غربالگری ۷۰۰هزار دانشجو در مراکز مشاوره دانشگاه آزاد/ «سیمای زندگی» به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به اینکه تمام دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در تست غربالگری شرکت کنند، گفت: ۷۰۰ هزار دانشجو امسال توسط مراکز مشاوره غربالگری شدند.

مهران صلواتی مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ارزیابی مراکز مشاوره امین دانشگاه آزاداسلامی اظهار کرد: مراکز مشاوره به صورت سالانه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند. این ارزیابی توسط اعضای هیئت علمی رشته‌های مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خدمات مراکز مشاوره امین دانشگاه‌ آزاداسلامی شامل چه مواردی است؟/ شرایط انتخاب مشاوران

وی با بیان اینکه شاخص‌های ارزیابی مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی توسط مدیران همین مراکز تعیین می‌شود، گفت: برای ارزیابی دقیق مراکز مشاوره از مدیران مراکز استان‌های همجوار استفاده می‌شود تا آنان بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده، مراکز مشاوره واحدها را رتبه‌بندی کنند. شاخص‌های رتبه‌بندی شامل محیط فیزیکی مرکز، نحوه تشکیل پرونده، نوع رسیدگی به پرونده، طراحی سوالات، طبقه‌بندی، حفظ محرمانه بودن اطلاعات دانشجویان است.

صلواتی با اشاره به اینکه نتایج رتبه‌بندی مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی به صورت سالانه به واحدهای این دانشگاه اطلاع داده می‌شود، گفت: براساس این نتایج برخی از مراکز مشاوره ارتقا یافته و برخی دیگر دچار تنزل می‌شوند. همچنین عزل یا حفظ مدیران مراکز مشاوره براساس نتایج رتبه‌بندی و تعداد دانشجویان واحدها است. به عنوان مثال امکان دارد که فردی امسال رئیس یک مرکز مشاوره باشد؛ ولی سال بعد به خاطر عملکرد نامطلوب تنزل پیدا کرده یا عزل می‌شود.

اجرای طرح سیمای زندگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه اجرای طرح سیمای زندگی دانشجویان یکی از با اهمیت‌ترین فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این طرح شامل ۱۶۰ سوال بوده که دانشجویان باید به آنها پاسخ دهند. سپس این پاسخ‌ها ارزیابی و تحلیل شده و موضوعات مختلف احصا و مشخص می‌شوند. در نهایت پاسخ‌ها پایش شده و به واحد ها ارسال می‌شود. البته در حال حاضر این طرح نمونه‌ای از کل جامعه آماری دانشجویان را شامل می‌شود.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: اگر اختلافات خانوادگی در منطقه‌ یا استانی زیاد باشد، موضوع آموزش مرتبط با خانواده عمده تمرکز و فعالیت مراکز مشاوره را شامل می‌شود. به این معنا که این موضوع در تشکیل کار گروه‌ و برگزاری کارگاه و کارکرد مراکز لحاظ میشود. علاوه برآن؛ تلاش داریم تا دانشجویان را توانمند کرده و با موضوعات مرتبط آشنا کنیم. یا امکان دارد در منطقه یا استان دیگر موضوع طلاق اتفاق شایع باشد. در نهایت آسیب شناسی و نتایج را در اختیار دانشگاه و مسئولان شهر و استان قرار می‌دهیم تا در این خصوص چاره اندیشی کنند.

غربالگری ۷۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی

صلواتی با اشاره به تست غربالگری برای دانشجویان ورودی جدید دانشگاه آزاداسلامی مطرح کرد: این غربالگری شامل ۲۸ سوال چهار گزینه‌ای است. ۷۰۰ هزار دانشجو امسال در طرح غربالگری شرکت کردند. البته با توجه به نبود محدودیت برای این طرح؛ دانشجویان سال‌های گذشته نیز در آن شرکت کردند.

این مسئول با بیان اینکه تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در تست غربالگری شرکت کنند، گفت: نتایج این غربالگری تحلیل شده و در اختیار واحدها قرار می‌گیرد. بنابراین دانشجویانی که در معرض خطر هستند، شناسایی می‌شوند. به عنوان مثال اگر بر اساس این اطلاعات مشخص شود که دانشجویی بیماری قلبی دارد، حتما باید در طبقه اول خوابگاه اسکان یابد و دسترسی آسان به آسانسور داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعلام تست غربالگری به واحدهای دانشگاه آزاداسلامی، محرمانه بودن اطلاعات دانشجویان را به خطر نمی‌اندازد، گفت: این اطلاعات در اختیار مسئولان واحد و خوابگاه دانشجویی قرار می‌گیرد تا مواظب دانشجویان باشند. دانشجویان از این موضوع اطلاعی ندارند. مثلا دانشجویی ساکن خوابگاه که قبلا سابقه خودکشی ناموفق داشته است، نباید تعطیلات آخر هفته در اتاق تنها بماند. مسئولان وی را به اتاق دیگری هدایت می‌کنند.

صلواتی گفت: این غربالگری از سال‌های گذشته به صورت محدود در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شده است؛ ولی از مهرماه سال جاری به صورت جدی اجرا شده است. نتایج به دست آمده تا یک ماه آینده پالایش و در اختیار واحدها قرار می‌گیرد.

فعالیت مراکز مشاوره در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه مراکز مشاوره اهمیت ویژه‌ای برای معاونت فرهنگی این دانشگاه دارند، گفت: در حال حاضر مراکز مشاوره در تمام واحدهای دانشگاه آزاداسلامی فعالیت دارند، چراکه این مراکز مرجع و پناهگاه دانشجوبان هستند. همانگونه که مطلع هستید برخی دانشجویان در موضوعاتی مانند ازدواج، خانواده، کسب و کار و تحصیلی و غیره به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند. همچنین نمی‌توانند به مراکز مشاوره بیرون از دانشگاه مراجعه کنند یا حرف خود را به فرد دیگری بزنند. در چنین شرایطی؛ مراکز مشاوره آمادگی دارند تا در کمال اعتماد و اطمینان و حفظ محرماندگی اطلاعات دانشجوبان به آنان رسیدگی کنند.

صلواتی با بیان اینکه آیین نامه مراکز مشاوره دانشگاه آزاداسلامی آخرین بار سال ۹۷ تصحیح و ابلاغ شده بود، گفت: براساس بازخوردهای گرفته شده و تغییر در مشکلات دانشجویان، چندین جلسه با افراد اهل فن، مدیران مراکز مشاوره، اساتید رشته مشاوره برگزار شد. در نهایت تغییرات این آیین‌نامه اواخر آذرماه در نشست سراسری مدیران مراکز مشاوره سراسر کشور مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نتایج جمع بندی و به دکتر طهرانچی ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =