گروه‌های مقاومت خاستگاه فکری یکسانی دارند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: جریان مقاومت از اعتقادات مردم ایجاد شده؛ اما منافع ملی کشورها را هم تامین می‌کند. البته گروه‌های مقاومت مستقل هستند؛ اما خاستگاه فکری یکسانی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مراسم یادبود حاج قاسم و بزرگداشت شهید سید رضی که ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: ایران در مناسبات خارجی خود با سه مفهموم مهم مواجه است. این مفاهیم نقشی جدی در کارآمدی رفتار ما دارند و شامل سیاست خارجی، روابط خارجی و دیپلماسی می‌شود. زیر ساخت سیاست خارجی ایدئولوژی است‌.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: مهمترین خدمت شهید سلیمانی احیای جبهه مقاومت بود

وی افزود: برخی سعی می‌کنند بین سیاست خارجی و ایدئولوژی شکاف ایجاد کنند، در حالیکه این‌ها بدون هم معنا ندارند. همه کشورهای دنیا سیاست خارجی ندارند. برخی کشورها نیازهای خود در زمینه سیاست خارجی را از طرق دیگر تامین می‌کنند؛ اما ابرقدرت‌ها نیازمند داشتن سیاست خارجی هستند.

باقری خاطرنشان کرد: سیاست خارجی آمریکا هم ایدئولوژیک است؛ اما این ایدئولوژی مبتنی بر لیبرالیسم است. در مقابل سیاست خارجی و ایدئولوژی ایران مبتنی بر یک دیدگاه وحیانی است‌. برای مثال حمایت از رژیم صهیونیستی از جمله اصول ایدئولوژیک آمریکا است. سیاست خارجی در ایران با ارزش‌ها و منافع ملی گره خورده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: منافع ملی ایران به معنای صیانت از هویت ملت ایران است. تجربه بیش از چهل سال آینده نشان می‌دهد که هر چند رقبا سعی کرده‌اند این هویت را مخدوش کنند؛ اما موفق نبوده‌اند. آنچه موتور محرک و پیشران مقابله ایران با صدام در سال‌های دفاع مقدس بود، هویت ملی ما بود. یک منفعت ملی با حمایت ارزش‌های انقلاب و دین تثبیت شد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست پدیده مبارکی به نام مقاومت را ایجاد کند. جریان مقاومت از اعتقادات مردم ایجاد شده؛ اما منافع ملی کشورها را هم تامین می‌کند. البته گروه‌های مقاومت مستقل هستند؛ اما خاستگاه فکری یکسانی دارند. زیر ساخت و مبانی مستحکم کشور در سیاست خارجی می‌تواند روابط خارجی را تعیین کند. برای مثال در دوره اخیر دولت وارد برخی سازوکارهای بین‌المللی شده‌ که می‌تواند منافع ما را تامین کند.

باقری گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور فعال در عرصه بین المللی باید سازوکارهای فراملی ایجاد کند. به همین دلیل، ورود در مناسبات بین‌المللی یکی از کارویژه‌های اصلی ماست‌. برای مثال ورود ما به سازمان شانگهای یا بریکس در این راستا اتفاق افتاده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: مناسبات دو جانبه یکی دیگر از عرصه‌های سیاست خارجی است که در دولت جدید با یک جهش مواجه بوده است. در این مدت ما از هیچ کدام از ارزش‌هایمان برای رسیدن به ارتباط با یک کشور کوتاه نیامده‌ایم. دیپلماسی عمومی و افکار عمومی خارجی موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید تلاش کنیم که افکار عمومی دیگر کشورها بر علیه ایران شکل نگیرد.

وی افزود: اقناع مخاطب در دیپلماسی عمومی بسیار مهم است و هدف از آن جهت دهی به ذهن مخاطب است. برای مثال به مخاطب گفته می‌شود که ایران حامی تروریست است و ما باید روشن کنیم که ایران در حال مبارزه با تروریست است. اتفاقاتی که در ۸۰ روز گذشته در غزه اتفاق افتاد، درستی نگاه جمهوری اسلامی را نشان داد. به عبارت دیگر، نگاه جمهوری اسلامی در این مقطع فرصت انتشار می‌یابد.

باقری افزود: جریان مقاومت برآمده از مردم است و نمی‌توان بین آن‌ها تفکیک کرد. قدرت با زور متفاوت است. ما در این مقطع باید تلاش کنیم تا مبانی متناقض و غیرمنطقی جهان غرب را بیش از پیش روشن کنیم. ما به ادبیات‌سازی سیاسی و بین‌المللی نیازمند هستیم. یکی از ارکان جهان پس از ۷ اکتبر در منطقه ما، جریان مقاومت است. جای پای این جریان در بین مردم است برخلاف داعش که پایگاهی در بین مردم نداشت. به همین دلیل ما با شرایط مثبتی مواجه هستیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: بخش اعظمی از دستاوردهای جریان مقاومت مدیون شهید سلیمانی است. تلاشی که شهید سلیمانی در طول سال‌های گذشته داشت، صرفا به عنوان مقام نظامی نبود، بلکه یک مدبر سیاسی بود. جریان مقاومت متخص به یک کشور نیست و قابل تکثیر است و مرهون تلاش‌های افرادی مانند شهید سلیمانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =