نتانیاهو ادامه جنگ را برای بقای سیاسی خود ضروری می‌داند / بهره‌برداری جریان چپ اسرائیل از شرایط با هدف بازگشت به قدرت

تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به نگرانی نتانیاهو مبنی بر سقوط کابینه رژیم صهیونیستی و حتی پایان یافتن عمر سیاسی خود، اظهار کرد: برآورد نخست وزیر فعلی و تندروهای کابینه او این است که تمدید آتش‌بس به سقوط آنها منجر خواهد شد و از همین‌رو خواهان ادامه جنگ هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در پی فشار افکار عمومی و تلاش برخی کشورهای منطقه به ویژه قطر در نهایت دو طرف درگیر در جنگ غزه آتش‌بس موقت چهار روزه را پذیرفتند. طبق مفاد مورد تایید آتش‌بس مذکور، ۱۵۰ اسیر فلسطینی با ۵۰ صهیونیست مبادله و همزمان کاروان کمک‌های غذایی و پزشکی به نوار غزه ارسال خواهد شد. با توجه به حجم بی‌سابقه جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار بیش از 15 هزار فلسطینی در حدود کمتر از 50 روز، برخی کارشناسان معتقدند که برای رسیدگی بهتر به مردم غزه این آتش‌بس باید تمدید شود. همزمان برخی رهبران سیاسی نیز با استقبال از این مسئله خواهان تمدید آن شده‌اند. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی احتمال تمدید آتش‌بس یا تداوم جنگ پرداخت.

بیشتر بخوانید:

تسلط اسرائیل بر غزه و نابودی حماس غیرممکن است / افزایش حساسیت جهانی نسبت به مسئله فلسطین

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- فکر می‌کنید آتش‌بس در غزه ادامه خواهد داشت و یا جنگ مجددا آغاز می‌شود؟

اسرائیل به تداوم جنگ اصرار دارد، برای اینکه قبول آتش بس را به معنای شکست خود می‌داند. اسرائیل در حال حاضر توسط افکار عمومی و جامعه جهانی به شدت تحت فشار و محکومیت است. اگر آتش بس را بپذیرد و اجازه تمدید آن را صادر کند، این گونه تعبیر خواهد شد که اسرائیل آتش بس را پذیرفته بدون اینکه به اهدافی که در ابتدای جنگ برای خود تعریف کرده بود -از جمله نابودی حماس- برسد. همچنین اسرائیل آن بازدارندگی که در مقابل فلسطینیان تصور می‌کرد را از دست داده و در حال حاضر نمی‌خواهد به راحتی تسلیم این واقعیت شود. در عین حال که به دلیل کشتار بی‌رحمانه‌ای که علیه شهروندان عادی فلسطینی در غزه مرتکب شده به شدت از سوی افکار عمومی جهان تحت فشار است.

از سوی دیگر ممکن است تجربه ایهود اولمرت بعد از جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان که بعد از قبول آتش‌بس به سقوط دولت او منجر شد، این بار نیز تکرار شود و دولت بنیامین نتانیاهو سقوط کند. به ویژه که در حال حاضر او از سوی افکار عمومی داخل اسرائیل به شدت تحت فشار است و به دلیل لایحه اصلاحات قضایی از سوی جامعه مدنی و افکار عمومی داخلی اسرائیل مورد غضب است. بنابراین او نیز نمی‌خواهد آتش بسی را بپذیرد که به سقوط دولت او منجر شود که این بار اگر سقوط کند احتمالا مجبور خواهد شد برای همیشه از صحنه سیاسی اسرائیل کناره‌گیری کند. نکته سوم، وجود گروه‌های به شدت افراطی در دولت نتانیاهوست.

آنها همچنان از توحش و افراط در استفاده از سلاح و خشونت اصرار دارند. در حالی که نتانیاهو آتش بس را بپذیرد احتمال اینکه با واکنش تند آنها مواجه شود بسیار است، در این صورت اگر آنها از دولت او خارج شوند ممکن است دولت نتانیاهو سقوط کند. برای همین است که می‌بینیم اعضای دولت اسرائیل می‌گویند بعد از آتش بس چهار روزه مجددا به جنگ رو خواهند آورد و به نبرد ادامه خواهند داد. اینکه آتش‌بس موقت به آتش‌بس دائم یا طولانی مدت تبدیل شود، در حال حاضر به این منوط است که جامعه غربی و عربی چقدر بتوانند به دولت نتانیاهو فشار بیاورند و اراده خود را بر او تحمیل کنند، در غیر این صورت او و کابینه‌اش به دنبال پایان دادن به جنگ نیستند.

- موج بی‌سابقه‌ای از تنفر از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی در سرتاسر جهان شکل گرفته است. به نظر شما این امر چه تاثیری بر آینده این رژیم خواهد گذاشت؟

رژیم صهیونیستی در حال حاضر به مثابه بچه لوسی شناخته می‌شود که بزرگترهایش (غربی‌ها) او را لوس بار آورده‌اند و این رژیم از این موضوع سوء استفاده می‌کند و هر کار که می‌خواهد انجام می‌دهد. از این رو انزجار افکار عمومی از اسرائیل تداوم خواهد داشت. بی‌شک این انزجار بر آینده سیاسی اسرائیل تاثیرگذار است. احتمالا جریان چپ اسرائیل بتواند از این فضا بهره‌برداری کند و بعد از مدت‌ها مجددا به صحنه بازگردد. همچنین احتمال اینکه جریان‌های جدیدی شکل بگیرد و وارد عرصه سیاسی اسرائیل شوند نیز وجود دارد. مثل اتفاقی که بعد از شکست اسرائیل در برابر حزب الله لبنان در سال 2006 اتفاق افتاد.

- به نظر می‌رسد پس از جنگ غزه مسئله عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی به طور کامل متوقف شده است. تحلیل شما چیست؟

این روند به طور کامل متوقف نشده، اما قطعا با چالش‌های جدیدی مواجه شده است. به نظر می‌رسد دولت عربستان تا دستاوردی ملموس و مهم در جهت استقلال فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به دست نیاورد جرات نیابد با اسرائیل عادی سازی کند. وضعیت عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل با هر کشور دیگر عربی متفاوت است. عربستان تاثیرگذارترین کشور عربی در زمینه اقتصاد و انرژی است، همچنین به دلیل میزبانی از اماکن متبرکه مجبور است جنبه دینی دفاع از فلسطینیان را همیشه مد نظر داشته باشد، برای همین به این آسانی نمی‌تواند از در آشتی با اسرائیل در آید. آن هم در وضعیت فعلی که اسرائیل به دلیل جنایت هایش در نوار غزه در منفورترین دوره تاریخی‌اش طی حداقل دو دهه اخیر به سر می‌برد.

- آینده مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی از نظر شما به کجا خواهد رسید؟

این مناقشه ادامه خواهد داشت. چه جنگ پایان یابد چه نیابد. در اسرائیل اراده‌ای برای حل بحران فلسطین وجود ندارد. اسرائیلی‌ها با تمامی احزابشان از بدو تاسیس این رژیم تا کنون همواره به دنبال راهی برای فرار از حل مساله خود با فلسطینیان بوده‌اند. حتی میانه‌روترین آنها نیز به مصالحه با فلسطینیان تن نداده است. الآن که وضعیت صلح بیش از هر زمانی دور از دسترس است. چرا که به دلیل شهرک‌سازی‌های بی‌ضابطه اسرائیل در مناطق فلسطینی نشین عملا راهی برای پایان دادن به اختلافات اسرائیل و فلسطین از راه‌های مسالمت آمیز مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =