیه هیأت‌های اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر و معاونین ستاد علم و فناوری و روسای دانشگاه‌های مادر استان‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

ضرورت بازخوانی جنایت‌های آمریکا و نظام سلطه توسط نسل جدید

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این جلسه با تأکید بر نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیات‌های اندیشه‌ورز استانی که با ریاست دانشگاه مادر هر استان و با دبیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و مشارکت دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌های علم و فناوری استان تشکیل می‌شوند، هفت محور اساسی را باید در دستور کار خود قرار دهند که تدوین نظام مسائل علم و فناوری استان و اولویت‌بندی آن، یکی از این مسائل است.

وی افزود: ارائه پیشنهادها برای ایجاد دانشکده‌ها و رشته‌ها مطابق با نیازها و اولویت‌های استانی یا پیشنهاد ایجاد ظرفیت‌های مناسب با نیازها مطابق با شرایط بومی هر استان از موضوعات مورد توجه در این محور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مدل حکمرانی شبکه‌ای برای تصویب اسناد ملی و تشکیل میزهای تخصصی برای تدوین پیش‌نویس‌های این اسناد در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است گفت: مشارکت در تدوین اسناد و سیاست‌های علم و فن‌آوری کشور همچنین حضور اساتید شاخص و نخبگان استانی در میزهای تخصصی ستاد علم و فن‌آوری نیز از مواردی که است که باید مورد توجه این هیات‌های اندیشه‌ورز قرار گیرد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین برش‌های استانی برای اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور را مهم دانست و مراکز اجرایی این مصوبات در استان‌ها را دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌ها اعلام کرد و گفت: نقشه جامع علمی کشور، با نگاه برنامه‌ای تدوین شده است اما در برش استانی، باید نقشه جامع علمی کشور، پروژه‌محور باشد تا شاهد اجرایی شدن آن باشیم. این هیئت‌های اندیشه‌ورز، باید تدوین برش‌های استانی را مطابق با ظرفیت‌ها در هر استان در دستورکار خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه توجه به مقوله‌های فرهنگی در کنار توسعه علم و فن‌آوری را نیز موضوعی دانست که نباید از آن غفلت کرد و گفت: علم بدون فرهنگ شکل نمی‌گیرد و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در مراکز آموزش عالی، می‌تواند از آسیب‌های فرهنگی جلوگیری کند و روسای دانشگاه‌های کشور، قطعا این نکته در فعالیت‌های خود در نظر خواهند داشت.

وی گفت: روسای دانشگاه‌های مادر در استان‌ها، شناخت خوبی نسبت به مسائل استان‌ها دارند و بر همین اساس نیز پایش، رصد، ارزیابی و گزارش وضعیت شاخص‌های علم و فن‌آوری در استان‌ها همچنین راهبری و نظارت بر اجرای مصوبات شورا در استان‌ها و تلاش برای گفتمان‌سازی و تبیین و ترویج اسناد و مصوبات شورا دراستان‌ها نیز از وظایف دیگر این هیئت‌های اندیشه‌ورز تعریف شده است و در این تلاش‌ها، باید همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور، برای تدوین سیاست‌ها و راهبردهای علم و فن‌آوری استفاده شود.

هیئت‌های اندیشه‌ورز با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان تشکیل می‌شود

رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فن‌آوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، استفاده از ظرفیت نخبگان، خبرگان و اساتید مراکز آموزش عالی کشور از اهداف این هیئت‌های اندیشه‌ورز اعلام کرد و گفت: استفاده از توانایی و قابلیت‌های بومی برای فعالیت‌های ملی و تدوین اولویت‌های در موضوعات علمی و فناوی مطابق با ظرفیت‌های استانی و نقش شخصیت‌های علمی استان در روزآمد کردن نقشه جامع علمی کشور نیز از نکات مورد توجه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی باید باشد.

در انتهای این مراسم، روسای دانشگاه‌های مادر استان‌های سراسر کشور، به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

هیات‌های اندیشه‌ورز استانی با هدف تمرکززدایی، حکمرانی شبکه‌ای و مسئله محور، استفاده بهتر از ظرفیت‌ها مبتنی بر آمایش سرزمین، نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علم، آموزش عالی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تشکیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1205464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =