برای در امان ماندن از آلودگی هوا باید مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت کرد

مهربان عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور گفت: برای در امان ماندن از آسیب آلودگی هوا بهتر است زمان برگشت به خانه حتما دست ها را خوب شسته و برای تقویت سیستم ایمنی بدن تغذیه مناسب داشته باشیم‌.

زهرا مهربان فوق تخصص بیماری‌های ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از اهواز گفت: هوا زمانی دچار آلودگی می شود که غلظت گازها و ریزگردها در هوا زیاد می‌شود و باعث بیمارهای مختلف تنفسی و آسیب جدی به دستگاه ریوی انسان وارد خواهد شد.

وی افزود: از علل مهم آلودگی هوا می‌توان به سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و کودهای شیمایی اشاره کرد؛ همچنین آلودگی‌ها در داخل منازل شخصی می‌تواند عللی همچون، پخت و پز، آشپزی و استفاده از ادکلن‌های نامناسب باشد.

مهربان ادامه داد: اجزای اصلی آلودگی هوا یکسری ریزگردها و گازهایی مثل دی‌اکسیدگوگرد، دی‌اکسیدنیتروژن، اوزون و اسیدفولیک هستند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه دانشگاه جندی‌شاپور گفت: بعضی از ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یکسری علائمی را برای فرد ایجاد کند و گرهی هم خودشان را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و در آنجا رسوب می‌کنند و گاهی هم وارد خون انسان می‌شوند که می‌تواند خطر آفرین باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با بیان اینکه آلودگی هوا چه علائم تنفسی برای فرد ایجاد می‌کند عنوان کرد: خارش بدن، خارش چشم، خارش بینی و گلو می تواند اتفاق بیوفتد؛ همچنین سرفه‌های پی‌درپی، خش‌خش سینه، تنگی نفس و گاهی بیماری های زمینه‌ای همچون آسم شدت پیدا می کند که گاهی به بستری شدن در بیمارستان ختم می شود لذا باید مسائل آلودگی هوا را برای خودمان و بخصوص فرزندانمان بسیار جدی بگیریم‌.

در ادامه زهرا مهربان ضمن اشاره به راهکارها و اقدامات مناسب در هوای آلوده خاطرنشان‌کرد: در وحله اول حدالامکان از منزل نباید خارج شد بخصوص بیماران تنفسی و قلبی، کودکان، سالمندان و مادران باردار از ورزش کردن در آن هوا خودداری شود از ماسک‌های مناسب و استاندارد استفاده شود که می توان به ماسک های مدل N95 kn95 و ffp2 اشاره کرد که تا ۹۵ درصد می‌توانند مانع آلودگی به دستگاه تنفسی افراد شوند.

وی در پایان با تاکید بر رعایت‌ اصول بهداشتی گفت: برای در امان ماندن از آسیب آلودگی هوا بهتر است زمان برگشت به خانه حتما دست ها را خوب شسته، بینی و گلو را با سرم نمکی شستشوی داده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن تغذیه مناسب و استفاده از لبنات های مختلف بخصوص کم چرب را در رژیم غذایی باید رعایت شود.

خبرنگار: محمدعلی بنی سعید

انتهای خبر/

کد خبر: 1215433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =