آخرین وضعیت پرداخت بدهی دانشگاه تهران به پایگاه‌های علمی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: بخشی از بدهی برخی پایگاه‌های اطلاعات علمی مانند سیج Sage و پروکوئست ProQuest پرداخت شد.

مهدی فکور ثقیه معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قطع دسترسی پژوهشگران ایرانی به پایگاه‌های اطلاعات علمی جهان، اظهار کرد: اخیرا مبلغی را به چند پایگاه اطلاعاتی مانند سیج Sage و پروکوئست ProQuest که بدهی کمتری داشتیم، پرداخت کردیم. این بدهی‌ها از سال ۱۳۹۷ باقی مانده بودند و پس از آن ما قرارداد جدیدی نتوانستیم ببندیم. بخشی از پایگاه اطلاعاتی Sage که برای علوم اجتماعی و رفتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

بدهی ۱۵۰ میلیون دلاری ایران به پایگاه‌های اطلاعات علمی

وی افزود: ما در تلاش هستیم که حسن نیت خود را به این مراکز نشان دهیم که تصور نکنند ما قصد پرداخت بدهی را نداشتیم. آن‌ها هم می‌بینند که ما برای پرداخت قرض خود تلاش می‌کنیم. البته کلان بدهی‌ها هنوز باقی مانده است و امیدواریم که وزارت علوم با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد، این بدهی را پرداخت کند.

فکور خاطرنشان کرد: با پرداخت بخشی از بدهی، از پایگاه‌ها خواسته‌ایم که با ما همکاری کنند. در این راستا باید کنسرسیوم‌ها برای کل کشور شکل بگیرد و همه بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم. به طوری که لازم نباشد هر دانشگاه به صورت محلی پیگیر این موضوع نباشد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از موانع در مسیر دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی، سیستم پرداخت است. برخی از شرکت‌ها، موسسه‌ای را معرفی می‌کنند و ما در مکاتبه با آن موسسه برای پرداخت بدهی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور مبلغ بدهی ایران به پایگاه‌های اطلاعات علمی را ۱۵۰ میلیون دلار دانست و گفت: هیئت دولت مصوب کرد که مبلغ بدهی به این پایگاه‌ها پرداخت شود. این مبلغ حداقل پولی است که برای برقراری دسترسی به آن نیاز داریم. بانک مرکزی موظف شده است که این مبلغ را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =