واکنش اسلامی به ادعاهای گروسی در خصوص عدم پذیرش برخی بازرسان آژانس توسط ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نه تنها وزیر صهیونیستی غزه را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد بلکه آنها ایران را هم تهدید کردند. ما با نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم باید به آنها تذکر بدهند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز (سه شنبه) در مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه رادیوداروها ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهارداشت: به لطف الهی همکاران ما در سازمان انرژی اتمی فرایند تحقیقات رادیوداروها را با ظرفیت هوشمندانه‌ای که صورت گرفت به نتیجه رساندند. این موضوع قابل اهمیت است اکه وعده‌ای که سال گذشته همین ایام اعلام کردیم محقق شد.

بیشتر بخوانید:

اسلامی: سایت مورد نظر آژانس انرژی اتمی معدن متروکه است

وی گفت: دو نکته کلی وجود دارد یکی اینکه اثر بخشی رادیوداروها در بخش درمانی قابل توجه است و نکته دوم دقت و قدرت تشخیص آنهاست که بتوانند ضایعات را بهتر نشان‌دهند. در حال حاضر ۵۰ نوع رادیودارو در سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود و در حدود ۲۱۰ مرکز درمانی استقاده می‌شود و برخی دیگر در فرایند بالینی قرار دارند که به محض اتمام این فرآیند در معرض تولید قرار میگرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رادیوداروها عمر کوتاهی دارند و قیمت هر دوز اینها در بازار امروز به طور متوسط حدود ۴ هزار دلار هست که باتوجه به شرایط تحریمی قائل تامین نیست و این افتخار برای همکاران ما در سازمان انرژی اتمی است که توانستند اینها را تولید کنند. از همه دستگاه‌ها و همکاران خودم در پژوهشگاه علوم و فنون تشکر میکنم.

اسلامی در خصوص تهدید وزیر کابینه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به استفاده از سلاح هسته‌ای، افزود: نه تنها وزیر صهیونیستی غزه را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد بلکه آنها ایران را هم تهدید کردند. ما با نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را پیگیری کردیم و گفتیم باید به آنها تذکر بدهند، به رژیمی که نه عضو پادمان هست و نه عضو ان پی تی و هرچند این موضوع در دستور کار شورای حکام امسال قرار نگرفت، اما کشورها به این موضوع پرداختند و به نظر می‌آید اگر این شرایط استمرار پیدا کند آژانس به عنوان ابزاری در دست قدرت‌های غربی محسوب می‌شود که حقیقتا باید از این مسیر فاصله بگیرد و کار حرفه‌ای خودش را انجام دهد.

وی ادامه داد: انواع مدل‌های پرتو و شتاب دهنده هر کدام کاربردی برای بهبود کیفیت زندگی مردم دارند. موضوع مهم این بوده که بتوانیم این قابلیت را ایجاد کنیم تا در برآیندهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی گفت: اینکه سامانه‌ها را به صورت گروهی تولید می‌کنیم گام اول است و گام دوم نصب این سامانه‌ها است. این برای دوام محصولات بسیار مهم است و انبار مانی آنان را افزایش می‌دهد.

واکنش اسلامی به ادعاهای گروسی در خصوص عدم پذیرش برخی بازرسان آژانس توسط ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص برجام هم تصریح کرد: در بحث مذاکرات، آمریکا از برجام خارج شده و اجازه نداده دیگران هم به تعهدات خودشان عمل کنند. باید آنان تحریم‌ها را لغو کنند تا ما هم به تعهد خود عمل کنیم. اگر کشوری پیشنهادی دارد چارچوب آن مشخص است.

وی گفت: همه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها است و اگر به حقوق ملت ایران پایبند باشند، آن برای ما قابل پیگیری است.

اسلامی در خصوص ادعاهای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بحث بازرسان آژانس نیز گفت: ما طبق پادمان عمل می‌کنیم، وقتی آنان بازرس معرفی می‌کنند ما حق داریم بپذیریم یا نپذیریم. استفاده از واژه محکوم می‌کنم فاقد اعتبار است. در حال حاضر ما ۱۲۰ بازرس را پذیرفتیم. همین ساعت، بازرس‌ها در سایت‌های ما دارند بازدید می‌کنند، این امر تعریف شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ما هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی نداریم، گزارش آژانس بر اساس برجام است. اما وقتی طرفین به تعهدات عمل نکردند، فشار به ایران قابل قبول نیست. آنان برگردند به تعهدات ما هم به تعهدات عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: روابط ما بر اساس پادمان و ان‌پی‌تی است و ما فقط بر آن اساس همکاری می‌کنیم. در خصوص مکان‌هایی هم که هستند تلاش می‌کنیم تا پرونده‌ها بسته شود. ما به تعهدات خود پایبند بوده و انجام خواهیم داد. ریشه این فشارها مشخص است و فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند نتیجه بگیرند اما تاکنون نگرفتند.

اسلامی در خصوص فروش آب سنگین ایران افزود: ما آب سنگین خود را به طور رسمی می‌فروشیم. آمریکا یک مرتبه خرید کرده و امروز هم متقاضی از کشورهای دیگر داریم. استراتژی ما این است آب سنگین را فرآوری کنیم و از مشتقات آن استفاده کنیم، اما با یک ملاحظاتی که در چارچوب مقررات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =