آمایش سرزمینی و ماموریت‌محور کردن دانشگاه، راهکار حل بیکاری فارغ التحصیلان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی راهکار موثر برای حل مشکل بیکاری دانشجویان را طرح آمایش و ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها، و نیز برگزاری یک محیط تعاملی بین صنعت منطقه و دانشجو عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه فرامتن شبکه افق به مناسبت روز دانشجو میزبان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بود. دکتر محمد مهدی طهرانچی در ابتدا با اشاره به تاریخچه ماهیت دانشگاه در طول زمان گفت: دانشگاه در ابتدا بدون توجه به کارکرد و ماهیت واقعی آن وارد کشور ما شده است. نگاهی که آن زمان نسبت به دانشگاه وجود داشت پرورش یک سری نیروی دارای مدرک روز برای نظام اداری کشور و یا اعزام به غرب بود.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌های ما در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفته‌اند

وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی در این رویه تغییرات زیادی به وجود آمد. اگرچه امروزه در حوزه دانشگاه بیشتر به تربیت پژوهشگر دقت کردیم، درنتیجه فردی که در دانشگاه‌های حوزه علوم تربیت شده، بلافاصله برای کار در موسسات تحقیقاتی غرب پذیرفته می‌شود ولی همان شخص را برای کار به شرکت‌ها نمی‌برند.

طهرانچی تصریح کرد: سال ۶۴ ما دو نظام پزشکی و غیر پزشکی داشتیم. نظام پزشکی ما، نظامی بود که پایه-عرصه داشت. دانشجویان پایه را در دانشگاه پزشکی می‌خواندند و عرصه را تا سطح تخصص در بیمارستان تجربه می‌کردند. پس از جدا شدن نظام پزشکی، در حوزه علوم فقط به اطلاعات بسنده شد. حتی دانشجویان مهندسی هم عرصه پیدا نکردند و صرفاً بر پایه تکیه ورزیدند. در نتیجه در حوزه مهندسی صرفاً «پژوهشگر مهندسی» تربیت می‌شد و نه یک مهندس حرفه‌ای.

وی اضافه کرد: نوع تربیت نظری-پایه که طبق آن حتی دروس آزمایشگاهی هم به صورت نظری به دانشجویان ارائه می‌شود، باعث شد که ارتباط آنان با جهان واقع قطع شود و بعد از مدتی صنعت چیزی را بخواهد و دانشگاه چیز دیگری بگوید.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت علوم در حوزه آموزش، سطح اشتتغال به کار دانشجویان دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای در سال ۹۶-۹۷ بعد از ۴ سال ۲۱ درصد بوده است دانشگاه‌های حوزه وزارت علوم ۳۳ درصد و دانشگاه‌های حوزه پزشکی ۶۵ درصد. این آمارها نشان می‌دهد که حتی تربیت تکنسین‌گرا هم در کشور ما پاسخگو نبوده است. چون ما برای تکنسین‌ها مربی لازم را تربیت نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند مهارت‌های فردا هستیم نه مهارت‌های دیروز چراکه جامعه به شدت در حال متحول شدن است.

طهرانچی درباره اهمیت دانشگاه تاکید کرد: با وجود تحولات اجتماعی فناورانه، نمی‌توان گفت ما به علم، دانشگاه و تحصیلات عالی برای مواجهه با مشاغل فردا که فناوری در آنها نقش جدی دارد، نیازی نداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه حاضر به درک مسئله صنعت و اشتغال نیست و متناسب با آن آرایش نگرفته است لذا جوانان ما تصور میکنند دانشگاه فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر محتوای درسی، روش هم غلط است. در گذشته برای دانش آموزان طرح کار وجود داشت. در دانشگاه دانشجویان را از محیط واقعی زندگی جدا نگه می‌داریم و ناگهان وارد بازار کار می‌کنیم.

نیازمند بازنگری در اندیشه و شیوه‌های آموزش هستیم

طهرانجی درباره راهکار این معضل نیز گفت: ما نیازمند یک بازنگری در اندیشه، رفتار و شیوه‌های آموزش هستیم و نیازمند این هستیم که از موفقیت‌های بخش آموزش پزشکی در داشتن نظام پایه-عرصه در نظام مهندسی هم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مطالبه از سوی مردم و برنامه‌هایی مثل چنین برنامه‌هایی ادامه دار باشد این حرکتی که شروع شده است، ادامه دار خواهد بود.

طهرانچی تصریح کرد: وقتی به آمار دانشجویان نگاه می‌کنیم صرفاً با اقبال اجتماعی نمی‌توان دانشجو تربیت کرد چون اقبال اجتماعی مربوط به موفقیت یک رشته در دیروز است. ما باید متناسب با فردا کار کنیم.

وی افزود: طبق آمارها، در دوره‌ای تحولات اجتماعی به شدت بر روی مسائل شغل اثرگذار بود مثلا وقتی ساخت و ساز در کشور خیلی بالا بود رشته عمران رونق گرفت. نمونه دیگر این مسئله رشته کامپیوتر و تربیت بدنی است.بخشی از این این جا به جا شدن‌ها تابع سبک زندگی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما شاخصی داریم به نام مطلوبیت آمایشی. طبق این شاخص باید به مشخصات و زیست بوم هرسرزمین دقت شود. به عنوان مثال رشته ای مثل شیلات را باید در استانهای گیلان، مازندران، هرمزگان، بوشهر و جنوب سیستان و بلوچستان جدی بگیریم.

وی درباره هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان پیش از ورود به دانشگاه اظهار کرد: مشاوره‌ها اصلا به شغل اهمیتی نمی‌دهند و با توجه به رتبه انتخاب رشته می‌کنند.

وی افزود: زمینه‌های استعداد افراد باید در آموزش و پرورش کشف بشود. بدترین وضعیت این است که کسی تا پایان کارشناسی درس بخواند و بعد بفهمد به درد آن رشته نمی‌خورد.

وی درباره فشارهای اجتماعی غلط از سوی خانواده‌ها نیز گفت: باید خانواده‌ها را توجیه کنیم که همه نباید پزشک بشوند. البته امروزه شرایط از این نظر بهتر شده است.

وی ادامه داد : هنوز نتوانستیم کارکردهای صحیحی از عملکرد دانشگاه‌های حوزه غیر پزشکی به دست بیاوریم؛ به عنوان مثال امروزه به طور جدی به برخی رشته‌های مهندسی نظیر رشته معدن نیاز داریم اما رغبتی نسبت به آن وجود ندارد. ما یک کشور معدنی هستیم اما این رشته در کارشناسی و کارشناسی ارشد تعطیل است. درباره رشته کشاورزی هم به همین شکل است. معیشت ۴.۵ الی ۵ میلیون خانوار با کشاورزی است ولی دانشجویان کشاورزی ما بسیار کم اند. در ابتدای ورود ما به دانشگاه آزاد اسلامی ، تعداد دانشجویان کشاورزی ۷ هزار نفر بود و امروزه این تعداد به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

وی افزود: کشاورزی امروزه به شدت فناور محور شده است و به طور مثال محصول دانشگاه مطابق فناوری‌های موجود در یک گلخانه نیست. اینها باعث می‌شود که ما نتوانیم در هدایت دانایی به سمت توانایی موفق باشیم.

وی در ادامه حذف رشته‌های علوم پایه را خسران آور توصیف کرد و گفت: حضرت آقا میفرماید رشته‌های علوم پایه سرمایه است و رشته های مهندسی مثل پول در جیب است. کشوری که علوم پایه خود را جدی نگیرد از سرمایه تهی می‌شود. امروزه وقتی از هوش مصنوعی، کامپیوترهای کوآنتومی، رمز و ... صحبت میکنیم بلاشک به ریاضیات و فیزیک بسیار قوی نیاز داریم. اگر در حوزه علوم پایه از دانشجویان حمایت نکنیم دچار خسران بزرگ خواهیم شد. البته غرب هم در این حوزه دچار مشکل است.

طهرانچی درباره لزوم هدایت شغلی در دانشگاه گفت: ما در دانشگاه آزاد این کار را شروع کرده‌ایم و با تماسی که با صنعت هر شهری داریم محل هایی را برای مراجعه دانشجو در شهرهای مختلف به صنعت فراهم کرده‌ایم.طی این تعامل صنعت و دانشجو وارد گفت و گو میشوند و درنهایت یک انتخاب دوسویه شکل میگیرد.

وی در پایان راهکار موثر برای حل مشکل بیکاری دانشجویان را طرح آمایش و ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها، و نیز برگزاری یک محیط تعاملی بین صنعت منطقه و دانشجو عنوان کرد.

کارآموز خبرنگاری: فرگاه افشار

انتهای پیام/

کد خبر: 1209869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =