حذف رشته‌های تکراری بین دانشگاه‌های وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت/ نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی اعلام شد

«حذف رشته‌های تکراری بین دانشگاه‌های وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت، تدوین آیین‌نامه ارتقای اساتید با درنظرگرفتن تفاوت رشته‌های تحصیلی و لغو آزمون زبان در برخی از حوزه ها به دلیل تعداد کم متقاضیان» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «حذف رشته‌های تکراری بین دانشگاه‌های وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت، تدوین آیین‌نامه ارتقای اساتید با درنظرگرفتن تفاوت رشته‌های تحصیلی و لغو آزمون زبان در برخی از حوزه ها به دلیل تعداد کم متقاضیان» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

بیشتر بخوانید:

تخلف دانشگاه بیرجند در کسر موظفی تدریس اعضای هیئت علمی

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته ایران و جهان در هفته گذشته می‌توان به «معرفی و رونمایی از کتب جدید دروس معارف، حضور ۳۱ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های آسیا «کیواس» و پایان مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳» اشاره کرد.

در ادامه مهم‌ترین عناوین هفته گذشته آموزش عالی آورده شده است:

حذف رشته‌های تکراری بین دانشگاه‌های وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: احکام مختلفی پیرامون جهش علمی، ساماندهی آموزش عالی، حذف رشته‌های تکراری بین دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و... از جمله موارد مذکور است. ضمن اینکه طرق رسیدن به این اهداف بلند نیز از همین ابتدا به شکل شفافی تبیین شده و نگاه راهبردی بر آن حاکم است.

وی افزود: مسیر جذب اساتید نیز با نگاه تسهیل کردن کار آن‌ها در حال بازنگری است. در این بازنگری گلوگاه‌هایی که در کار وقفه ایجاد می‌کرد همچنین بوروکراسی غیرضروری در مسیر جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را حذف خواهیم کرد تا در کمترین زمان، اما با دقت نظر کافی مسیر جذب طی شود.

دانشگاه‌های غیردولتی می‌توانند هیئت علمی پیمانی جذب کنند

محمد خلج امیر حسینی رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با اشاره به ابلاغ دو مجوز جدید جذب به دانشگاه‌ها گفت: قبلاً دو مجوز از هیأت عالی جذب دریافت کرده بودیم که به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: در فرایند جذب اعضای هیأت علمی معمولاً سه نفر در هر کد رشته محل به عنوان رقیب برای پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و از میان این سه نفر یک نفر به عنوان عضو هیأت علمی پذیرش می‌شود، براساس مجوز مرکز جذب دو نفر رقیب دیگر که در اولویت جذب قرار نمی‌گیرند اگر حد نصاب‌های حداقلی علمی و عمومی را داشته و تحقیقات و استعلامات آنها مثبت باشد، دانشگاه‌های دولتی می‌توانند از این افراد به عنوان حق التدریس استفاده کنند، اکنون این شرایط آماده شده و اسامی این افراد در سامانه جذب موجود و دانشگاه‌ها می‌توانند این افراد را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مجوز دیگری که از هیأت عالی جذب دریافت کرده ایم این است که دانشگاه‌های غیر انتفاعی غیردولتی می‌توانند از بین افراد مذکور کسانی را که تمایل دارند به عنوان هیأت علمی پیمانی جذب کنند.

تدوین آیین‌نامه ارتقای اساتید با درنظرگرفتن تفاوت رشته‌های تحصیلی

محمد جواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی با اشاره به تدوین آئین‌نامه جدید ارتقا اساتید با ویژگی‌های علوم انسانی گفت: پیشنهادات وزارت علوم در خصوص آئین نامه ارتقا اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.اکنون میز آئین نامه ارتقا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در حال بررسی آئین نامه ارتقا جدید هستیم، یک ویژگی آئین‌نامه ارتقای جدید این است که راه‌های متفاوتی برای ارتقا در نظر گرفته است.

وی افزود: ممکن است یک فرد از نظر آموزشی، فرد دیگری از نظر فناوری و یا پژوهشی قوی باشد لذا آئین‌نامه جدید فقط پژوهش محور نخواهد بود، آئین‌نامه راه‌های متفاوتی را برای ارتقا پیش بینی کرده است.

حضور ۳۱ دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌های آسیا «کیواس»

رتبه‌بندی جهانی کیو اس (QS ) فهرست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. در رتبه بندی دانشگاهی QS آسیا در سال ۲۰۲۴، تعداد ۸۵۶ دانشگاه از آسیا گنجانده شده اند.

دانشگاه پکن به عنوان بهترین دانشگاه در منطقه با امتیاز عالی در صدر این رتبه بندی قرار دارد.

در رتبه‌بندی دانشگاه QS آسیا امسال می‌توان مناطق فرعی نیز مشاهده کرد: آسیای مرکزی (از جمله قزاقستان و ازبکستان) آسیای شرقی (شامل سرزمین اصلی چین، ژاپن و کره جنوبی) آسیای جنوب شرقی (شامل مالزی، سنگاپور و تایلند) آسیای جنوبی (از جمله هند و پاکستان).

معرفی و رونمایی از کتب جدید دروس معارف

حمزه شریفی دوست مدیر امور دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها در آیین رونمایی و معرفی کتب جدید دروس معارف گفت: در رونمایی امروز سه بخش کتاب داریم که در بخش اول کتب پرسش محور و در بخش دوم کتب اندیشمندان موفق و در بخش سوم کتب موسمی را خواهیم داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: کتب پرسش محور شامل ۸ عنوان در ۶ گرایش است. در گرایش اندیشه ای دو عنوان کتاب داریم و در گرایش تاریخ دو عنوان کتاب را داریم. در بخش اخلاق یک عنوان کتاب و در موضوع انقلاب و تفسیر موضوعی و دانش خانواده و جمعیت هم یک عنوان کتاب را خواهیم داشت.

اخبار آزمونی هفته گذشته

اعلام نتیجه نهایی رشته‌های دارای مصاحبه و گزینش کنکور ۱۴۰۲

اسامی پذیرفته شدگان نهایی برای آن دسته از داوطلبانی که در زمان اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای آنها یکی از کدهای مندرج در جدول زیر اعلام شده است، در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

به دنبال اطلاعیه مورخ ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ سازمان سنجش در خصوص آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که به جای کد قبولی برای آنها کد ۲ رقمی اعلام شده بود و برای انجام مراحل مصاحبه رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌های مندرج در جدول پیوست اقدام کرده‌اند، نتیجه مراحل مصاحبه افراد از سوی مؤسسات یا ارگان‌های ذیربط، اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی این رشته‌ها بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفته است.

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی

اسامی پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته های تخصصی دندانپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است.

پذیرفته شدگان لازم است جهت ثبت نام، بر اساس رشته و دانشگاه محل قبولی، اصل، کپی و اسکن مدارک مورد نیاز را آماده و طبق روش و زمانبندی که در سامانه اینترنتی دانشگاه محل پذیرش اعلام می شود، عمل کنند.

نظر به این که زمان و نحوه ثبت نام در سامانه اینترنتی دانشگاه ها اعلام می شود، پذیرفته شدگان پیش از مراجعه حضوری به دانشگاه های محل قبولی، باید از روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ به سامانه های مذکور مراجعه کنند.

پایان مهلت ثبت‌نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۳

هر داوطلب بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ کند.

متقاضیان لازم است ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ و اطلاعیه اعلام شرایط و ضوابط ثبت‌نام را که از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر شده است را به دقت مطالعه کنند و در صورت واجد شرایط بودن، کارت اعتباری ثبت‌نام را خریداری و اقدام به ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام بیش از ۴۷۵ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳

علیرضا کریمیان مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ از یکشنبه ۷ آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و پس از تمدید مهلت ثبت نام، این فرصت ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

وی افزود: در نهایت بیش از ۴۷۵ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ثبت نام کرده‌اند. فرصت دیگری برای ثبت نام در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ پیش بینی نشده است.

انتشار تقویم سال ۱۴۰۳ آزمون‌های علوم پزشکی

مرکز سنجش آموزش پزشکی تقویم آزمون های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر اساس این تقویم آزمون دستیاری دوره پنجاه و یکم در روز ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می شود.

از دیگر آزمون های مهم می توان به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی در روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی علوم پایه پزشکی، بهداشت و دندانپزشکی (Ph.D) در ۱۰ آبان ۱۴۰۳ اشاره کرد. برای مشاهده جدول آزمون‌ها به اینجا مراجعه کنید.

لغو آزمون زبان در برخی از حوزه ها به دلیل تعداد کم متقاضیان

سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) سازمان امور دانشجویان در اطلاعیه‌ای خطاب به داوطلبان آزمون زبان msrt در ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: به‌علت به حد نصاب نرسیدن تعداد متقاضیان ثبت‌نام شده در حوزه‌های (شیراز، قم، کرمان، اردبیل، خرم‌آباد، بندرعباس، رشت) ثبت‌نام داوطلبان فوق به تاریخ ۲۴ آذرماه درهمان حوزه ثبت‌نام شده انتقال داده شد.

سازمان امور دانشجویان پیش ازاین اعلام کرده بود: آزمون زبان msrt در آبان ماه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و ثبت نام آن از روز سه شنبه مورخ ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت.

پایان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت ارشد پزشکی ۱۴۰۲

ثبت نام پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ١۴٠٢ از امروز ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود. پذیرفته شدگان تا ۲۳ آبان ۱۴۰۲ فرصت دارند به سامانه اینترنتی دانشگاه محل قبولی مراجعه کنند.

عدم ثبت نام هر یک از پذیرفته شدگان در تاریخ‌های مقرر تعیین شده توسط دانشگاه، به منزله انصراف بوده و هیچگونه درخواستی در این مورد پذیرفته نخواهد شد.

همانگونه که طی بند ٣ اطلاعیه ۱۵ و ۱۶ مرکز سنجش آموزش پزشکی درباره آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ١۴٠٢ اعلام شده، زمان شروع تحصیل توسط دانشگاه پذیرنده مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =